Full version: Tanig lyktranka
hrnick
Hej!

Jag har fått överta en tanig lyktranka som jag har bestämt mig för att få fart på igen. Just nu består den bara av en ynka ranka och jag skulle vilja få dem att bli fler. Hur kan jag få fler rankor att växa ut? Är det dags att odla om den? Går det att ta sticklingar på den?

Det bör kanske tilläggas att jag bara har ett halvårs erfarenhet av krukväxter. Än så länge måste jag ändå säga (med viss stolthet) att alla mina växter har överlevt och verkar må bra. Peppar, peppar... :)
mamamaggan
CITAT (hrnick @ 29-02-2008, 17:55) *
Hej!

Jag har fått överta en tanig lyktranka som jag har bestämt mig för att få fart på igen. Just nu består den bara av en ynka ranka och jag skulle vilja få dem att bli fler. Hur kan jag få fler rankor att växa ut? Är det dags att odla om den? Går det att ta sticklingar på den?

Det bör kanske tilläggas att jag bara har ett halvårs erfarenhet av krukväxter. Än så länge måste jag ändå säga (med viss stolthet) att alla mina växter har överlevt och verkar må bra. Peppar, peppar... smile.gif

Mina lyktrankor växer så det knakar. De hänger på väggen på min inglasade balkong ( det är mellan 15 - 20 grader därute ) . Balkongen ligger i söderläge så de får mycket ljus och nu också sol. Hur de klarar sig på sommaren när det kan bli riktigt varm vet jag inte än.

De är lätta att föröka med sticklingar , tog några för ett tag sedan . Klippte till c:a 10 - 15 cm långa som jag satte direkt i jord och de frodas bra nu. Satte 5 - 6 i varje kruka.
hrnick
Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon