catlady
Jag undrar om det finns några sorter Bougainvillea som tåler att bo utomhus (skyddat läge) i zon 1?
Alexander-VG-zon3
det finns härdigare sorter ,, den kan växa i klimat som inte får kallare än -10c -12c ,, då måste man täcka den väl på hösten och sedan fryser den ner och återvänder till våren igen . och då måste du odla den skyddat läge ( svart målad södersida) och då nära väggen i grus och sandjord . om du nu vill testa så täck den med ett lager löv och sedan över det fiberduk och plantera den skyddat . håll den torr på vintern . sedan hoppas på att den återvänder .

jag själv ska testa ,, men i det läget där jag ska plantera den har jag dadelplamer på friland så jag tror att jag ev kommer klara den där .

moderna sorter är känsligare . Bougainvillea glabra är tålig

catlady
Ok, tack för svar! Hade tänkt ha medelhavstema på uteplatsen, den är skyddad och bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 29-02-2008, 19:22) *
Ok, tack för svar! Hade tänkt ha medelhavstema på uteplatsen, den är skyddad och bra.

du får testa ,, jag har inte testat själv så jag kan inte ge någon garanti för att den överlevar utan jag skriver bara hur jag hade gjort .

men fortsätter det att inte bli vinter och du odlar den skyddat och soligt så kanske den har en chans med ett skyddande lövtäcke ,, en sak jag funderade över är huruvida den blommar eller ej ??

blommar den på ettårig ved kan den ju blomma en varm sommar ,, men fryser den ner och blommar på tvåårig ved så nja då kanske den inte blommar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon