Full version: Jag ska flytta
Rapchic
(ställer mig upp, hoppar upp och ner några gånger, sätter mig ner)

jag ska flytta till en tvåa som har balkong tummenupp.gif
nån som har förslag på vad en grönis utan gröna fingrar kan odla där
hels som man kan äta (har funderat på ampel jordgubbe och kanske nån noob ros)

kanske ska säga att det är eftermiddagssol
*Ulrica*
Ampeljordgubbe låter toppen! Smultron kan man också ha i kruka. Tomater kanske, typ små körsbärstomater finns i ampelvariant.

Jag skulle haft mycket klätterväxter som täcker in väggarna och ger mycket grönska.
Piccante
Beror ju på vad du tycker om att äta? Tomater funkar bra på balkonger både i ampel och i krukor om du har plats för det. Egna kryddor och örter över sommaren gräslök, dill, persilja, basilika (över sommaren), timjan etc
Eva i Skåne
Grattis till nya lägenheten!

Lite rädisor och sallad kan du odla i en balkonglåda.
rahmat2
Grattis!

Du kan se till att balkongen är nymålade, annars får det bli gjort. Sen är det väckert med vad som helst som du väljer till din balkong.

Rahmat

Rapchic
varför ska den vara nymålad
( det är i ett hyreshus alltså, jag tror inte jag kan bestämma sånt men vad jag minns var den fräsch)

kan jag vänta med att så till efter jag flyttat? flyttar om mellan 2 till 4 veckor (beroende på när dom hunnit tapetsera om)
skogstroll
Grattis! smile.gif jag hade kärleksört, prydnadsgräs och ställde ut mina krukväxter på min balkong när jag hade en smile.gif
rahmat2
CITAT (Rapchic @ 01-03-2008, 11:11) *
varför ska den vara nymålad
( det är i ett hyreshus alltså, jag tror inte jag kan bestämma sånt men vad jag minns var den fräsch)

kan jag vänta med att så till efter jag flyttat? flyttar om mellan 2 till 4 veckor (beroende på när dom hunnit tapetsera om)

Balkonger brukar vara mest utsatta för olika väderleks påverkan. De är i mest behov av renoveringar och målningar. Samtidigt skötts de minst.
Senare när du flyttar in kanske du väljer att ha ett bord och ett par stolar där.
lycka till!
Rahmat
Tosan
Kul! smile.gif
Får man fråga var?
det går att odla mycket på balkong
Rapchic
CITAT (Tosan @ 01-03-2008, 16:27) *
Kul! smile.gif
Får man fråga var?
det går att odla mycket på balkong

i huset mitt emot tummenupp.gif så man behöver inte ha så mycket på släp
zon 5 tror jag det är ja bor i så jag tror inte det är såå jäktigt
men som sagt jag är rön p det gröna
Tosan
Men visst bor du här i stan?
Lse ligger ju i z 7, men det skiljer en hel del inom stan. Själv bor jag relativt skyddat på Jonsta, och fruktträd för z5 hörs inte ska vara några problem här. Bor man däremot vid Emausbäcken är klimatet betydligt kärvare, det skiljer tex ofta 10 grader mellan oss och Norrmalm på vintern.

Jag kommer säkert att få över nån jordgubbsplanta eller så i vår, rosablommande remonterande. Hör av dig ifall du vill testa på din balkong smile.gif
Rapchic
ok zon 7 vare... ja på brännbersvägen
(aahh nu kommer jag på vad jag fick zon 5 ifrån...
funderade på att flytta bort till ett ställe som hade det)
Tosan
CITAT (Rapchic @ 01-03-2008, 19:19) *
ok zon 7 vare... ja på brännbersvägen
(aahh nu kommer jag på vad jag fick zon 5 ifrån...
funderade på att flytta bort till ett ställe som hade det)

Samtliga balkonger på Bbv verkar väl underhållna. De är ju dessutom byggda på ett sätt som kräver ganska lite underhåll.

