Killensomvillhagrönafingrar
Hej

Nu har jag bestämt mig, jag vill göra en förändring i mitt liv.

Jag har alltid arbetat med ekonomi och är bra på det, men det är inte roligt längre.
Är 34 år och har bla drivit egen redovisningbyrå i 5 år, men även arbetat praktiskt med bla betong.
Idag har jag ett ok betalt jobb men pendlar 8-10 timmar i veckan.

Så nu vill jag ha ett jobb i Kungsbacka, Mölndal, Västra Frölunda eller liknande.
Då jag verkligen brinner för att arbeta praktiskt med byggnation, trädgårdar, växter jag något som man gör med händerna och där man ser att man gjort något under dagen.
Ekonomi har den tråkiga delen att alldrig något blir klart utan att det alltid fylls på.

Ge mig inspiration på vad jag skall söka alterntivt starta för företag.
Då jag har en god kunskap i ekonomi och inte har något emot att sitta baok skrivbordet deltid (så länge man gör något annat också) så borde jag vara bra för en småföretagare. Praktiskt, van att driva projekt, redovisningskunnig, tjänstvillig, vetgirig och bra säljare. Jag brukar helt enkelt lösa uppgiften på något sätt.

Ge mig inspiration vad jag skall göra rolleyes.gif

Jag har alltid redovisningen att falla tillbaka på så rent ekonomiskt brukar jag lösa det.
Aqvakul
Låter som du skulle syssla med trädgårdsplanering, mindre byggnationer, markarbeten, planetering av växter - det är väl därför du ställer frågan i detta forum.

Problemet är kanske att skaffa trädgårdskompetensen - partner, kurser på kvällstid?

Här finns säkert många som har konkreta tips...
Precis något sådant vore toppen, självklart vore det bäst att börja som anställd tills man byggt upp en kunskapsbank.

Jag tar gärna emot tips på olika sätt att skaffa mig kunskap. Att lära sig mycket om det man har som hobby känns inte betungande.
Skall jag vara ärlig så sitter jag lika gärna och läser böcker om trädgårdar samt växter som jag ser på tv på kvällen.

Ni som har några tips får gärna höra av er, eller bara lösryckta tankar är även detta ypperligt.

Jag har även funderingar på att börja tillverka möbler i betong då jag har bra kunskap inom detta området. Dock kommer jag inte våga satsa på detta helt då det känns som ett för stort riskprojekt för att basera vardags ekonomin på.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (aq42 @ 28-02-2008, 08:27) *
Låter som du skulle syssla med trädgårdsplanering, mindre byggnationer, markarbeten, planetering av växter - det är väl därför du ställer frågan i detta forum.

Problemet är kanske att skaffa trädgårdskompetensen - partner, kurser på kvällstid?

Här finns säkert många som har konkreta tips...

Det var precis det jag också tänkte på. Men hur bra är du på att planera en trädgård? Eller kanske bara olika byggnationer? Det finns ju så många som vil ha olika grejor men själva har tummen mitt i näven. Eller inte tid.

Elisabeth
Jag har som sagt inte tummen mitt i handen, men jag har ännu inte erfarenheten för att kunna komma ut till en trädgård, prata med dess ägare och ge ett förslag.
Dock så kan jag åka ut och titta, prata med ägarna, ta fotografier och åka hem och planera. Dock skulle detta kräva att jag läser på någon månad mer innnan jag vågar mig på det.

När det gäller byggnationer har jag absolut inga problem, men då menar jag mindre ingrep typ kök, friggebodar, inbyggda uterum Nya fönster osv.
När det gäller att ta bort bärande kontruktioner och planera och budgetera hela hus så är jag inte redo ännu.

Men det är just därför jag har tänkt mig söka anställning.

Ang att lägga sten och gjuta betong känner jag mig säker.

Eva-Helene
Åk runt till olika trädgårdsmästare och prata med dom! Du kan ju erbjuda dig att hjälpa till, "gå bredvid", nu under våren när dom har mycket jobb! Då skaffar du dig större erfarenhet, visar dom vad du går för och vad du redan kan. "Får in en fot" i branschen, helt enkelt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 28-02-2008, 09:52) *
När det gäller byggnationer har jag absolut inga problem, men då menar jag mindre ingrep typ kök, friggebodar, inbyggda uterum Nya fönster osv.
När det gäller att ta bort bärande kontruktioner och planera och budgetera hela hus så är jag inte redo ännu.

Det är det jag tänker på. Göra sittplatser, Portaler, Lillstugor osv. Jag tror att många skulle vilja ha hjälp med detta.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon