Full version: Balkong i sydväst!
MariaÖrebro
Flyttade till min lgh vid årsskiftet och är numera begåvad med balkong! yahoo.gif Den är ca 6 kvm stor och ligger i sydväst. Åt väster sitter en vägg och det är ett ordentligt tak ovanför. Kommer det att bli varmt som en bakugn där i sommar? coolgleam.gif sweatingbullets.gif Kan jag ställa ut mina växter och sätta upp balkonglådor som jag planerat? Jag har inget emot att vattna varje dag, men jag vill inte att de ska brännas sönder... help.gif
Alexander-VG-zon3
menar du att du ska sätta ut din krukväxter och sådder ??

krukväxterna måste ha skugga när du tar ut dom första tiden , sedan kan du vänja dom sakta till halvskugga och till full sol ( om du nu vill stå soligt alltså ) .

sådder ,, ja är dom sådda i södersol kommer dom så också klara att stå i södersol utan att brännas ,, bara du vattnar . dock många sår ju inne under lysrör eller andra fönster som inte är söder ( då gäller samma som för krukväxter , vänj dom vid solen )

köper du växter på en plantskola ( fleråriga trädgårds eller orangeriväxter eller ettåriga som gillar sol ) så behöver du inte vänja dom för solen ,, typ det som dom har i solen kan även du ha i solen .

köper du krukväxter som står inne i en butik eller växthus måste du vänja dom vid solen .

drar du upp oxalis,canna,dahlior m.f så ha dom i söder då tål dom även full sol ute .

du behöver inte skugga bara välja växter som tål söder ,, det du istället ska focusera på är att växterna har tillgång till mängder av vatten ( vatten hållande gel,självvattandekrukor,skugga krukorna ) jag har många växter i södersol även änglatrumpet och då skuggar jag krukorna plus sätter en petflaska upp-o-ner och det brukar hjälpa dom att klara den värsta hettan och solen på dagen ,, vilket hos mig i solgasset kan stiga till +40c +55c och låg fukt ( 15-20%) .

växter som tål sol

opuntia-arter
olivträd
lager
rosmarin
salvia
malörts-arter
timjan
lavendel
nepeta
oregano
helgonört
curry-ört
dadelplam
dvärgpalm
rosor
änglatrumpet
agapanthus
citrus
trumpetranka
kiwi
fikon
prunus-arter
yucca
sedum
taklök
kanna
olika lök och knöl växter

här räknade jag uppe lite växter som tål sol men som en del av dom vill ha tillågng till vatten
m.f växter alla kan du övervintra ljust och svalt 0c +5c ( alla utom agapnathus,änglatrumpet,citrus ska stå ute tills det blir frost )
MariaÖrebro
Hej Flaxss!

Hade tänkt skicka ut mina citrusar, fikon, passionfrukter, ananas, physalis, guava med flera. Sedan blir det vanliga penséer och sommarblommor i balkonglådor. Enligt det du skriver verkar som som om det kommer att fungera! Lovar att vänja dem vid att komma ut i en veckas tid eller så.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaÖrebro @ 29-02-2008, 14:13) *
Hej Flaxss!

Hade tänkt skicka ut mina citrusar, fikon, passionfrukter, ananas, physalis, guava med flera. Sedan blir det vanliga penséer och sommarblommor i balkonglådor. Enligt det du skriver verkar som som om det kommer att fungera! Lovar att vänja dem vid att komma ut i en veckas tid eller så.

fikon är väl bladlös nu och har övervintrat svalt ,, så då kan du sätta ut den nu i det soligaste hörn .

citrusarna får du vänja lika så passionsblomma , dock kan du sätta passionsblomman i direkt sol men då bräns kankse bladen bort men den växer så snabbt tillbaka så där får du själv bestämma . dessa kan du sätta ut nu och ta in vid frost

physalis brukar klara full sol ,, måste ha tillgång till mycket vatten och ev skugga om krkan .

ananas och guava får du ockås vänja ut dessa tar´du ut när det är runt +10c

ettåriga kan du ockås sätta i full sol direkt om dom så vill ha .

tänkt bara på att skugga krukan och ge mycket vatten .

catlady
Jag hade balkong i sydväst en sommar och vissa sommarblommor mådde utmärkt (zuluaster, spikklubba, ringblomma, leverbalsam), andra blev lite ledsna i solen (förgätmigej, stor vaxblomma), men de blommade alla över väldigt snabbt. I det vrålvarma, blåsiga läget fick jag dock snabbt problem med mjöldagg (luktärterna) och spinn (vet inte vad men det spred sig snabbt inomhus också), trots att jag sprutade med vatten varje kväll. Sol- (och vind-)skydd är att rekommendera om du ska ha något sådant. Men jag tror inte att det blir några problem om du håller dig till medelhavsväxter och dylikt! Kul med balkong, lycka till! Hoppas du får plats att sitta där ute också...
MariaÖrebro
Plats får jag nog, både med mig själv och växterna! Hoppas jag i alla fall....Eftersom jag har en vägg åt väster på balkongen, så borde ju det skydda lite, än om den bara skulle hänga ut från väggen helt utan nåt som ger lite lä. Funderar på ett sätta upp en spalje på andra sidan också, så det blir ännu mer lä. Kanske med en klematis eller liknande. Oj, nu längtar jag verkligen efter att våren ska komma hit till Örebro på allvar!
mello88
Har också blivit med balkong nyligen! laugh.gif Bor i skåne med balkongen i söderläge. Den är inbyggd och jag skulle gärna vilja ha klätterväxter upp för båda väggarna och ut som solskydd en bit ut över den öppna långsidan i båda ändar, men undrar vilka som klarar sol och värme. Gör inget om jag måste springa med vattenkannan stup i kvarten, bara de inte bränns eller något sånt. Nån som har erfarenhet? Tacksam!
MariaÖrebro
Klematis i kruka är jättesnyggt! De finns ju i så många olika sorter och dessutom är de inte så dyra. Man vill ju inte att klätterväxterna ska bli FÖR stora, så humle kanske är att ta i lite för mycket... Slingerkrasse får fina blommor. Om du vill kan du sätta kärnor från en helt vanlig passionsfrukt. Jag gjorde det för ett par år sedan, och den växte ungefär 6 meter på en sommar! Den var väldigt, väldigt törstig, men jättefin! Har beställt frökataloger, så jag ska sätta mig och kolla i dem för att få idéer.
mello88
Haha, nej grannarna kanske inte blir så glada om jag börjar odla inne på deras balkonger också... w00t.gif Hur gör du med passionsfrukten på vintern? Är inte helt säker på om jag bor kvar i samma lägenhet (eller ens samma stad) nästa sommar, och man vet ju aldrig om man har turen att få en ny lägenhet med balkong, och vill därför helst inte ha perenna växter, i allafall inte om de inte kan fungera som krukväxter inomhus om det skulle vara tvunget... Helst ettåriga alltså! yes.gif

Har förresten redan köpt slinger- och fjärilskrassefrön, tänkte ha de i en stor kruka ihop (tror ni det går?) vid ena väggen. Skulle vilja ha en annan klätterväxt på den andra väggen. Kanske nån med dekorativa blad och inga/mindre blommor? Tål Japansk humle sol?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mello88 @ 03-03-2008, 15:34) *
Har också blivit med balkong nyligen! laugh.gif Bor i skåne med balkongen i söderläge. Den är inbyggd och jag skulle gärna vilja ha klätterväxter upp för båda väggarna och ut som solskydd en bit ut över den öppna långsidan i båda ändar, men undrar vilka som klarar sol och värme. Gör inget om jag måste springa med vattenkannan stup i kvarten, bara de inte bränns eller något sånt. Nån som har erfarenhet? Tacksam!

hur kallt blir där på vintern ?? och hur varmt på sommaren ? går det öppna ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mello88 @ 03-03-2008, 16:01) *
Haha, nej grannarna kanske inte blir så glada om jag börjar odla inne på deras balkonger också... w00t.gif Hur gör du med passionsfrukten på vintern? Är inte helt säker på om jag bor kvar i samma lägenhet (eller ens samma stad) nästa sommar, och man vet ju aldrig om man har turen att få en ny lägenhet med balkong, och vill därför helst inte ha perenna växter, i allafall inte om de inte kan fungera som krukväxter inomhus om det skulle vara tvunget... Helst ettåriga alltså! yes.gif

Har förresten redan köpt slinger- och fjärilskrassefrön, tänkte ha de i en stor kruka ihop (tror ni det går?) vid ena väggen. Skulle vilja ha en annan klätterväxt på den andra väggen. Kanske nån med dekorativa blad och inga/mindre blommor? Tål Japansk humle sol?

läste att du ville ha ettåriga klätterväxter ,, klockranka och blomma för dagen vill ha värme och sol lika så sötpotatis vill ha värme ( blommar oftast inte i sverige ) men luktärt funkar ju också och vinda ockås svartöga kan trivas. vill du ha blad så finns ju silvrig njurvinda och sillverfall
mello88
CITAT (flaxss @ 03-03-2008, 16:10) *
hur kallt blir där på vintern ?? och hur varmt på sommaren ? går det öppna ?

Med inbyggd menade jag inte att den är inglasad utan bara att den har väggar på tre sidor+tak. Den "hänger" liksom inte utanpå huset som de brukar göra. En sida är alltså helt öppen. Virr, virr, hoppas att ni förstår... smile.gif
Har bara bott där sen hösten 2007, så jag vet inte hur varmt där blir. Men med tanke på att jag och mina vänner satt där en hel dag i lätta kläder en solig dag i början av november så antar jag att där blir ganska varmt om somrarna... Men det beror ju såklart också helt på vädret. Blir det lika lite sol som förra sommaren så är det ju inte alls säkert att där blir särskilt varmt, men det hoppas jag inte!
MariaÖrebro
CITAT (mello88 @ 03-03-2008, 16:01) *

Jag har klippt ner min passionsfrukt jättemycket flera gånger, så den tål en hel del! I sommar ska den få växa fritt ute i solen, och i höst klipper jag ner den och tar in den. Under vintern får den tjänstgöra som vanlig krukväxt. Den blir väldigt grön och fin med stora blad! Dessutom växer den hur snabbt som helst!
[attachment=14265:Passionsfrukt.jpg]
mello88
CITAT (MariaÖrebro @ 03-03-2008, 16:41) *
Jag har klippt ner min passionsfrukt jättemycket flera gånger, så den tål en hel del! I sommar ska den få växa fritt ute i solen, och i höst klipper jag ner den och tar in den. Under vintern får den tjänstgöra som vanlig krukväxt. Den blir väldigt grön och fin med stora blad! Dessutom växer den hur snabbt som helst!
[attachment=14265:Passionsfrukt.jpg]

Oh! Jättefin! Hur fort är fort, vill gärna kunna få upp den till sommaren! biggrin.gif
MariaÖrebro
CITAT (mello88 @ 03-03-2008, 17:09) *
Oh! Jättefin! Hur fort är fort, vill gärna kunna få upp den till sommaren! biggrin.gif

Jag satte kärnor ungefär vid den här tiden på året, och i slutet på sommaren var den 6 meter lång! Visserligen stog den inne i ett fönster med morgonsol den där sommaren för 2 år sedan då det var så himla varmt, men ändå..... Jag vattnade och vattnade och vattnade... sweatingbullets.gif Den slingrade sig upp runt gardinstången.
mello88
Låter jättebra! Blommar den? Den tål sol, antar jag? Skulle vara kul om den funkade på min balkong! Satte du bara vanliga passionsfruktskärnor från frukter du köpt i mataffär? Tack så mycket! rolleyes.gif
MariaÖrebro
Min har inte blommat ännu, men jag hoppas att den ska göra det i år. Som du förstår gillar den sol. Och vatten! Jag köpte en passionsfrukt på Ica och plockade ur några kärnor. Jag tog bort allt fruktkött och lät dem ligga och torka på hushållspapper till nästa dag. Då började jag plantera. Hur enkelt som helst. Och billigt!
Alexander-VG-zon3
den tål som OM man vänjer den vid sol ,, jag hade en frösådd som jag satte ut i solen fast den fick vatten var den död på mindre än 3dagar . den kan blomma om man sätter den svalt och ljust .
MariaS
CITAT (mello88 @ 04-03-2008, 10:54) *
Låter jättebra! Blommar den? Den tål sol, antar jag? Skulle vara kul om den funkade på min balkong! Satte du bara vanliga passionsfruktskärnor från frukter du köpt i mataffär? Tack så mycket! rolleyes.gif

Den blommar tidigast efter tre år. För att få den i blom, måste den stå svalt (+4-+10) och ljust över vintern. Fröna tar man från frukt i affären. Stryk ut fröna på hushållspapper och vänta några dagar så de torkar helt. Sen sår du i vanlig såjord. Har de inte visat sig efter tre veckor, ställer du sådden i kylskåp i 4veckor och försöker igen.
mello88
Tack allihopa! Köpte en passionsfrukt på ICA igår, den vägde så lite att jag inte ens behövde betala 50 öre... Den var alldeles full med kärnor, så jag följde era instruktioner och planterar ikväll! Ska bli spännande att se vad som händer! En liten fråga till bara (jag kan så lite...) är passionsblomma och passionsfrukt samma växt? Hur ser annars blommorna hos en passionsfrukt ut?
MariaÖrebro
Jag har fått uppfattningen att passionsfrukt och passionsblomma är två helt skillda arter. Passionsfrukten är ju just en frukt. Jag har som sagt inte fått min att blomma ännu, så jag kan inte säga hur blomman ser ut, men om den gör det ska jag genast lägga upp bilder!
mello88
Ok, vi får se om någon annan vet! Men oavsett så är ju själva växten riktigt dekorativ! Älskade bladen och färgen på din! Hur djupt ska kärnorna sättas? Hur lång tid tar det innan de gror? thanks.gif
Alexander-VG-zon3
del
mello88
CITAT (flaxss @ 05-03-2008, 15:42) *
del

Förlåt, vad menar du? confused.gif
Alexander-VG-zon3
skrev i fel tråd

del=delete
MariaÖrebro
CITAT (mello88 @ 05-03-2008, 15:14) *
Ok, vi får se om någon annan vet! Men oavsett så är ju själva växten riktigt dekorativ! Älskade bladen och färgen på din! Hur djupt ska kärnorna sättas? Hur lång tid tar det innan de gror? thanks.gif

Den är jättefin, och kommer att bli ännu finare när solen och värmen får göra sitt! Det räcker att du strör lite jord över dem, så att de sitter ca ½cm ner. De gror fort!
makro
Har min inglasad balkong mot söder i zon 2 och vet allt om hettan som kan bli upp mot +46"C på sommaren om man inte garderar sig. Kan därmed berätta att lite av "mormorstyll"-gardiner som silar solen effektivt gör enorm skillnad. Tillsätter även en stor gålvfläkt då det är som varmast. Och självklart är glasfönster fråndragna under hela sommaren, oavsett om det är soligt eller regnigt.

Vad odlar man på en sådan balkong? Nästan allt. På sommaren tar jag dit även alla mina orkideér (cá 50 st) och sonens kaktus. Cymbidium, citron, jordgubbar-smultron och vindruvor trivs där året om. Liksom lobelia som har stått i blom under hela vintern. Även "Lord Nelson"-kalla lökar har övervintrat väl och börjar nu skjuta nya blad.

I fortsättningen blir det säkert fler balkongexperiment här, med tanken på alla plantor som jag och min sambo brukar hitta på våra resor. Vill gärna köpa en kamelia - inglasad balkong i zon 2 borde passa idealiskt för den snikna skönheten... crazy.gif

Önskar lycka till och mycke odlar-curage för er med!
mello88
Låter varmt, men härligt! Min är ju inte inglasad så förhoppningsvis blir där ju inte riktigt lika hett sweatingbullets.gif ... Vill orkidéer stå soligt eller skuggigt?
mello88
Håller just på att titta runt på sommarblommor och hittar MASSOR jag vill ha! Tänkte ha en massa olika i en stor, djup "låda" eller tråg eller vad man ska kalla den för. Sen ska jag ha krasse, passionsfrukt (om den tar sig nån gång...), tomat, smultron och paprika. Det är vad jag har kommit på, än så länge... crazy.gif
mello88
Hej igen... Det har gått nästan fyra veckor sen jag sådde mina passionsfruktsfrön och de har fortfarande inte tittat upp. Ska jag sätta in krukan i kylen eller börja om med helt nya frön?
MariaÖrebro
CITAT (mello88 @ 09-04-2008, 15:07) *
Hej igen... Det har gått nästan fyra veckor sen jag sådde mina passionsfruktsfrön och de har fortfarande inte tittat upp. Ska jag sätta in krukan i kylen eller börja om med helt nya frön?

De kan vara lite knepiga att få att komma igång. Prova att lägga dem i en termos med varmt vatten ett par dagar och sätt dem igen! Har försökt att så grenadilla i flera år, men det går inte! Har provat att ha dem i varmvatten, i kylen eller att bara stoppa dem direkt i jorden. Inget händer! Men jag ger inte upp! Nån gång ska det gå! Nästa steg blir nog att börja banka på dem så att det går hål på dem!!!
mello88
CITAT (MariaÖrebro @ 09-04-2008, 18:46) *
De kan vara lite knepiga att få att komma igång. Prova att lägga dem i en termos med varmt vatten ett par dagar och sätt dem igen! Har försökt att så grenadilla i flera år, men det går inte! Har provat att ha dem i varmvatten, i kylen eller att bara stoppa dem direkt i jorden. Inget händer! Men jag ger inte upp! Nån gång ska det gå! Nästa steg blir nog att börja banka på dem så att det går hål på dem!!!

Har satt in de redan satta fröna i kylen, men funderar på att köpa en frukt till och testa ditt termostips. Man kan ju se det som ett litet experiment: vilka kommer upp först? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon