barb
Jag bor på nedre botten i ett nybyggt flerbostadshus och har entrén till huset alldeles intill uteplatsen. Det känns alldeles nödvändigt att snabbt få ett skydd för insyn, och den måbärshäck som byggföretaget har planterat i en ca 40-50 cm djup ficka ovanpå ett garagetak kommer inte att bli insynsskyddande på många år. Jag vet att man på plantskola kan köpa tujabuskar som är i meterhöjd och undrar nu om planteringsdjupet räcker för den sortens häckväxt.
MariaS
Thujor får ganska stora och yppiga rotsystem. Jag har varit med om rotsystem som har sträckt sig bortåt 10meter från thujan. Rotningsdjupet för övrigt, brukar ligga på 75-100cm.
barb
Tack MariaS för det svaret. Jag hade på känn att det skulle större områden till för att få en kraftig häck. Jag får nog försöka hitta någon annan form av skydd, kanske en impregnerad träskärm, som jag har sett att man säljer på byggvaruhusen. Svårigheten är ju att förankra den stadigt så den håller för de hårda vindar som vi har haft ofta de senaste åren.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det jorddjupet funkar till ett så kraftigväxande träd som thuja är + det blir nog för torrt där.

Kanske en snygg spaljé med lite ettåriga klängväxter kan ge snabbt insynsskydd och många sommarblommor klarar sig med det djupet på jord. Vattna + ge näring bör man dock ge växterna regelbundet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon