catlady
29-02-2008, 15:52
Jag tänkte sätta en liten lagerhäggstickling jag fick förra året i en pallkrage på uteplatsen tillsammans med andra saker. Men hur snabbt växer den? Den är ca 25 cm hög och 15 bred (med blad), och växte ingenting förra sommaren. Men medan den stod skyddat utomhus i kruka denna vintern verkar den ha tagit sig lite och skjutit nya blad. Behöver jag alltså fundera ut var jag vill ha den nu eller kommer den fortsätta växa såhär långsamt?
Eddie_J
29-02-2008, 16:23
Jag vet inte hur stor den blir men bode bli mindre av namnet att dömma än den vanliga lagerhäggen som blir ca en meter hög fast upp till 2 meter bred.
catlady
29-02-2008, 16:40
Oj, nu gjorde jag det igen - förvirrade genom att skriva "mini"... Sorry! Nej, vad jag menar är alltså bara att den än så länge är väldigt liten - inte att det är något annat än helt vanlig lagerhägg. Vet du hur mycket den kan förväntas växa i sommar, en 1-2-årig lagerhägg?
Eddie_J
29-02-2008, 18:22
Nej tyvär har ingen aning hur fort den kommer växa.
/ Eddie
catlady
29-02-2008, 20:41
Ok, tack ändå! Någon annan kanske vet?
Anders zon 1
02-03-2008, 09:34
Det är svårt att säga hur snabbt sticklingen kommer att växa. Det man kan säga generellt är att sticklingar av buskar och träd brukar växa långasamt innan de hunnit bilda ett rejält rotsystem och det kan ta något år. Sedan måste man också veta vilken sorts lagerhägg det är. Vissa typer av lagerhägg växer långsamt och blir bara knappt 1 m hög medan andra växer mycket snabbt och säkert kan bli minst 5 m höga. Och det finns dessutom alla varianter där emellan.
catlady
02-03-2008, 10:37
Oj! Ja, då får jag helt enkelt vänta och se. Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.