Men då bor du ju ganska nära mig.
Om du vill ha paprika/chili, tomater och sånt så får du nog så ganska snart om du ska hinna få frukt före frosten. Problemet med att så nu är att man behöver lite tilläggsljus. Sommarblommor kan du vänta med ett tag, iaf de flesta.
Men det är bara att fråga på om du undrar över nåt när du vet mer vad du vill ha smile.gif
Rapchic
CITAT (Tosan @ 01-03-2008, 19:41) *
Samtliga balkonger på Bbv verkar väl underhållna. De är ju dessutom byggda på ett sätt som kräver ganska lite underhåll.

Men då bor du ju ganska nära mig.
Om du vill ha paprika/chili, tomater och sånt så får du nog så ganska snart om du ska hinna få frukt före frosten. Problemet med att så nu är att man behöver lite tilläggsljus. Sommarblommor kan du vänta med ett tag, iaf de flesta.
Men det är bara att fråga på om du undrar över nåt när du vet mer vad du vill ha smile.gif

ok tar nog lungt med tex chilisar och sådant i år (vill helst hinna bli av med flytten först)
men kryddor kan jag sätta dom direkt därute eller måste jag förså (eller vad det nu heter)
och jordgubbar är det bäst att köpa en planta färdig (har sett att dom har det på blomsterhandeln)
eller kör man dom från frö
(dom är väl iallafall mångåriga för min mormor har rengubbar
vilket är jordgubbar som vuxit där hon inte orkat ta bort ogräset så dom blir inte jordiga)
Tosan
CITAT (Rapchic @ 02-03-2008, 09:34) *
ok tar nog lungt med tex chilisar och sådant i år (vill helst hinna bli av med flytten först)
men kryddor kan jag sätta dom direkt därute eller måste jag förså (eller vad det nu heter)
och jordgubbar är det bäst att köpa en planta färdig (har sett att dom har det på blomsterhandeln)
eller kör man dom från frö
(dom är väl iallafall mångåriga för min mormor har rengubbar
vilket är jordgubbar som vuxit där hon inte orkat ta bort ogräset så dom blir inte jordiga)

Kryddor kan du så direkt där du vill ha dem, det tar några veckor innan du kan skörda. Dessutom brukar det gå bra att köpa tex dill och persilja i grönsaksdisken och sätta i lite större krukor. Likadant med sallad.
Jordgubbar finns både som plantor och frö, men med frön hinner du inte smaka i år. De är fleråriga och många sorter revar sig och sätter nya plantor så det kan bli mååååånga med tiden smile.gif
Rapchic
kan man odla tebuske (camelia senisis) på balkong i zon 7?
(vill att man ska kunna det älskar te och allt om te)
Rapchic
CITAT (Rapchic @ 06-03-2008, 22:22) *
kan man odla tebuske (camelia senisis) på balkong i zon 7?
(vill att man ska kunna det älskar te och allt om te)

gaah stavfel Camellia sinensis menar jag ju
Tosan
JAg vet inte hur mycket den tål, men du får nog antagligen övervintra den inne. Inte mycket klarar sig i krukor ute på våra breddgrader...
Rapchic
CITAT (Tosan @ 07-03-2008, 13:48) *
JAg vet inte hur mycket den tål, men du får nog antagligen övervintra den inne. Inte mycket klarar sig i krukor ute på våra breddgrader...

som te freak jag är vet jag att det inte är bra med frost för teplantan... men jag vet inte om det är för smakens skull eller för plantans överlevnad
(blir nog inte så gott te däremot teplantan ska ha mycket sol, värme, sur jord, långsamväxtsesong för att bli så bra som möjligt)
Tosan
JAg tvivlar på att den överlever. Möjligen om du kan klä in den ordentligt i ett hörn så den får lite värme från husväggen, men jag tror det blir svårt...
Förresten, kolla med Flaxss om han vet hur mycket kyla den tål... Han brukar ha rätt hyfsad koll på sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon