|
Full version: Födelsedag!
Lite kul är det med mitt nyvunna intresse, att jag och mamma delar det. Jag var igår på middag hos henne och fick två krukväxter. En av hennes clivior (för det är väl en sådan?) när jag pratade om att jag gillade dem så mycket och en flugtrumpet (rätta mig gärna här om jag har fel) då jag tidigare pratat med henne hur fascinerad jag är av köttätande växter. Detta är enbart för att jag tänkte med detta bara dela med mig av min glädje. Clivia:  Flugtrumpet:  Har ju fördelen genom att vara kemist att jag kan hämta hem avjonat vatten åt flugtrumpeten, jag gissar att den mår allra bäst av det. I övrigt så är jag öppen för planterings- och skötselråd när de gäller de båda, är egentligen helt grön på det här men mycket finns ju att läsa på nätet, men har ni några åsikter eller erfarenheter tveka inte att dela med er av dem!
Det är jätte roligt när någon i närheten har samma intresse. Har nog ingen kompis som gillar växter, men både min mor och far har det intresset. Men jag kan nog inte ge dig någon hjälp med blommorna där
Men det var kul att du svarade iaf! Ibland känns det som att det är ngt i sättet jag skriver som skrämmer bort folk! Ville mest dela med mig av glädjen som sagt, och eftersom det finns ett visst motstånd här hemma mot att ta in fler växter så är det ju en alldeles strålande undanflykt "men jag fick ju dem"!
yvonnef
28-02-2008, 21:11
Hej! Jag tycker att köttätande växter lär lite läskiga... Lite löjligt egentligen eftersom de förmodligen inte är så sugna på mig... hihi
Har just beställt sticklingshjälp och luktärt från Impecta. Såg att du oxå beställt fröer, vad blev det och varifrån?
Har tidigare beställt från Easyplant, men det var dåliga plantor och dålig service! De enda som var riktigt bra var den dubbla lobelian Kathleen Maillard. Går den att få tag på någon annanstans? Någon som vet?
Tack för mig! Hälsningar Yvonne
Min familj delar inte mitt odlingsintresse, det hade varit roligt om de gjorde det. Tänk, att kunna åka på gemensam trädgårdsresa osv.
Jag har beställt mina från "fröer.nu". Väldigt bra site och snabb service, hade hemma fröerna på ngn dag eller så! En sort däremot har jag köpt på tradera, "musa valentina", eller rosa banan, ska bli mycke spännande att se om och vad det blir! I övrigt har jag från fröer.nu beställt:
tomat cayennepeppar sockerärt kryddtimjan basilika grekisk oregano rysk dragon solros
Sen fick man ngn extra påse på köpet för att det var första gången, sånt är trevligt!
Jag delar åxå mitt blommintresse me morsan, mycke värdefullt. Jag hoppas att en dag dela det med nått av mina barn men det verkar trögt :duh:men jag jobbar på det, jag va inte heller intresserad när jag va lite ju så jag ger inte upp. Nu kommer ju vår bästa tid  med fröer som tittar fram o växter som kommer igång o livet e bara sååå skönt.
CITAT (mojan @ 28-02-2008, 21:41)  Min familj delar inte mitt odlingsintresse, det hade varit roligt om de gjorde det. Tänk, att kunna åka på gemensam trädgårdsresa osv.  Min dotter är lika smittad av den här "trädgårdsbacillen" som jag. Vi åker på en massa trevliga trädgårdsevenemang tillsammans, byter plantor, fröer m.m. med varann. Hon är min bästa trädgårdskompis! Kee, jag ser på din bild att du har ställt klivian i badrummet. Jag är rädd för att den inte får tillräckligt med ljus där.
CITAT (Kee @ 28-02-2008, 18:09)  Men det var kul att du svarade iaf! Ibland känns det som att det är ngt i sättet jag skriver som skrämmer bort folk! Ville mest dela med mig av glädjen som sagt, och eftersom det finns ett visst motstånd här hemma mot att ta in fler växter så är det ju en alldeles strålande undanflykt "men jag fick ju dem"!  Jag börjar också få lite ont om plats, men det gör inget. Jag har gärna en djungel! Men min sambo suckar varje gång jag kommer med ett - Jag skulle vlija ha en sån här  Fick alldeles nyss post av hans farmor, som skickat skott åt mig. Så nu har jag ännu mer!
Lars-Olof Arvids
29-02-2008, 12:06
Vilken fin clivia! Den har ju två "ungar" som du kan ta loss och plantera i egna krukor om du vill. Visst är det kul med massor av krukväxter, här är det också en "djungel" framför vartenda fönster. Jag kan inte låta bli att ta sticklingar av allt - tur att det finns trädgårdsföreningar, loppmarknader och liknande där man kan bli av med lite överskott på hederligt sätt.  Olle
CITAT (Kee @ 29-02-2008, 00:18)  Jag har beställt mina från "fröer.nu". Väldigt bra site och snabb service, hade hemma fröerna på ngn dag eller så! En sort däremot har jag köpt på tradera, "musa valentina", eller rosa banan, ska bli mycke spännande att se om och vad det blir! I övrigt har jag från fröer.nu beställt:
tomat cayennepeppar sockerärt kryddtimjan basilika grekisk oregano rysk dragon solros
Sen fick man ngn extra påse på köpet för att det var första gången, sånt är trevligt! Nu har jag åxå shoppat på fröer.se. Det blev en fladdermus blomma oen röd passionsblomma. Det gäller att passa på medan gubben sover  så märker han inget. Det va en trevlig sida i allafall så tack för tippset!
Jahi: Aha var det "fröer.se" de hette, minnet sviker ibland! Kul att du är nöjd iaf, jag tycker de har jättebra service och att man kan handla mot faktura är väldigt smidigt. Lars-Olof Arvids: Får fundera på det där med ungarna, det är ju trevligt med en tät växt också, fast den kanske växer sig tätare om dessa tas bort iofs. Själv saknar jag piedestaler att ställa växter på märker jag, för det är ett effektivt sätt att utnyttja ljuset till max. I badrummet ska vi skaffa en hylla att sätta på på väggen bredvid fönstret som vi kan ha lite fler växter på, målet är att man ska kunna ta sig ett bad i sitt "djungel-spa" i framtiden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|