Full version: Måla blomkrukor
Tovan
Vet inte riktigt var jag ska skriva den här frågan. Jag har målat lite blomkrukor, men för att kunna plantera i dom måste jag ju lacka också. Någon som vet vad för lack man kan använda till sånt? Så det inte skadar blommorna?
Lottiz
Hobbylack är tillräckligt ofarligt för växter. Men jag har inte lackat mina målade krukor...
aldo
Lacka både in- och utsidan så de inte blir "mögliga " /svarta på utsidan .

Vet att en del använder "Båtlack" .

Jag har bara fått kruka i present ;-)
MariaÖrebro
Jag köper oljebaserat lack, vilken sort som helst. Har målat MASSOR av krukor genom åren och växterna verkar inte ska någon skada av det. Lacka ett par gånger och låt det torka in ordentligt. Se till att varenda millimeter är täckt, för om det kommer inte det minsta lilla droppe vatten under lacket så börjar krukan mögla och lacken lossar. Oljebaserat lack tror jag sitter bättre än vattenbaserat. Har krukor som jag målade för 12 år sedan som fortfarande ser nya ut...
[attachment=14020:Blandat_001.jpg]
[attachment=14021:Blandat_002.jpg]
[attachment=14022:Blandat_003.jpg]
På några som jag målat har jag skrivit citat och ordspråk med guldpenna och sedan lackat. På andra har jag målat med en färg först, och sedan svampat på med en annan nyans ovanpå. Blir oerhört snyggt! Finns det andra som har några bra och kreativa idéer? idea.gif
ängsvädd
Ett lack som är giftfritt och avsett att tåla vatten är Epotex akvarielack eller Alcros "Epoxi V Klarlack".

Från ett sköldpaddsforum:
Vilken typ av färg ska man använda invändigt till ett akvaterrarium, där vattendelen är separat, som är byggt av trä och plywood? Vill ju inte förgifta min gulbukade vattensköldpadda!

Jag vet inte om detta går att använda, men det är värt att kolla upp, fick det från ett annat forum när jag googlade:

Använd Alcros "Epoxi V Klarlack"
(härdar snabbt och finns på de flesta färg-affärer)
eller Epotex akvarielack (finns på www.epotex.se)

http://www.epotex.se/page/139/154/26/54

Zoyas matte
hej Måste fråga en dum fråga: Målar man först och lacker sen eller ? (tvärtom kanske). Viken sorts färg använder man???
Dina krukor gav mig verklig inspiration maria!!
Tovan
Oj tack för alla svar! smile.gif Målade några krukor förra året, men efter ett tag lossnade färgen och det började växa konstigheter på krukan sick.gif

MariaÖrebro vilken toppen ide med citat på krukorna! Jag tycker krukorna man köper är lite tråkiga. Sen är det himla kul att vara kreativ ibland smile.gif
MariaÖrebro
Jag brukar måla med färgen först. Oftast blir det två gånger, så det verkligen täcker. Efter det lackar jag, minst två gånger. Hellre en gång för mycket än en gång för lite så att färgen släpper. Om man använder terracottakrukor tycker jag det är bra att lacka botten invändigt och utvändigt och hålet i botten en extra gång. Det blir ju slitet annars just där, när man lägger i krukskärvor, lecakulor och jord... Har 6 stycken som är 12 år gamla och jättefina! HAde 8 från början, men 2 har gått sönder i olika flyttar.

Det kan vara en idé att gå in i vanliga blomsteraffärer, hobbyaffärer och liknande för att hitta inspiration! Genom att använda flera olika fäger när man målar krukorna kan det bli väldigt fint! Allt som har starkt färger lyser ju upp därhemma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon