Full version: Möss i komposten
gunilla m
Hej!

I går kväll när jag skulle ut och fylla på komposten stod jag öga mot öga mot en mus som säkert inte är ensam ute i vår varmkompost. Har inte tidigare sett någon mus i komposten men förmodligen har de funnits där för ofta har jag gått ut på kvällen och tömt lådan och då ser man ju inte så bra vad som "rör" sig i komposten.
Under hösten hade vi enorm musinvasion i vårt hus här ute på landet. Tror nog att jag har tömt fällorna på minst ett hundratal möss och så många har det inte tidigare varit i närheten av, på sin höjd ett tjugotal.

Men, det jag gärna vill ha tips om är hur jag blir av med gästerna i komposten. Jag ska erkänna att det finns tillfällen när jag lagt i lite väl stora bitar av något i komposten och det i samband med att komposten är torr lockar råttor och möss. Nu har vi än så länge endast möss (som jag har sett) ...

mvh
Gunilla
KURT
Den bästa lösningen är att ha en isolerad tät behållare för varmkomposten, då skall inga gnagare kunna ta sig in. Vad har du nu för typ av varmkompost?
gunilla m
CITAT (KURT @ 28-02-2008, 08:44) *
Den bästa lösningen är att ha en isolerad tät behållare för varmkomposten, då skall inga gnagare kunna ta sig in. Vad har du nu för typ av varmkompost?

Vet inte namnet på den, vi fick den av svärfar men den står direkt på marken. Ska springa ut och kolla sedan vad den heter. Det är en cylinderformad historia med frigolit på insidan, verkar vara en ganska vanlig variant.
Vi läste att den inte skulle ställas på t ex plattor för då kom inte maskar och andra bra "djur" in som hjälpte till att bryta ner och göra kompost av vårt avfall.

Det jag läste någonstans var att råttor kom in i komposter som var för torra och bestod av för stora bitar... jag funderar därför om det är möjligt att hälla vatten på den. Det har varit bra fart på den under hela vintern, varm och go så att säga. Just nu är det nog inte någon superfart på den, dessutom är det mögel på det som ligger överst, det har det inte tidigare varit.
Det känns inte som att vi riktigt skött den väl.
Lisbeth zon2
CITAT (gunilla m @ 28-02-2008, 07:57) *
Men, det jag gärna vill ha tips om är hur jag blir av med gästerna i komposten.

I många hemförsäkringar ingår Anticimex, ring dem.
KURT
Vad jag vet så skall hushållskompost vara ett slutet kärl. Om man har en näringsrik hushållskompost så kommer man ändå ha så hög biologisk aktivitet att det blir så varmt så att inte många djur kan leva där, bakterier och svampar sköter nedbrytningen bra ändå. Kommunerna har normalt krav på vilka typer av kompostkärl som är godkända för hushållskompost. Att ta bort möss, med fällor eller gift kommer inte hjälpa om maten finns kvar för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon