Krokodilen
Vi är nyinflyttade i zon III (tror jag, på Södertörn söder om Stockholm). Det kommer att bli vansinnigt spännande under våren och sommaren att se vad som kommer upp i vår trädgård.

I helgen fick jag syn på en buske med gula blommor, helt fantastiskt i februari. Tack vare Odla.nu vet jag nu att det är en Trollhassel. *bockar för i listan* Vi har också identifierat en forsythia, klippt fjolårsblommorna på lavendelhäcken och krattat kottar.

Wilmer
Visst är det spännande! Jag har flera oidentifierade buskar i min (ja, vår då) trädgård. Har iallafall hittat berberis, ölandstok, doftchersmin, syren mfl. Identifieringsarbetet börjar så fort det börjar bli lite löv..
scheindel
vi har också fått ny trædgård sedan førra sommaren och jag går också och spanar efter nyheter. vi har också forsythia och syren, en flæder (ælskar saft). så har vi massor med løkar som poppat upp de senaste veckorna (bor ju ganska långt åt søder). først var naturligtvis snødropparna som tæckte en hel rabatt tillsammans med nåt gult gulligt, nu ær det massor av krokus. har också sett vad jag tror ær en pion (som inte blommar æn, då). hæcken vet jag inte vad den består av, men den har børjat bli grøn den senaste veckan så det ær bara en fråga om tid nu smile.gif
Wilmer
Å, det är så spännande. Men några snödroppar finns inte i denna gamla uppväxta trädgård. Mystiskt. Hoppas hitta fläder, men det tror jag inte tyvärr. Hoppas på pioner, men det ser inte ut som det finns det heller. Har hjälpt ett par ruggar med lökar genom att lyfta bort de stenar som placerats på dem. Jag vet inte vad det är, men påminner om aftonstjärna. (morgonstjärna?).
Krokodilen
CITAT (Wilmer @ 28-02-2008, 22:13) *
Å, det är så spännande. Men några snödroppar finns inte i denna gamla uppväxta trädgård. Mystiskt. Hoppas hitta fläder, men det tror jag inte tyvärr. Hoppas på pioner, men det ser inte ut som det finns det heller. Har hjälpt ett par ruggar med lökar genom att lyfta bort de stenar som placerats på dem. Jag vet inte vad det är, men påminner om aftonstjärna. (morgonstjärna?).

Hittar inte heller några snödroppar. Däremot ett gäng vita krokusar, snyggt! Och en liten fläder har jag hittat. Och nåt som växer i komposten i fjolårslöven!
Odjuret
tror nog att du bor i zon 2 tummenupp.gif
Inger S
Grattis till era nya trädgårdar. Vilken spännande tid ni nu har framför er - gå på spaning och se vad som kommer upp och sen försöka finna namn på dem. Kanske kommer ni att sätta fröer eller sätta köpta plantor redan i år. Det finns verkligen ett hav av arter och sorter som man bara "måste ha". Vill ändå råda er att först se vad som finns i era rabatter. Det ni redan i år vill sätta kan ni ju plantera i krukor - bara ett råd från mej.

Scheindel - den där lilla gula gulliga som Du skrev om gissar jag är Vintergäck. Den har inte jag (är inte så förtjust i gula blommor), men de gula krokusarna och narcisserna är ju en av vårens alla budbärare så dem tycker jag om ändå.
skogstroll
Välkommen till Södertörn smile.gif Är knivigt ibland med zonerna här, ibland undrar jag om jag har zon 2 eller 3. Hjärtat säger 2 men hjärnan (?) säger 3... jag tycker det är kyligare inåt land. Det är vansinnigt kul att hitta saker i sin nya trädgård, jag hittade nån mysko fläder, doftschersmin, rosentry, kaprifol och en massa mer som nån glömt bort väldigt länge.
Krokodilen
CITAT (skogstroll @ 11-03-2008, 18:33) *
Välkommen till Södertörn smile.gif Är knivigt ibland med zonerna här, ibland undrar jag om jag har zon 2 eller 3. Hjärtat säger 2 men hjärnan (?) säger 3... jag tycker det är kyligare inåt land. Det är vansinnigt kul att hitta saker i sin nya trädgård, jag hittade nån mysko fläder, doftschersmin, rosentry, kaprifol och en massa mer som nån glömt bort väldigt länge.

Tack-tack. thanks.gif
Innan snön kom visade sig gula och vita krokusar och snödroppar. Dom gula krokusar åt rådjuren upp, dom vita har nu snöhätta. Håller tummarna för att dom ska överleva, och längtar efter att våren ska komma tillbaks. På söndag kanske?! yes.gif
Heda
Jag har oxå en ny trädgård! Det bodde en riktig trädgårdstant här förut men nu har trädgården inte varit skött på ganska många år. Vi flyttade in i oktober så buskarna är identifierade och vissa är gallrade....det har kommit upp hundratals snödroppar, krokus överallt från vita till gula till ljuslila till mörklila!!! Narcisser, tulpanblad...tveksamt om de tänker blomma...blåsippor, doftviol (!!) några Kejsarkronor har tittat upp, irisar, pioner (spännande att se färg) akleja. Tror att det är en rugge med Krolliljeblad också confused.gif vore roligt om det är det... Dagliljor, stooora ruggar....spännande spännande....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon