Full version: Trådlöst modem
Pius
Jag har första jacket på nedervåningen men vill jobba på ovanvåningen där signalstyrkan är låg eller väldigt låg. Jag har alltså trådlöst modem, Telias. Går det att förbättra på något sätt? Eller måste jag jobba på nedanvåningen?

Pius
theseraphim
finns det inte mellanstationer att köpa som reläar signalen
Leran86
Det finns större antenner att köpa som man monterar där den nuvarande antennen sitter på ditt trådlösa modem, alt på din dator (byt gärna bägge). Dessa finns i ett antal olika varianter från stora till små, i alla prisklasser. Valet är beroende på "hur dålig" din mottagning är i nuläget.
Det finns även s.k. Repeaters, som fungerar som en förstärkt router, enkelt beskrivet. Men dessa är ofta ganska dyra och antagligen mest för stora lokaler där man behöver många accespunkter.

Så jag skulle rekommendera en bättre antenn, kolla lite på http://www.dustinhome.se/lp_5600_566.aspx och ställ gärna fler frågor. Lägg gärna med lite info om hur ditt nätverk är uppbyggt hemma för tillfället och vilka olika modem/routrar du använder.
Lycka till smile.gif
Kilmister
Kolla så att din dator är vänd åt rätt håll så att den inte är riktad åt motsatt håll.
Datorns chassie fungerar som jordplan och reflektor.
Alltså, din antenn skall finnas i riktning mot accesspunkten/modemet.
Annars kan du köpa antenn med sladd för att placera bättre, de är billiga.
Antennen skall även peka åt samma håll på bägge utrustningarna vertikalt eller horisontalt. Man kan få uppemot 100meter hygglig mottagning om man gör så här.
Betongväggar och plåtmojänger begränsar dock en hel del.
grycken
Kan du inte skaffa längre sladd till det trådlösa modemet så du har det alldeles under rummet där datorn finns? Då borde du få bättre mottagning.
Pius
CITAT (grycken @ 10-04-2008, 07:15) *
Kan du inte skaffa längre sladd till det trådlösa modemet så du har det alldeles under rummet där datorn finns? Då borde du få bättre mottagning.

Jag fick reda på, efter många om och med, att signalen när man har trådlöst modem bara går horisontellt, det är därför det är så dålig mottagning till ovanvåningen.

Men efter att ha pratat med en kille som kunde det här med modem så skaffade vi helt enkelt en fast kabel från modemet till ovanvåningens dator. Visserligen fick min sambo borra hål i väggar och tak men när det väl var gjort så fungerar internet perfekt.

Jag fick också lära mig att man kan ha flera fasta kablar till fler datorer från samma modem samt trådlöst. Så nu har jag trådlöst på nedervåningen och det funkar perfekt samt fast kabel till ovanvåningen. Så mitt problem löste sig till slut. Men de på Telia som jag frågade de visste då inte mycket tyvärr.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon