Margaretha
Har plötsligt överallt upptäckt påsar med citrusjord. Kanske beror det på att jag köpte två små"träd" i höstas! Jag planterade om dem i vanlig krukväxtjord och de verkade må bra i den.
Men det skulle vara intressant att veta vad som skiljer citrusjord från annan blomjord och om det kan vara vettigt att köpa en påse. Tillför den något? confused.gif
Lady Hamilton
Citrus jord innehåller mer lera och mera järn än vanliga jordar. Vilken jord som är bästa att använda kan du få olika svar på för många gör olika. Själv använder jag mig av Citrusjorden eftersom jag ser att mina Citrusar mår bra i den och jag behöver inte vattna så ofta eftersom leran håller kvar mycket mer vatten längre. Är du tvärtom? gärna vattnar lite för mycket och även använder dig av stora krukor, då skulle jag inte rekommendera citrusjord risken är då att rötterna kvävs
Alexander-VG-zon3
jag använder roddisjord uppblandat med grus och sand från jorden i trädgården ( som dock innehåller även lite lätt lera )

jag skulle inte rekommendera att enbart plantera citrus i lerjord om du skulle göra egen blaning .

köp citrusjord eller medelhavsjord eller roddisjord , men även vanlig plant eller krukväxt jord funkar om du gör den luftigare

järn kan du ju tillsätta själv senare och göda med citrusgödning
MariaS
För mig är det helt enkelt enklast att använda färdig citrusjord, istället för egentillverkad. Priset i förhållande till arbetstiden väger upp det hela.
Dessutom märks det på växten om den får citrusjord istället för plant eller roddisjord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 29-02-2008, 12:26) *
För mig är det helt enkelt enklast att använda färdig citrusjord, istället för egentillverkad. Priset i förhållande till arbetstiden väger upp det hela.
Dessutom märks det på växten om den får citrusjord istället för plant eller roddisjord.

märker ingen skillnad på citrus eller roddisjord ,, mina växer lika bra plus får dom mycket snyggare blad i roddisjord . har använt båda sakerna just för att se om där va olika resultat ,, sen vet jag inte om olika citrusar är olika känsliga ???

plus tar det för mig mindre än 2min att blanda i lite grus i roddis jorden . plus gradenian,kamelian m.f vill ju ockås ha roddis jord så för mig blir det inte dyrt då det är fler än citrusen som vill ha sådan jord .

så som jag skrev köp citrus eller medelhavsjord eller roddisjord alla funkar lika bra . och dom dör inte i kruk eller plantjoprd heller utan kommer växa oockså . mina hade en sommar krukväxtjord och dom växter på bra . viktigare är nog rätt näring och vatten tillgång och läge . smile.gif
catlady
Jag har aldrig haft citrusjord till mina citrusar. De har fått vanlig plantjord och mått finfint. Tror på det som flaxxs skriver; näring, vattning och läge är viktigare!
Margaretha
Tack för upplysningarna! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon