hej,
Nån som vet vad det kan vara fel på dessa gladiolus (köpta från odla.nu iår).
fortfarande ingen antydan till blomstängel.
Varken vatten eller näring saknas och andra blommor tycks växa bra i likadan jord.
Hannele
07-08-2003, 15:49
Mina gladiolus har inga blomämnen ännu.
Beoende på sort, tar de tidigtblommande 90 dagar på sej och
de senblommande 120 dygn till blomning.
Eva i Skåne
07-08-2003, 19:35
Skönt att läsa era inlägg

Jag var orolig att det bara var mina som inte vill blomma, men då finns det hopp än.
Dock är mina "gamla" lökar lika sena, men jag har väl för bråttom.
digitalkarin
07-08-2003, 21:14
Jag har många som ännu inte slagit ut, eller visat blomstänglar.
Men nåt fel är det. De har inte växt en cm på en månad och bladen är bruna på en del ställen.
Tror jag planterade dessa i maj/juni.
Blomstertanten
10-08-2003, 20:29
Om det kan va till nån tröst så ser mina fresia ut ungefär likadant! Men jag har ingen aning om vad det beror på. (Kan det vara solen?)Har aldrig odlat fresia förut, så vi får väl se om det blir några blommor.
Men gladiolerna jag hade förra året såg likadana ut ett tag, men blommande ändå! Fast ganska sent, så ge inte upp än.
Lycka till!
Blomtertanten
Hannele
10-08-2003, 21:17
Freesia börjar jag med inomhus i kruka, hinner inte annars.
Ryska gummorna hade gladiolus inomhus vid köksfönstert. Rosa svan med gröna freesia-vingar.
Jag började sent med gladiolus både förra och detta år och jag tror inte att mina kommer att hinna blomma om jag inte ställer in dem i höst med extraljus. Man får njuta av de vackra bladställningarna!
Ska följa Hanneles råd och ställa dem i kruka inomhus tidigt nästa vår.
Även jag köpte från odla.nu grön blommande gladiolus. Satte dem i maj/juni och nu är första på gång att börja blomma. Några av de andra har knoppämnen men har inte vissat sig ännu. Så jag hoppas på dem. Satte även fresia på samma gång och den har blommat ett par veckor, doftar otroligt. Så ge inte upp!!!!
Emeli (zon 3)
Nu har en av gladiolusen börjat blomma.
Gröna blommor!!
Hm.... inte så snyggt som jag trodde
Har också haft problem med minna alla blommor har torkat in precis innan dom skulle slagit ut för 1 månad sen, fast jag vattnat massor, vet inte varför
Helen i Skåne
14-09-2003, 12:41
Precis så såg mina ut också, köpte dem på odla. Några kom det blommor på men de var alldeles torra och bruna och slog bara ut för att dö ungefär samtidigt... trist, hade köpt många...
Jag misstänker att det var en dålig sort från odla.
Jag har aldrig varit med om att gladiolusen har dröjt så länge och blivit så brun o torr.
Nån som fått fina gladiolus köpta från odla i år? Bilder?
marie i Tierp
14-09-2003, 18:57
alla mina gladiolus blev brunfläckiga o vissnade ner, ingen ny lök hann bildas heller. Har aldrig varit med om nå´t liknande. Mina gladiolus var lökar som jag hade sparat i många år! Solen har varit "konstig" i år, det tror jag mera på än dåliga lökar.
CITAT (marie i Tierp @ 14-09-2003, 19:57)
Solen har varit "konstig" i år, det tror jag mera på än dåliga lökar.
hm.....
Samma sol lyser över grannarna som har maffiga gladiolus.
Tror i alla fall att lökarna var dåliga.
Eva i Skåne
15-09-2003, 20:45
Alla mina gladiolus blev som dina Virgo, både de gamla och nya lökarna

. Några stackars sjuka blommor kom, men de var lätträknade. Frågan är nu om man alls ska ta vara på lökarna???
Jag gav bort en påse gröna från Odla, men de såg inte alls ut som på bilden
Dåliga plantor/ lökar tycker jag man kan få klaga på. Det var ju inga billiga lökar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.