Full version: gissa vad jag hitta !
Alexander-VG-zon3
hej hej

vår städade i dag i trädgården ,,å så skulle jag beskära alla rosorna ,, så gissa vad jag såg !!! kolla neråt

BLADLÖSS !!!!! nu ??? ,, en av rosen som kommit längst med bladen ( fullt ny utvecklade blad ) så satt där lila/svarta bladlöss på stammar och blad på södersidan visserligen va dom lite sega då det börjar bli mörkt och kallt nu vid denna tid . men ändå man blir ju inte lite förvånad men jag tog fingret å vips döda alla

sen en trevligare sak som jag hittade va att rosa the fariy hade en massa blomknoppar som överlevt vintern och som nu höll på att slå ut , dock var blommorna bleka så pass bleka att dom nästan va vita plus mindre än normalt . men ändå alltid nåt .

sen dom rosor som har alla bladen kvar ,, får dom en snabbare start >?? med tanke på om dom kan använda de gamla bladen . har ju en ros som inte tappat ett blad och slår nu nytt
Kajsa
hm, gamla rosknoppar slår ut nu, har aldrig hört om det förut men bor ju kallare. Vi håller tummarna nu att vi slipper bakslag, här är varendra ros på ggn, inget har frusit ner vad jag sett. Det har varit ca - 8-10 minus som mest några ggr i vinter.
Jag har beställt många nya rosor av Rosenposten, idag mejlade jag att jag vill ha rosorna om ett par veckor, vi har ingen tjäle och jag vill vinna tid, då kan man tjäna en månad, det händer aldrig annars så jag tänkte passa på, bara det nu inte blir kallt och snö då.
Bladlöss, redan ! Undrar hur den blöta, snälla vintern påverkar rosorna, mer ohyra, mer svampsjukdomar ?
Alexander-VG-zon3
mina roser har aldrig haft så här varmt ,, har haft som du i temp också ,,men men bladlöss redan ja .

har sett att en av mina rosor har fått mer angrep av bark fläcks sjuka ( heter det så?+)) , i höstas var där lite prickar nu är det massor i massor .
KoloniLottie
Halloj.
Har du redan beskurit rosorna? Kan man det? Jag bor i Svedala utanför Malmö.
blomma.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (KoloniLottie @ 29-02-2008, 14:44) *
Halloj.
Har du redan beskurit rosorna? Kan man det? Jag bor i Svedala utanför Malmö.
blomma.gif

den första rosen beskärde jag i jan . resten har jag beskärt i feb och nu . ja det går att göra det nu . förra våren gjorde jag det ockås i feb ingen skada sked . dom har ju ändå redan skjutit skott . så skulle man vänta tills björken har fått musöron så är rosorna i skåne redan gröna .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 29-02-2008, 15:07) *
den första rosen beskärde jag i jan . resten har jag beskärt i feb och nu . ja det går att göra det nu . förra våren gjorde jag det ockås i feb ingen skada sked . dom har ju ändå redan skjutit skott . så skulle man vänta tills björken har fått musöron så är rosorna i skåne redan gröna .

Nja...Jag är lite tveksam till att börja med klippa alla slags rosor än, fastän vi bor i samma zon. Visserligen finns det "rosmänniskor" här i Skåne, som säger att man kan klippa sina rosor till påsk, men i år är ju påsken tidig...Nja, jag brukar köra med musöronstid för de flesta av mina rosor. Däremot har jag hört att man kan börja rätt så tidigt att klippa engångsblommande gammaldagsrosor (av vildroskaraktär) tidigare...

Alexander-VG-zon3
äsch klipper efter klimat ,, har funkat nu i två år kallare vinter väntar jag ingen vinter alls eller mild klipper jag i jan-feb ,, ingen ros dött än så jag fortsätter . vill gärna klippa innan dom fått blad

ingen har än visat motsatsens att det skulle skada rosen här i zon 1-2 . och då fortsätter jag klippa tills jag vet motsatsen .

det står i böcker att rosen får nya skott och blad om man klipper tidigt vilket gör att den sedan fryser ner i en frostnatt ( lätt till hård ca -10c ) ,, men det är en liten lögn för rosorna har ju redan massa blad !!! även om jag inte klippt ,, även då många av mina rosor har fult utvecklade blad så blir det -9c och INGEN ros tog skada . lika så förra året hade jag klippt och det var nya skott å det blev lägre än -10c ingen ros tog då heller någon skada . rosen kommer inte växa mer aktiv bara för jag klipper då det än är för lite ljuse och för lite värme .

plus sår ytorna på mina rosor har inte skadat av hård frost eller långvarig kyla som kommit efter .

så då ser jag ingen anledning att inte klippa när den redan har blad och skott ,, då det är lättare att klippa nu och man har det gjort .

så ser jag att mina rosor mår dåligt av att jag gör detta ,, så kommer jag inte göra det men dom mår inte dåligt av det i förövrigt trivs mina rosor väldigt väl även då jag klipper dom i jan-feb å sedan gödslar i mars och det säger en hel del .

finns det andra alternativ att inte klippa som jag gör vill jag gärna veta det .
mamamaggan
Men ska man vänta tills det är musöron i år så hinner ju rosorna bli helt gröna innan . Mina har ju fått små blad redan nu så vete sjutton om jag inte ska klippa dem snart.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 02-03-2008, 00:17) *
Men ska man vänta tills det är musöron i år så hinner ju rosorna bli helt gröna innan . Mina har ju fått små blad redan nu så vete sjutton om jag inte ska klippa dem snart.

exakt så tänker jag också .( har lagt till mer text i mitt i9nläg om du vill läsa )
AnnammA
CITAT (flaxss @ 02-03-2008, 00:22) *
exakt så tänker jag också .( har lagt till mer text i mitt i9nläg om du vill läsa )

Mina rosor är också rätt så fulla med skott och gröna blad, men jag väntar ändå, fastän det kliar i klipparfingrarna...Jag ska först börja med att beskära lavendeln och samtidigt passa på att ta sticklingar, sedan kan jag ev tänka mig att börja på rosor som växer i bra lägen...Tids nog..
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 03-03-2008, 09:05) *
Mina rosor är också rätt så fulla med skott och gröna blad, men jag väntar ändå, fastän det kliar i klipparfingrarna...Jag ska först börja med att beskära lavendeln och samtidigt passa på att ta sticklingar, sedan kan jag ev tänka mig att börja på rosor som växer i bra lägen...Tids nog..

fast vad jag mörkt tycker jag lavendel är känsligare än rosorna . jag dödade min lavendel förra året när jag beskärde den tidigt . nu beskär jag lavendel i maj nånting .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 03-03-2008, 18:00) *
fast vad jag mörkt tycker jag lavendel är känsligare än rosorna . jag dödade min lavendel förra året när jag beskärde den tidigt . nu beskär jag lavendel i maj nånting .

Alltså, jag har sett att kommunens trädgårdsmästare beskär lavendeln innan de beskär rabattrosorna, eller ung. samtidigt.
Jag brukar se till att ha planterat penséer till påsk, och ung samtida klipper jag på lavendeln och gör sticklingar.(Sedan bestämmer väderleken också tidpunkten en hel del. Jag vill gärna kunna sitta ute på min veranda och göra sticklingar...)

Men så läste jag i senaste "Nyponet"(medlemstidningen för rosensällskapet i Skåne) att medlemmar hade besökt en trädgård i Potsdam, där det stod en skylt vid lavendeln att den alltid skall beskäras efter blomningen, så blir de nya skotten mer vinterhärdiga... Men som författaren till artikeln uttryckte sig, var det en dilemma då lavendeln aldrig slutade blomma förra året...

Alltså, finns det nog olika skolor om, när, hur lavendeln skall beskäras.
Liksom med rosor, eller hur flaxss? kompiskram.gif

C o a
CITAT (flaxss @ 28-02-2008, 19:00) *
mina roser har aldrig haft så här varmt ,, har haft som du i temp också ,,men men bladlöss redan ja .

har sett att en av mina rosor har fått mer angrep av bark fläcks sjuka ( heter det så?+)) , i höstas var där lite prickar nu är det massor i massor .

Tror det är Svart fläcksjuka du menar! Den är Fruktansvärt jobbig att få bukt med. Man måste rensa bort och bränna alla blad.
Annars sprider det sig snabbt.

Bladlöss har jag inte hittat, men Liljebaggarna har redan kommit, här i Blekinge! Blev rätt Förvånad! Usch!
Mvh. Carola
Piccante
CITAT (C o a @ 26-03-2008, 22:59) *
Tror det är Svart fläcksjuka du menar! Den är Fruktansvärt jobbig att få bukt med. Man måste rensa bort och bränna alla blad.
Annars sprider det sig snabbt.

Bladlöss har jag inte hittat, men Liljebaggarna har redan kommit, här i Blekinge! Blev rätt Förvånad! Usch!
Mvh. Carola

nej jag har faktiskt mer erfarenhet än så av rosor så jag ser skillnad på fläcksjukan och bladlöss . jag har haft baldlöss förr ,, det jag så var bladlöss på dom nyaste skotten på söderisdan av skottet .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 26-03-2008, 23:23) *
nej jag har faktiskt mer erfarenhet än så av rosor så jag ser skillnad på fläcksjukan och bladlöss . jag har haft baldlöss förr ,, det jag så var bladlöss på dom nyaste skotten på söderisdan av skottet .

Det var FLAXSS som skrev det
Kilmister
Förra året väntade jag på musöronen vilket medfor att rosorna inte blev klippta alls.
De stod ju redan i absolut full blom då. Rosorna blev ju ändå ganska fina, men väldigt höga.
I år klipper jag definitivt betydligt tidigare än några jäkla musöron visat sig.
Alexander-VG-zon3
kan tillägga att alla mina rosor lever även då jag beskärt dom tidigt och även då det blev kallt efter . alla från tuffa vresrosor till känsliga zon 2-3 rosor lever .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 27-03-2008, 10:48) *
kan tillägga att alla mina rosor lever även då jag beskärt dom tidigt och även då det blev kallt efter . alla från tuffa vresrosor till känsliga zon 2-3 rosor lever .

Nej, jag har inte beskuret mina än, flaxss. Hade tänkt nu till påsk, men tyckte det var lite omotiverat, när tempen ngn morgon stod på -9 grader, och så har jag jobbat nästan hela påsken...Men jag tror att till helgen, kanske jag ska börja med de tuffare, och snart ska också stamrosorna få komma ut ur sina "pyjamasar".
Just nu är jag rätt så förkyld, så trädgårdsarbete ter sig inte fullt så lockande...
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 27-03-2008, 11:40) *
Nej, jag har inte beskuret mina än, flaxss. Hade tänkt nu till påsk, men tyckte det var lite omotiverat, när tempen ngn morgon stod på -9 grader, och så har jag jobbat nästan hela påsken...Men jag tror att till helgen, kanske jag ska börja med de tuffare, och snart ska också stamrosorna få komma ut ur sina "pyjamasar".
Just nu är jag rätt så förkyld, så trädgårdsarbete ter sig inte fullt så lockande...

usch så tråkigt med att vara förkyld hoppas du blir frisk snart !!,, jag hade inte heller beskärt ''under frost'' . och det har jag aldrig gjort heller . brukar beskära när tempen ligger runt +5c +10c . men än så länge efter flera nätter under -5c och en på -10c med frost och snö på dagen så har ändå alla rosor klarat sig utan någon skada . och då hade jag ändå beskärt känsliga klätterrosor . det ända som hände va att bladen blev lite svädda men det är ju normalt om det blir hårdfrost och den fått nya blad .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 27-03-2008, 11:54) *
usch så tråkigt med att vara förkyld hoppas du blir frisk snart !!,, jag hade inte heller beskärt ''under frost'' . och det har jag aldrig gjort heller . brukar beskära när tempen ligger runt +5c +10c . men än så länge efter flera nätter under -5c och en på -10c med frost och snö på dagen så har ändå alla rosor klarat sig utan någon skada . och då hade jag ändå beskärt känsliga klätterrosor . det ända som hände va att bladen blev lite svädda men det är ju normalt om det blir hårdfrost och den fått nya blad .

Det beror ju på vad för slags klätterrosor du har, om det är "klenisar", eller mer "robusta rackare", och var de är planterade, intill huset, vid plank, på uteplatser mm...(Förresten, är det årsmöte på rosensällskapet i helgen, och då kommer säkert detta upp om man börjat klippa eller ej...)
Alexander-VG-zon3
alla mina rosor är planterade öppet i ett soligt läge . men hur som helst ingen skada skedd . är faktiskt rätt nöjd med allt och nu är det bara att invänta våren .
Kajsa
Anna, kan vi få höra lite sedan från Rosenmötet ? Ja nu har ju ni också haft kalla nätter, hoppas alla era rosor klarar sig.

Jo, vi har haft - 11 grader här ett par nätter och frost varje natt en vecka, men alla rosorna ser gröna ut som innan, men jag är osäker om alla gröna små blad på rosorna, slår dom ut sedan ?
Alexander-VG-zon3
ja dom slår ut ,, mina gör det iallafall .

kajsa skickar dig ett Pm nu !! behöver hjälp med ett par namn .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon