förvirrad
I min iver att få plats med så mycket som möjligt på balkongen, misstänker jag att jag brukar plantera växterna i för små krukor... (eller jag tänker mig att det är därför det blir så snålt med t.ex. smultron och tomater?)

Nu undrar jag om någon har lust att hjälpa mig att reda ut ungefär hur stora krukor t.ex. månadssmultron och busktomat behöver?
ewa zon 3
Tomat: 15-20 liter murarhink med 2 st dräneringshål borrade ca 5 cm upp från botten. Lecakulor eller grus som vattenmagasin 5cm upp från botten. Plantera i ren kodynga på påse. Finns färdiga planteringhinkar att köpa från Willab garden.

Smultron: Vanlig balkonglåda går bra eller varför inte skaffa en sk smultronkruka med många små planteringshål. Brukar finnas på trädgårdsbutiker. Vanlig blomjord med funkar bra.

/Ewa
Lisbeth zon2
CITAT (förvirrad @ 28-02-2008, 15:11) *
misstänker jag att jag brukar plantera växterna i för små krukor...

Om du vattnar och gödslar regelbundet, kan du plantera i små krukor.
förvirrad
CITAT (Lisbeth zon2 @ 28-02-2008, 20:59) *
Om du vattnar och gödslar regelbundet, kan du plantera i små krukor.

Ja, jag funderade lite över om det kanske kunde vara näringen som var problemet. Men då kan jag ju kanske försöka mig på de många små krukorna i år också, men kanske med lite bättre jord från början och sen gödsla.

Tack för tipset!
mello88
Om du vill ge växterna bättre förutsättningar men ändå få plats med mycket kan du ju alltid göra samplanteringar i stora krukor. Funkar inte med tomat men många blommor trivs alldeles utmärkt. Och precis som Lisbeth sa: Vattna och gödsla ofta! Speciellt om du har en balkong med mycket sol! coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon