Full version: Nypon buskar
mijohans
Hej

jag bor på toppen av ett litet berg med utsikt. Framför mig har min granne plantera nypon buskar precis innan slänten ner börjar. Min fråga är, blir dessa buskar höga?..... Tål de det utsatta läget med hårdvind på höst vinter..... Nyponen är runda och brandgula, med rosa liknande blommor?

Mvh en som är orolig för sin utsikt.
Hannele
Nypon kan växa bara på några cm jord, de tål torka och blåst
och har vackra röda nypon på hösten. De blir drygt 1 m.
Hasse_h
Grannens nyponbuskage är runt 2.5 meter högt....
Hannele
Vindpinade nypon på torrt berg blir knappt 2,5 m?
mijohans
CITAT (mijohans @ 07-08-2003, 13:51)
Hej

jag bor på toppen av ett litet berg med utsikt. Framför mig har min granne plantera nypon buskar precis innan slänten ner börjar. Min fråga är, blir dessa buskar höga?..... Tål de det utsatta läget med hårdvind på höst vinter..... Nyponen är runda och brandgula, med rosa liknande blommor?

Mvh en som är orolig för sin utsikt.

2.5m höga så skymmer de ju HELA min havsutsikt....... hur får man bort dem?..... Vad tål de inte ?
Hasse_h
CITAT (Hannele @ 07-08-2003, 15:03)
Vindpinade nypon på torrt berg blir knappt 2,5 m?

Har ingen aning. Grannens buskage står iofs inte torrt och inte direkt på berget heller. Men väl i vindpinat och skuggigt norrläge.

Det jobbiga med nypon är att de skjuter massor av taggiga rotskott. Tycker jag iaf. Brottas f.n. med detta då grannens buskar växer in i mina vinbär.
Hannele
mijohans, nyponen kommer inte att skymma din utsikt... drygt 1 m, ganska glest.
mijohans
Dör buskarna av ogräsmedel....

Hört att om man strör ut vägsalt, hjälper också.....
Berith
CITAT (mijohans @ 07-08-2003, 17:47)
Dör buskarna av ogräsmedel....

Hört att om man strör ut vägsalt, hjälper också.....

Hmmm.... Grannen har väl planterat nyponen på sin tomt? ohmy.gif unsure.gif
Hannele
Ska du hälla ogräsmedel på grannens nypon??
Vad ska fåglarna äta i höst då?? wacko.gif
Har du ingen sax? Ta det lugnt nu, de växer inte särskilt fort... återkom om tio år... rolleyes.gif
mijohans
de är ju redan från början 80 cm..... och hans hus ligger 500m härifrån och 30 meter ner i höjdskillnad.....

Han har enbart satt dem för att förstöra våran utsikt tror jag.....det är ju
en hel skog emellan han nyponbuskarna.....

Nyponbuskar växer fort.....bäst att se till atyt de inte trivs....

smile.gif
Gossen Ruda
Om det är som du skriver är det otroligt. Fattar inte varför så många människor gör saker direkt riktat mot sina medmänniskor. Eller gör saker som påverkar sina grannar, medvetet eller omedvetet. Sprider dom sig in på din tomt kan du använda exempelvis Roundup på dessa så kanske detta sprider sig till moderplantan. rolleyes.gif
mijohans
japp...Roundup får det bli.....
Åsa, mälardalen zon 2
Så hemska är väl inte nypon de har ju fina blommor och bra bär som man kan göra nyponsherry av, skjuter de upp rotskott är det bara att köra av dem med gräsklipparen.

Det finns massor av vilda nyponbuskage här och där är buskarna inte högre än 1-1,5m och de skymmer inte speciellt bra så täta är inte nyponrosor.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...e8f2bc7fcd5e24c

Kan tillägga att nyponsherryn vinner på lagring, jag har testat olika årgångar jag har i skåpet.
Cilla
Jag brukar resonera så att jag tillåter mig att använda de metoder mot mina motståndare som jag tillåter dem att använda mot mig. Biologisk krigföring ingår inte i min repetoar och borde dessutom vara svår att rakryggad stå för.

Nyponrosor är lätta att beskära. Om de är 80 cm nu vid nyplanteringen kommer de säker att stå och stampa ett eller ett par år innan de sätter fart, och då är det som sagt lätt att beskära.
Ingrid på Västkusten
Kan det vara rugosa-rosor? Stora runda nypon, stora lila-rosa blommor? De blir knappt en meter höga - medans det finns andra sortr med som blir högre, men de har mycket mindre blommor. Är det rugosorna så är det ingen fara. De har ett väldigt karakteristiskt bladverk. Har Du nån närmare bild på dem? Står buskaget på grannens tomt?

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon