corina filipsson
Hej !
jag undrar vad ska jag göra för att " döda" nykläckta mördarsniglarna som har invaderat mitt trägård ?

m.v.h./ corina
ewa zon 3
Jag, läs min man, brukar plocka dom i plastpåse och klippa huvudet av dom direkt.
Knyt ihop påsen ordentligt bara innan du slänger i soptunnan, luktar mer än blä annars sick.gif
Vi brukar också strö ut särskilda snigelpellets kring sniglarnas favoritrabatter. Nu har vi inte ett stort snigelproblem än som tur är så du kan säkert få mer tips här av de som är riktiga snigeljägarproffs.

/Ewa
KURT
Hur stora är dess "nykläckta" mördarsniglar? Är inte temperaturen fortfarande lite låg för de flesta sniglar?
rosita
Det är bara att ge sig ut på jakt genast! naughty.gif Ju längre du väntar, desto större blir sniglarna! -fear-.gif Plocka dem! NU! När de blivit större, äter de upp allt grönt i sin väg ranting.gif
KURT
CITAT (rosita @ 28-02-2008, 13:48) *
Det är bara att ge sig ut på jakt genast! naughty.gif Ju längre du väntar, desto större blir sniglarna! -fear-.gif Plocka dem! NU! När de blivit större, äter de upp allt grönt i sin väg ranting.gif

Har du försökt plocka upp "nykläckta" mördarsniglar? De borde vara ganska små?
bear
CITAT (KURT @ 28-02-2008, 12:43) *
Hur stora är dess "nykläckta" mördarsniglar? Är inte temperaturen fortfarande lite låg för de flesta sniglar?

Kopierat från naturhistoriska musseet hemsida;

Livscykel hos spansk skogssnigel

Arten har i stort en ettårig livscykel, enstaka individer kan bli ytterligare någon månad. Vuxna djur som fortplantat sig under året dör under första eller andra veckan i oktober. Därefter finner man endast ungdjur i olika storlekar. Det är dessa ungdjur som kommer att övervintra i jordkammare nere i marken. Jordkamrarna muras på ca 1-2 dm djup. Övervintring som ägg förekommer inte i Sverige.

Under kalla vintrar med lite snö kommer tjälen att gå djupare, vilket medför ökad köldstress på sniglarna. Detta ger en ökad dödlighet hos djuren.

Sniglarna kommer i gång på våren när dygnsmedeltemperaturen stiger över + 4°C. De av ungdjuren som var stora redan när de gick ner i vinterdvalan behöver endast tillväxa någon vecka för att bli könsmogna och komma igång med fortplantningen.

Utvecklingen från lagt ägg till kläckt snigel tar ca fyra veckor. Snigeln behöver sedan ytterligare fyra veckor för att bli könsmogen. Vid höga temperaturer kan utvecklingen gå något snabbare. En spansk skogssnigel kan producera upp till 400 ägg under sin livstid. Äggen läggs i grupper om ca 20 i gropar som snigeln gräver eller under föremål på marken. Under torrsomrar dör normalt en betydande andel ägg och ungdjur. Under regnrika somrar är överlevanden betydligt högre, vilket märks på det totala antalet sniglar.

mojan
Nääääääääääääää! Jag vågar knappt tänka tanken på att de förfärliga djuren kommer snart. I fjol var första gången vi hade dessa sniglar och de var MÅNGA. Mitt tips är att plocka småsniglarna i en spann och hälla kokande vatten på. crying.gif -cry-.gif
Wilmer
Jag har hittat en och annan pyttesnigel, det är nog bara att mosa dem. Plocka upp är nästan omöjligt när de är SÅ små. Eller skopa upp med sked till en hink och kör sedan med massmord.
Eva i Skåne
Pyttesmå hade jag valt att trampa på... sick.gif
embees
CITAT (corina filipsson @ 28-02-2008, 12:09) *
Hej !
jag undrar vad ska jag göra för att " döda" nykläckta mördarsniglarna som har invaderat mitt trägård ?

m.v.h./ corina

Köp Snigelfritt och häll ut. Förhoppningsvis äter de som du inte tar livet av utav detta. Har själv använt det här medlet med framgång. Samtidigt så har jag plockat och klippt huvet av alla som jag hittat.
Man blir väl inte av med dem helt, men betänk att varje överlevare ger upphov till ca 3-400 nya sniglar osv. Det gäller alltså att vara ihärdig.
Wilmer
En ölfälla borde ju fungera på de små också?
Odjuret
Har de inga naturliga fiender då? Något djur som käkar dem?

jäkla trist att vi har haft en så mild vinter.. fätingar lär ju vara många i år också :S
Krokodilen
CITAT (Odjuret @ 29-02-2008, 15:05) *
Har de inga naturliga fiender då? Något djur som käkar dem?

Inga naturliga. Men myskankor äter mördarsniglar, så då får du skaffa ankor som husdjur. giggle.gif
catlady
Nej, vänta med att slänga ut snigelfritt tills de faktiskt börjat äta! Annars slösar du bara på det och ökar järnhalten i jorden.
Än så länge är sniglarna i vintervila. Man kan se dem under löv och grenar, i jorden, men de har inte gett sig ut på matmarschen än. Vänta ett par veckor till, sedan kör du igång med snigelfritt ÖVERALLT.
De du ser nu klipper du huvudet av, eller plockar upp och dränker. Om du skulle hitta en riktigt stor och krossar den så kan ägg pressas ur den (sällsynt, men det händer), då måste du krossa äggen också. Om du bara klipper huvudet så dör äggen med.
Om du har stor och fuktig tomt nära natur så skit i alla småsaker och införskaffa en 25 kg giftpåse, det är det enda som fungerar.
Solstorm
CITAT
Om du har stor och fuktig tomt nära natur så skit i alla småsaker och införskaffa en 25 kg giftpåse, det är det enda som fungerar.

Jag har stor och fuktig tomt nära natur. Vad är det för 25 kg påse? Vad heter det och vad kostar det?
rosita
#5: Ja, inte var de jag hittade förra våren särskilt stora, ca 1 cm långa och ca 3-5 mm tjocka.

Kolla i och under era komposter! Här hittar jag mängder av dem på våren. Förra våren hittade jag dem i trädgårdskomposten och i år har jag redan sett ett flertal runt locket på varmkomposten. ranting.gif En höst hittade jag minst 1000 ägg under varmkomposten! -fear-.gif
Grå
MYSKANKOR!! biggrin.gif
Både trevliga krabater och äter allt i snigelväg, även mördarsniglar. Stora, fina ägg och bajs på gräsmattan får man som bonus tongue.gif[attachment=14080:P7130012.JPG]
Wilmer
CITAT
Har de inga naturliga fiender då?

Jodå, typ halva/hela sveriges befolkning beväpnade med sax, snipp snipp.
embees
CITAT (catlady @ 29-02-2008, 19:30) *
Nej, vänta med att slänga ut snigelfritt tills de faktiskt börjat äta! Annars slösar du bara på det och ökar järnhalten i jorden.
Än så länge är sniglarna i vintervila. Man kan se dem under löv och grenar, i jorden, men de har inte gett sig ut på matmarschen än. Vänta ett par veckor till, sedan kör du igång med snigelfritt ÖVERALLT.
De du ser nu klipper du huvudet av, eller plockar upp och dränker. Om du skulle hitta en riktigt stor och krossar den så kan ägg pressas ur den (sällsynt, men det händer), då måste du krossa äggen också. Om du bara klipper huvudet så dör äggen med.

Nu bor jag i zon 1 och har redan hittat snigelangrepp på små späda blad. Vi har ju inte haft någon vinter här alls i år utan gått från höst till vår direkt.
Iofs ganska skönt tycker jag, att slippa eländet med snön. Men det har ju sina avigsidor också såklart. Fler övervintrade sniglar som kommer i gång tidigare när temperaturen är gynnsam.

Själv har jag inte hällt ut Snigelfritt än. Tänker vänta ett par veckor till.
Bassam
Hej
Jag tycker att samlade på kvällen och döda dem, andra förslag du kan sätta en flaska som fylld på Öl i marken de kommer och dricker öl, sen de ska dö.
Lycka till, H: Bassam
Per-Erik
Hej!

Spansk skogssnigel/mördarsnigel är framförallt nattaktiv. Marken är då fuktig och detta föredras av "krypen".

En effektiv pannlampa + en skarpslipad liten handspade är enklast "jaktmetoden" framemot elvasnåret på sommarhalvåret. Ta snigeln på spaden, gör ett spadtag i närmaste öppna jordyta och lägg ner den i hålet. Klyv den och lägg tillbaka jorden. Detta är av alla metoder den absolut enklaste. Samtidigt får man ju dessutom lite näring i jorden!

Små mördarsniglar är lätt att förväxla med de små trädgårdssniglarna. Dessa är knappt 1 cm långa, är oftast mörka på ovansidan och har nästan alltid en ljusgul undersida. Just dessa trädgårdssniglar har vi jättestora problem med då de "älskar" allt som sticker upp ur jorden som är frösått. Morötter, rödbetor, salladskål, purjulök o.s.v. Därför förkultiverar vi t.ex. alltid purjo och salladslök. Dessa trädgårdssniglar är pilliga att ta kål på eftersom de är små (men kan ställa till stora problem), men med en plastpincett och handspaden går det lätt att fixa.

Jag har gjort ett tjugotal runda "dasslock" (diameter cirka 25 cm) i fukttålig masonit med ett litet handag på ovansidan och 4 distanser på undersidan (cirka 2 cm höga) jämnt fördelade längs ytterkanten. Svartmålade och placerade på olika ställen i trädgården. Går att vittja dagtid eftersom mördarsniglarna kryper in under dessa då det ljusnar.

Har testat de snigelgifter som finns på svenska marknaden utan framgång. Har t.ex. satt en tagetes i mitten och lagt en sträng Snigelfritt runt om i en cirkel. Tagetesen var uppäten på morgonen och inga döda sniglar var jag än letade. Gjort tester med andra växter och fått samma dåliga resultat. Finns mycket effektivare preparat som t.ex. Mesurol, men detta är numera inte tillåtet i Sverige. Kan däremot köpas obehindrat på andra ställen inom EU, som t.ex. i Frankrike. Finns ett preparat i Storbritannien, som också är effektivt och som heter Doff Slug Killer Pellets.
per@ljuvahem.se
Hej!
Vad det gäller snigelmedel, (snigelfritt, snigelgift, snigeleffekt och andra produktnamn för samma sak) så är ett vanligt fel att man "häller" ut en himla massa snigelmedel. Det blir inte effektivt utan bara dyrt. Sprid en mindre mängd snigelmedel på många olika platser och varje kväll/dag.
I min trädgård har jag fångat ett antal mördarsniglar i konstruktioner som de inte kan ta sig ut ur (snigelstaket hanover och snigelstopp barriär). Jag har sedan testat med att mata mördarsniglarna med bland annat snigelmedel för att se vilken effekt det får.
Sniglarna äter snigelmedel (2-3korn) sen vill de ha annat att äta och det tar runt 3 dagar innan de dör.
Men det tråkiga är att mördarsniglarna är helt ointresserade av snigelmedel som legat 2-3dagar på den fuktiga marken. Så sprid snigelmedel med måtta.

Jag har hittat en del andra intressanta ämnen som gör livet surt för sniglarna men det får jag återkomma om senare när alla tester är klara och verifierade, jag skall försöka komma ihåg att lägga in en text här men om jag inte minns så kolla på min blogg på Ljuvahem.
Spikklubba
Det verkar finnas många grymma sätt att bli av med de slemmiga små liven på, själv har jag ännu inte så stora problem med sniglarna, brukar hitta ett tiotal på min ganska kortklippta gräsmatta varje kväll. Jag hittade en jättepraktisk "snigeltång" på JULA som har ett halvmeter långt skaft, och två små 'sugkoppar' av gummi nere på tången, med den behöver jag inte gå i närkontakt med de små slemmisarna, utan jag tar dom med tången över ryggen, och förpassar dom till en liten damm jag har på gården, dom sjunker som stenar och drunknar direkt! Likdelarna äts snabbt upp av andra smådjur som bor i dammen (vet ej vad för djur) så det blir varken lukt eller slajm kvar. Åsså slipper man dräpa dom med saxar och knivar, och det känns ju bra angel_not.gif

Vet ju inte om detta funkar vid mer aggressiva angrepp, eller om man saknar damm (kanske en hink/tunna med vatten oxå funkar?). Lycka till med snigeljakten... flirting.gif
lisa_klump
Jag har läst att sniglarna smälter av kalk..
Jag har slängt ut grovkornig kalk över min öppna kompost och tänkt ge en omgång till, till våren. Det borde väl ha viss effekt?
renate
Hur ser nykläckta mördasniglar ut?Har någon en bild.
Wilmer
Inga på bebisar men en "före" bild
sniglar och ägg.jpg

Men det är nog inte mördar-ägg?
renate
De ser ja ut som åkersnigelbäbisar,hm kanske inte ändå?åkersniglar är helt släta.Äggen vet jag inte.
Piccante
CITAT (lisa_klump @ 19-09-2008, 21:59) *
Jag har läst att sniglarna smälter av kalk..
Jag har slängt ut grovkornig kalk över min öppna kompost och tänkt ge en omgång till, till våren. Det borde väl ha viss effekt?

Smälter gör de knappast. Kalk är starkt basisk och det påverkar vätsketrycket i sniglarna så att vätska dras ut ur kroppen och de "skrumpnar" ihop. Förmodligen dör de långsamt och inte helt smärtfritt i den mån sniglar har känsel. Likaså när man utsätter de för syror som ättikssyra så drar de ihop sig och dör men enklare och humanare är att nacka dem med sax.
renate
CITAT (Markus_H @ 21-09-2008, 18:13) *
Smälter gör de knappast. Kalk är starkt basisk och det påverkar vätsketrycket i sniglarna så att vätska dras ut ur kroppen och de "skrumpnar" ihop. Förmodligen dör de långsamt och inte helt smärtfritt i den mån sniglar har känsel. Likaså när man utsätter de för syror som ättikssyra så drar de ihop sig och dör men enklare och humanare är att nacka dem med sax.

Bra skrivet Markus,jag tycker verkligen inte om sniglar men man behöver inte plåger de till döds,saxen eller spade är det här.Som tur är har jag bara hittat 4st.
Wilmer
CITAT (renate @ 21-09-2008, 17:36) *
De ser ja ut som åkersnigelbäbisar,hm kanske inte ändå?åkersniglar är helt släta.Äggen vet jag inte.

Sniglarna är åkersniglar, men om de var vid äggen av en slump eller ej vet jag inte. Hittar även bruna lite segare ägg nere i jorden på våren som är slemmiga när man krossar dem (inte näringskulor) sick.gif
lisa_klump
Jo visst ska man inte plåga i onödan, men jag har hört att de gärna lägger sina ägg i komposten. Det räcker ju att man missat en enda liten snigel som slemmat sig dit för att det ska vara flera hundra ägg där. Då hoppas jag att kalken gör att äggen smälter, eller rättare sagt skrumpnar då då. Gör den inte det kanske den tar död på snigelbebisarna innan de blir vuxna och även dem lägger hundratals ägg. Faktiskt känner jag inte ett dugg dåligt samvete för det... de är ju trots allt ett skadedjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon