mirjam
Skall köpa belysning, men var gör man det. Kostnad och vilka modeller finns att välja mellan. Läst lite om det men ej fått svar på allt. Hur många lysrör behövs till 40 frön - och senare 40 plantor - skall ge bort ett antal. Än så länge känns inte begreppet belysning okej. Finns det flera olika varianter man kan ha beroende på kostnad förinköp och el. Tänkte så inomhus nu, sen stå på en altan och göra det lagom varmt för dom där senare i stället för växthus.
Gloriana
Jula och Claes Ohlsson med flera brukar ha billiga lysrörsarmaturer. Hur många och långa lysrör du behöver beror ju på hur mycket plats du tror det tar - man får prova sig fram. Det finns speciella växtlysrör (dyra) men det finns kallvita som går nästan lika bra - tror det står på. Trixet är att ljuskällan ska vara nära plantan så att den slipper sträcka sig. Det finns många trådar om belysning här så sök på det ordet så hittar du mängder med information.
ewa zon 3
Återvinningsbutiker, byggmarknader, Willab, En del elkedjor på nätet, och så Claes Ohlsson och Jula som Gloriana skrev är ex på ställen som har lysrörsarmaturer till försäljning. Kan också vara värt att fråga runt i bekantskapskretsen eller på jobbet om det finns några gamla armaturer som står och skräpar. Gamla armaturer inget problem bara det elektriska är ok. Kostnaden är omöjlig att säga men du behöver inte köpa några dyra speciallysrör. Vanliga kallvita är lika bra.

I början behövs inte mycket plats och har du tur så gror alla dina 40 tomatfrön men jag skulle inte räkna med att 40 frön = 40 plantor.
Sen beror det på om det är storväxande sorter du valt eller lite behändigare buskplantor el ampeltomater. Tror du får räkna med i alla fall 2 st lysrörsarmaturer med 2 st 58W lysrör i vardera. Sådana armaturer är ca 1.5 m långa så det tar en del plats.
Jag belyser en yta på ett ca 1.5 långt bord som är ca 1 m brett med just två sådana armaturer. Där får säkert 40 st små tomatplantor plats men tomatplantor brukar växa väldans fort så tricket är nog att inte så för tidigt.

Du kan väl berätta lite mer om utrymmet du tänkt driva upp plantorna innomhus på så är det lättare att ge bra tips + ungefär i tid när du tänkt flytta ut plantorna på altanen. Vilka sorter du tänkt så påverkar också såtid, utrymmesplats mm. Antar att det är en utomhusaltan du pratar om och att ingen belysning krävs där eller?

Här ser du exempel på belysning ovanför bordet jag pratade om med några små tomatplantor längs bak

Länk till mitt album med ex på lysrörsarmatur mm

Lycka till och fråga gärna här igen smile.gif

/Ewa
mirjam
tack för tipsen...... efter bilderna och texter klarnar det mer, har på gång beställt GD, siberian Early Sun Baby av tomatklubben. Vidare kan jag inte vara utan Sungold och tänkte prova oakley F.1 - utvecklingstid 105 dgr hos Lindbloms frö . Satte mig in i tomater förra året med lite försök på köpta plantor. Tänkte driva upp fröna i lagerhylla i ett mindre sovrum som är ledigt, tänkte mörklägga för fönstret. Om jag sår nu 10 mars hur kommer läget att bli. Nästa anhalt altanen,inglasad, kall, värst är den ojämna temperaturen, tänkte bygga en tält av plast och bubbelplast och ha belysningen även i den, delvis, vad tor du om det... Tack igen. Har kollat om belysning som du nämnde...
ewa zon 3
Sådd 6-8 veckor innan utplantering brukar vara ett bra riktmärke som jag brukar följa. Beror lite på utvecklingtiden en viss sort har.
Jag är bara en glad amatör på tomater så kanske någon annan här på forumet kan ge bättre råd.

Driva upp dom i lagerhylla låter bra. Tänk bara på att belysningen inte ska vara mer än ca 10 cm ovanför de små plantorna så höjden på lysrörsarmaturerna alt. hyllorna behöver kunna justeras allt eftersom de växer. Men varför ska du mörklägga fönstret?

Behåll plantorna inne så länge så möjligt så kanske du inte behöver bygga något tält på altanen. Borde bli rätt varmt på en inglasad altan när solens börjar värma. Men måste fråga är det helt tak eller glasttak? Låter lite onödigt att köra med belysning på sommaren när moder sol strålar för fullt.

Jag planterar ut mina tomater i odlinghinkar på utealtanen när risken för frost är över i början på juni här i Stockholmsområdet. Täcker med flera lager fiberduk i början och skalar av ett lager i taget så plantorna får chans att vänja sig vid solljuset och ute temperaturen.

/Ewa

mirjam
läste nånstans att endast ljuset från lysrörsarmaturerna var att föredra ensamma utan fönsterljus... eller. Du vill inte säga var dina på bild är köpta. Hur länge håller ett sånt lysrör. Min altan har ett billigt plasttak varför när det är varmt när solen är framme - men fort kallt så fort solen går i moln..
ewa zon 3
CITAT (mirjam @ 28-02-2008, 21:18) *
läste nånstans att endast ljuset från lysrörsarmaturerna var att föredra ensamma utan fönsterljus...

Hm g.gif Tror inte att dina tomatplantor kommer märka någon skillnad på om du hänger för fönstret eller inte.

Nu är det några år sedan jag köpte mina lysrörsarmaturer men köpte nya då från den här firman på nätet. Expressel Jag behövde armaturer som klarade av fukt mm i uterummet så de har IP klass 23.
Inte billigast men det passade mig bäst då + att jag fick allt hemlevererat till dörren. Men finns säkert många bättre och billigare alternativ som jag hoppas någon annan kan tipsa om. Med många av de här armaturerna så får man montera det elektriska själv och de ska man bara göra om man känner sig absolut säker på vad man håller på med. jorfelsbrytare rekommenderas.

Armaturen håller i många många år. Lysrören kan man behöva byta vartannat år, vissa byter varje, men beror på hur mycket man har dom tända.

Har du inte möjlighet att odla tomaterna i full sol utanför altantaket?
Tycker det alternativet låter bättre så att tomaterna får tillräckligt med sol. Lysrörsbelysning kan aldrig mäta sig med soljuset på sommaren.

/Ewa
moksa108
Det nämns bara kallvita här, men varmvita lysrör går väl lika bra om inte bättre? Jag har både och och har inte märkt någon skillnad. Däremot har jag hört att varmvita skall ha ett bättre ljusspektrum för blomning.
ewa zon 3
CITAT (moksa108 @ 29-02-2008, 16:44) *
Det nämns bara kallvita här, men varmvita lysrör går väl lika bra om inte bättre? Jag har både och och har inte märkt någon skillnad....

På forumet så brukar dom som dragit upp plantor från frö under många säsonger rekommendera kallvita eller dagslljusrör när man ska köpa nya rör. Tror att det är så att man med kallvita och dagsljusrör vill efterlikna dagsljuset så mycket som möjligt.
Men det här är ingen lag, har man varmvita så ska man absolut inte kasta dom och genast rusa och köpa nya.
Sen finns det alla möjliga varianter av andra lysrör och ett är säkert att innehåller lysröret namnet grow, nature, bio el liknade så är det oftast mycket dyrare men det är osäkert om det egentligen är bättre än de vanliga.
Lite ljusinfo:
Lysrörets färgtemperatur anges i Kelvin och anger hur varmt eller kallt ljuset upplevs.
Miljö = 2 700 Kelvin, gulaktigt ljus.
Varmvita = 3 000 K, varmt vitt sken
Kallvita = 4 000 K, kallt vitt sken
Dagsljus = 6 000 K och uppåt
Vanliga lysrör som det brukar pratas om på forumet är
830 - varmvitt
840 - kallvitt
965 - dagsljus

De två sista siffrorna är färgtemperaturen tex 840 = 4000 K

/Ewa

mirjam
Eva. jo tomaterna skall ut i solen mot vägg runt den 10 juni kanske. Lite info om nån är intresserad. Lysrörsarmatur till rea 199:- (245.-) på Bauhaus + lysrör 840 från Osram kostade 60:- om man skulle vilja ha dessa i . Plantagen och Jula hade inget alls betr armaturer. Biltema hade en variant mycket lika Bauhaus fast den såg billigare ut, 229:-. Bauhaus märke danska Nordlux, utan hål för kedjor, utan sladdar, kedjor eller annat men med 2 lysrör i 2 x 36W i coolwhite satt i. Till Claes Olsson var jag ej, då den ligger mitt inne i stan.
Oavsett jag väljer rören 830, 840 eller 965 - ska avståndet 10 cm ovanför plantorna gälla hela tiden från frösådd till plantan sätts ut mot husväggen?
evni
Får jag vara med på ett litet hörn ?
Ni pratar om att lysrören ska hänga så nära som möjligt ca 10 cm. ovanför frösådd.
Jag blir så osäker för när jag köpte mina armaturer med lysrör Philips TLD Super 80 36 W/840 på Willab Garden för ung. 2 v. sedan då sa försäljaren att dom ska inte hänga närmare än 40 cm. confused.gif Är det helt fel, ska jag hänga dom närmare kanske ?
/Eva
Lady Hamilton
Du kan hänga lysrören precis så nära du vill tummenupp.gif (dina plantor bränns ej eftersom lysrören inte blir mer än ca +40°)
Frösådder rekommenderas det oftast att avståndet inte bör vara längre än 10 cm i från Om du läser i Willabs katalog sid 59 där står i princip samma sak
ewa zon 3
CITAT (mirjam @ 29-02-2008, 22:26) *
Oavsett jag väljer rören 830, 840 eller 965 - ska avståndet 10 cm ovanför plantorna gälla hela tiden från frösådd till plantan sätts ut mot husväggen?
Särskilt viktigt att ha lysrören nära i början när det grott och när plantan är liten så att de inte blir rangliga och kanske lägger sig ner. Tomater tycker jag har sådan växtkraft och fart att jag har fullt sjå att hinna med och höja lysrören sweatingbullets.gif
Men jag brukar inte vara så noga med avståndet när plantan blivit större. Har man tio olika tomatsorter som alla växer lite olika så får de snällt sammsas under de lysrör som finns lediga. sleep.gif
Vad bra att du verkar ha hittat armaturer och lysrör till hyfsat pris tummenupp.gif
Vi får väl jämföra sen hur det går för våra plantor ute den här sommaren.

CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2008, 08:16) *
......Du kan hänga lysrören precis så nära du vill tummenupp.gif (dina plantor bränns ej eftersom lysrören inte blir mer än ca +40°)
Hm, mina plantor brukar brännas på bladen om de växer upp mot lysrören. Men de kanske beror på att jag har reflektorer i armaturerna? Särskilt tomater, basilika och andra plantor med lite "tunna" blad brukar råka illa uta om jag inte hunnit med och höja armaturerna whist.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon