Full version: Jordgubbar i kruka?
catlady
Jag satte mina nya små jordgubbsplantor (6-8 st) provisoriskt i en jättekruka (fyrkantig 75 x 75 x 50) förra året och hade dem i växthuset. Men jag har fått för mig att de mår bättre utomhus, stämmer det? De har skjutit många revor och nu funderar jag på om de behöver ännu mer plats än de har? Jag gödslar och vattnar bra och det är en djup kruka. Tänkte ha dem på uteplatsen i år istället, vad tror ni? Jag har så många sniglar att det inte kan bli tal om att plantera ut dem tyvärr...
Solstorm
Du får väldigt tidiga jordgubbar men inte med lika god smak som utomhus. Jag har prövat. Undrar varför de inte blir lika goda i växthus som utomhus? Någon som vet?
catlady
Har fått för mig att de behöver en låååångsam mognadsperiod för att kunna utveckla smaken ordentligt. Det går väl helt enkelt för snabbt i växthuset. Men hur är det, behöver de mycket plats?
rosita
Jag tror i alla fall inte att de behöver särskilt djup jord. Så himla stor plats tror jag egentligen inte heller att de behöver. Tänk på hur stora plantorna blir på friland, större plats än så behöver de inte.
Solstorm
Jag har bara haft en jordgubbsplanta i en ordinär blomkruka, men det funkade.
catlady
Ok, det låter ju bra! Då ser jag fram emot fler och mer välsmakande jordgubbar denna sommar!
MariaS
Jordgubbar i vanlig blomkruka ute och planterad "gubbe" ute, smakar likadant. Men "gubben" i huset får inte samma sötma. Det är något med det direkta solljuset antagligen som skiljer. Har själv testat.
Lemonne

Vill bara tillägga att det viktigaste när man har jordgubbar i kruka är att man ser till att den har väldigt trevliga förhållanden under hösten, i augusti och september, annars finns det risk att det inte blir så mycket bär!
catlady
Vad är trevliga förhållanden?
MariaS
God jord i lagom stor kruka och vatten.

Jordgubbar som allt annat, behöver rotytrymme för att trivas och utvecklas.
Lemonne

Rikligt med näring framför allt, eftersom det är under hösten som jordgubbsplantan inducerar inför nästa säsong. Se till att klippa ned plantorna efter sista skörden av bär. Eftersom det är i kruka så se till att inte lura ned rötterna på djupet, på hösten är det bättre att vattna lite och ofta än sällan och grundligt. Oroa dig inte för uttorkning! Vissa jordgubbsodlare har satt i system att låta jorden torka ur ordentligt på sensommar och förhöst mellan vattningarna.

Lycka till! biggrin.gif
catlady
Ska jag klippa bort de gröna blad som finns kvar nu? Eller menar du att de ska klippas ner på hösten? Tack för utförliga vattningtips!
Lemonne

Bara klippa på hösten, då klipper man ner hela plantan. Däremot skadar det ju aldrig att nypa av vissna blad lite då och då!
catlady
Ok, det har jag gjort. Då vet jag vad som väntar, tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon