Nikotin är inte så miljövänligt det är även förbjudet för yrkesodlare att använda nikotin som bekämpningsmedel för det är för giftigt (men det är OK att röka, mycket konstigt

)
Jag använder inga bekämpningsmedel alls och det går utmärkt att odla ändå. Det man måste acceptera är att trädgården inte kan bli helt steril och livlös det kommer finnas småkryp vad man än gör. Man måste samarbeta med naturen och få balans i trädgården. Sprutar man dödar man även skadeinsekternas fiender (detta gäller även när man använder lite mildare medel typ såpa, inte heller nyckelpigor och annat överlever det) så börjar man spruta måste man fortsätta spruta hela säsongen (slutar man kommer det ofta rejäla nya angrepp det finns ju inga fiender och skadedjuren brukar vara snabbare på att föröka sig). Själv gör jag istället så att jag inspekterar mina växter redelbundet och klämmer lussamlingar och dyl för hand (det räcker om man mosar det värsta). En bit in på sommaren brukar jag hitta en massa fiender till lössen på växterna och då brukar man kunna minska på handklämningen på de växterna.
Här är lite bilder på bladlusfiender (tyvärr ingen på nyckelpigelarver de är också effektiva på att äta löss)
Bladlusmumie med parasitstekellarv i sig