Jag har en isopbuske, och har planer på att använda den som en låg häck utmed en stenlagd gång, där jag tänkt ha en rosenplantering i form av en trekant ca 2x3 m. Kan jag ta sticklingar av isop, har hört att det skall vara lätt att få nya plantor, hur gör man? Min mamma påstår att man bara kan sticka ner dem i jorden så rotar de sig, stämmer verkligen det? Planteringen är inte grävd ännu, så jag kan inte pröva.
Låt blommorna vara kvar, så har du en massa nya plantor att göra häck av nästa år. Isopen själsår sig duktigt. Dessutom så bör moderplantan ha växt till sig såpass att du kan dela den i ytterligare fem-sex nya plantor till dess. Sticklingar har jag tyvärr ingen erfarenhet av...
Det går att föröka isop genom att dela på plantor (en köpeplanta blir lätt 4 stycken) och att sätta dticklingar. Jag brukar sätta sticklingar i kruka med våt jord och hålla jorden rejält fuktig. Ibland krävs plastpåse över för att det inte ska avdunsta och torka.
Isop borde hinna rota sig i kruka nu resten av varma säsongen och sedan i oktober sättas ned i jorden där du vill ha dem. De kommer inte att se så mycket ut för världen, men det viktigaste är att rötterna utvecklas så att de kan skjuta nya skott nästa vår.
Måste bara berätta, att det gick utmärkt att sticka ner endast vedartade sticklingar i jorden! Jag delade dessutom moderplantan (en del av den) i flera små små delar, typ 2-4 kvistar i varje del, och satte ner, mellan dessa utökade jag med sticklingar som jag stack rätt ner i fuktig sandblandad jord. De hängde lite med bladen dag 1 och 2 men sedan dess har de rest sig och verkar kunna ha en chans att ta sig och utveckla rötter, kul! Hoppas att de hinner etablera sig innan vintern bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.