Full version: Frusna citrusar!
catlady
För två veckor sedan, just när jag trodde vinterknäppen aldrig skulle komma så gjorde den ju det - med besked! Mina stackars citrusar i svinkalla växthuset hade inte en chans. Avokadon dog direkt, oliven verkar inte bry sig - men mitt stora citronträd, min apelsin, mina småcitrusar! -cry-.gif En natt med -8 grader räckte för att alla småbladen på varje gren skulle segna och dö. Hälften av alla stora blad har nu trillat av och många fler ser ut att vandra samma väg snart. Det är en sorglig syn, min förr så stolta samling. Kommer de överleva? Ska jag beskära? Eller är det bara att vänta och se?
Alexander-VG-zon3
aj aj avokadon var inte bra den tål inte under -6c .

du kan va lugn citrusarna brukar klara även en sådan köldknäpp ,, mina egna frösådder har varit med om frost neråt -5c -6c dom gillar inte det men överlever. dom är ju lövfällande i låg temp ( frost ) är bara stammarna gröna och fina kommer de garanterat grönska så snart det går över +10c . låt dom stå kvar i växthuset å ge extra ljuse sedan till hösten utsätter du dom inte för frost även om dom skulle tåla en köldknäppp på neråt -2c -3c utan att tappabladen . så låt dom bara var och beskär efter dom är fult ut vecklade med blad . sköt dom som vanligt .

du kan ju se framemot att oliven kommer blomma och ge frukt
catlady
Åh, vad skönt att höra! Tack flaxxs smiley_small_hug.gif
Det hade definitivt varit en bonus om oliven blommat i sommar... Och jag får väl helt enkelt sätta en ny avokadokärna, det är ju inte så svårt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 29-02-2008, 16:38) *
Åh, vad skönt att höra! Tack flaxxs smiley_small_hug.gif
Det hade definitivt varit en bonus om oliven blommat i sommar... Och jag får väl helt enkelt sätta en ny avokadokärna, det är ju inte så svårt.

ha kvar oliven i växthuset och njut av blomningen ( lek bi ) sen efter den blommat klart kan du sätta ut den , sedan hoppas vi på frukt , tyvärr hinner ju inte frukten mogna här i sverige . men sedan tar du ju in den igen efter ett par frostnätter . oliverna tål lite frost (frukten alltså ) sedan hoppas på en ny blomning . ett alt är att du tar in den i växthuset så att frukten kan mogna mer sedan atr du ut den till sen vintern och tidig vår så den får frost .
MariaÖrebro
Imorgon kommer jag om jag har tur få adoptera tre citrusar (kumquat, citron och någon mer) och två oliver som stått ute på en undanskymd hylla på Blomsterlandet hela vintern. De ser inte så himla snygga ut: bladen på citrusarna hänger och är alldeles ihoptorkade, oliverna ser lite fräschare ut men bara lite, och de tillhörande små flaskorna med olja är djupfrysta. Jag arbetstränar ju där, så jag var tvungen att fråga varför de stog ute... Tjejen som jag jobbar ihop med ska kolla vem rtfm.gif puckot är som ställt ut dem och varför. Eftersom hon själv ville klassa dem som svinn och slänga dem skulle hon kolla om det är ok med puckot att hon gör det. Om det är det, så följer de med mig hem imorgon!

Undrar just om det går att rädda dem... Jag har en känsla av att det kanske gör det! De har stått under tak på utegården och varit i alla fall lite skyddade. Det har inte regnat eller snöat på dem, så de kan inte ha blivit blöta och frusit ihjäl på grund av det. Dessutom tror jag att det åtminstone är någon grad varmare därinne än utanför, eftersom det blir lite lä. Minnet är bra men väldigt kort, så jag funderar på hur många gånger det varit riktigt kallt i Örebro i vinter, och hur kallt det varit då... Kring påsk när all snö och kyla kom frös ju penséerna så det har ju varit ganska kallt!

Någon som vågar gissa hur det kommer att gå med operation livräddning, om jag nu får ta hem dem? Och hur ska jag göra med dem? Det är ju definitivt ingenidé att ta in dem nu... Kanske ska jag låta dem stå på balkongen och täcka över dem med täckväg på natten? Det vore ju inte så kul om de frös efter att de kommit hem till mig... Lite pinsamt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon