Frideborg
27-02-2008, 22:08
Ja tyvärr. Det är flera här på forumet inkl. jag som har sett de små kräken. Jag har bara sett bäbisar.
Piccante
27-02-2008, 22:13
Inte än men det är väl bara en tidsfråga...
Säkert att du kollat riktigt noga
Solstorm
27-02-2008, 22:15
Jodå, redan i januari. En hade krupin in i huset.
marskattan
27-02-2008, 22:23
Jag får väl tyvärr erkänna att dom inte ens försvunnit. Fast jag har ändå rätt bra tur under sommarna, dom äter inte upp så mycket... och bara för att jag sagt detta så lär dom väl länsa hela trädgården inkl vår stora alm :-P
Vänta bara.. Så var det för oss också i början... Så håll dem i chack!
ingrid fuxwall
28-02-2008, 00:38
Här finns de men jag har förberett mig så ...
Jag bor i zon 1, och såg några bebisar mumsa på kattmat redan i januari.. bäst att ta dem så snabbt som möjligt, så inte bebisarna också ynglar av sig.
BRA TIPS! Jag ska genast gillra fällor med kattmat e.dyl. för att locka dem till giljotinen innan de hinner föröka sig.
Hur har du förberett Ingrid?
catlady
29-02-2008, 19:33
Jodå, jag hittar dem lite varstans, men de flesta är fortfarande i vila. Vänta bara tills slutet av april, då finns inga knoppar eller lökväxter kvar i hela min trädgård...
Zoyas matte
29-02-2008, 20:44
jag har inte sett nån, men min granne på kolonin har sett för några veckor sen. (jag har inte tittat efter ordentligt. Tror jag har förträngt det hela)
här i zon 2 (Göteborg) har jag hittat dom, rättare sagt dom har hittat mej...
kravlar upp små elaka saker genom altanspringorna!!!!!
där under har föräldrarna lagt sina ägg...skyddat och bra
här saltas dom bort här läggs dom i saltvatten eller saltas på om dom är pyttesmå
Jag klipper, saltar, dränker, vad som helst, bara de dööööör!
Frideborg
10-03-2008, 21:08
Hej!
Jag har nu köpt 1.5 liters Coca cola.
skall göra Anders snigelfälla.
skall göra några st.
Maken har lovat att tömma dem.....
Visst är det peckligt men vad göra.
vet inte hur många jag mördade förra året.klippte.Burr!
mvh Birgitta W
Jag ska också göra en fälla nu, bäst att börja i tid innan de hinner yngla av sig!!
Är det ingen som använder snigelbete ? Strödde i somras ut Mesurol i trädgården, där jag sett sniglar, med ganska bra resultat. Sniglarna äter det, ett korn, går hem till boet, blir uppätna av andra sniglar, vilka också dör. "Hungerkänslan" försvinner, lusten att gå ut och äta alltså. Inte ännu sett nån snigel här men i somras hade vi PLENTY! Ska börja i tid iår. Det där med att salta är så äckligt, så det gör jag inte fler gånger. Hellre halshuggning. Slänga sniglarna i en hink med lite ättika i gjorde jag också, men stanken är vedervärdig. Men dom dör med en gång.
Tepa
Per-Erik
11-03-2008, 16:18
tepa
Tänk på att Mesurol är mycket giftigt för fåglar och däggdjur. För att t.ex. skydda dessa så lägg alltid Mesurol under något skydd som t.ex. en pappskiva eller något annat så att det bara blir några centimeters mellanrum till jorden. Aldrig öppet eftersom vi måste vara rädda om igelkottar och småfåglar. Förresten Mesurol är förbjudit i Sverige, så det måste väl vara ett gammalt lager du har kvar eller har du varit utomlands och bunkrat?
Spansk skogssnigel har inget bo i vanlig bemärkelse, utan de kryper undan i skugga under dagtid varsomhelst och är i första hand nattaktiva.
CITAT (Birgitta W @ 10-03-2008, 21:08)

Hej!
Jag har nu köpt 1.5 liters Coca cola.
skall göra Anders snigelfälla.
skall göra några st.
Maken har lovat att tömma dem.....
Visst är det peckligt men vad göra.
vet inte hur många jag mördade förra året.klippte.Burr!
mvh Birgitta W

vad är Anders snigelfälla
Frideborg
11-03-2008, 17:03
Hej!
Jag tror att det var i odla.nu
En klok kille som heter Anders.
Han hade en liten bildserie om hur han gjorde.
annars är det så här:skär av toppen.Ca 12,13cm.vänd den in i flaskan.locket bort först.tejpa med bred tejp.häll i öl.
de så raringarna kommer in men inte ut.
mvh Birgitta W
tetafan
11-03-2008, 17:03
Jag rensade en rabatt på kolonin igår och hittade tio stycken =(.
Har börjat förbereda med att strö ut snigeleffekt alltersom jag lukar mig igenom rabatterna.
Hej Per-Erik
Oooops ! Tyckte att det var för bra för att va sant. Njaeej, är nog inte köpt i Sverige. Burken är ju nästan slut nu (mitt fjolårslager) så jag ska nog sätta det under nån pappskiva, det lilla som är kvar. Om det duger ännu vill säga.
Tepa
Kikade i komposten på kolonilotten i helgen. Sedan stog jag där och knipsade. De små nykläckta ÄCKLEN fanns ÖVERALLT. Fy sjutton, det ser inte lovande ut. Får dit och gillra fällor snarast.
Christina i Småland
14-03-2008, 17:42
Hur ser de nykläckta sniglarna ut. Är dom bruna också?
De nykläckta sniglarna är lite ljusare i färgen, en del ser nästan gråa ut, vissa kan se lite mjölkigt genomskinliga ut med svarta ränder. Lite olika, vet inte om det beror på hur gamla de är. Hittade sju stycken idag i kolonin, de flesta hade satt sig på insidan av tunnan jag ställt ovanpå rabarbern.
Hittade ett gäng bebisar i en rabatt i helgen, dock inga i komposten.
Vad gör ni med snigelfällan sen, gräver ner en bit? För de klättrar väl inte upp för hela flaskan?
Odjuret
17-03-2008, 22:33
kan man göra någonting preventivt mot sniglarna? När man anlägger en ny trädgård som tidigare varit grushög? Så att de aldrig ens "Flyttar in" så att säga?
Maria82a
17-03-2008, 22:53
Haha...vad ni får kämpa med dessa små slemmisar....

Tur e så bor man för långt norrut så man ser aldrig ngn mördarsnigel i rabatten.. De skulle nog frysa ihjäl av den kalla och långa vintern...

Ge mig din adress så ska vi se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.