Krokodilen
Vi har två enorma tallar i vår nya trädgård. Jag tycker det är läskigt, tänk om dom blåser omkull i stormarna. Det har ju blåst mycket den här vintern.

En ganska stor gren gick av i stormen för en vecka sen och ramlade ner i vår trädgård. Den gjorde ingen skada men tänk om... *ryser*

Vad händer om en riktigt stor gren går av. Ramlar den rakt ner då? I så fall är det ju inte så farligt, då hamnar den ju i trädgården.

Ska jag sluta oroa mig - har dom stått där i 100 år står dom nog ett tag till. Eller ska jag göra nåt? confused.gif dunno.gif
Hälsningar från trädgårdsnovisen
CillaM
CITAT (Krokodilen @ 28-02-2008, 11:47) *
Vi har två enorma tallar i vår nya trädgård. Jag tycker det är läskigt, tänk om dom blåser omkull i stormarna. Det har ju blåst mycket den här vintern.

En ganska stor gren gick av i stormen för en vecka sen och ramlade ner i vår trädgård. Den gjorde ingen skada men tänk om... *ryser*

Vad händer om en riktigt stor gren går av. Ramlar den rakt ner då? I så fall är det ju inte så farligt, då hamnar den ju i trädgården.

Ska jag sluta oroa mig - har dom stått där i 100 år står dom nog ett tag till. Eller ska jag göra nåt? confused.gif dunno.gif
Hälsningar från trädgårdsnovisen

Ingenting är ju 100% säkert men chansen att tallar som vuxit upp utan en skog runt omkring sig fälls är väldigt liten. Dessutom har tall pålrot jämfört med gran som har ytliga rötter. Tror inte du behöver oroa dig. Grenar faller ju alltid av, speciellt i stormarna o de kan ju iofs ställa till med lite skada på marken eller på växthus men ganska sällan på husen.
Huggorm
Tallar brukar som sagt stå stadigt, och särskillt om dom stått öppet hela livet. Jag skulle inte tveka att låta dom stå kvar, men så är jag också en "gambler"
fhsk
Att tallarna skulle brytas av av blåst är nog väldigt osannolikt. Största risken är helt säkert hård vind i samband med fuktmättat jord (en förmodligen ökande risk med tanke på att vintrarna framgent förutspås att bli blåsigare och nederbördsrikare). Risk finns då för rotvälta. Tallarnas kraftiga rotsystem till trots, ibland går de ju faktiskt ner som rotvältor.

Fredrik
Cilla
Det bästa sättet att hantera oron och ha chans att minska eventuella risker är att låta en arborist kika på träden.

Vilka risker som finns eller inte med dina tallar kan ingen säga sm inte sett och känt på dem och vet hur man ska tolka signaler som träd ger på det ena och andra. Hur tallens rötter ser ut beror helt på markförhållandena, och hur stor riskerna är för om en tall går av någonstans beror på tidigare skador bland annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon