Hejsan!
Jag är lite besviken på att mina Flitiga Lisor gror så dåligt. Detta är några som jag (nästan) alltid brukar lyckas bra med. Det skulle vara frön till ca 30 stycken och det har kommit upp 3. Är det så för någon mer än mig? Tråkigt när det händer med blommor som man är van att det går som tåget att lyckas med.
Köpte såjord på Plantagen. Det skall väl inte vara något fel med den eller?
Dahlior och Blomstertobak och Ricin kommer med väldig fart.
Idag skall det Kantnepeta i sålådan.
Perenner skall få komma inomhus och få sätta fart att gro (förhoppningsvis)
Rissen
Jag tror att det är fröna som har lite olika grobarhet år från år.
I fjol sådde jag Sphaeralcea munroana (klotmalva) och den grodde till 100%. I år har inte ett enda frö grott. Lika är det med några av riddarsporrarna i fjol fick jag massor och i år har bara några enstaka frön grott.
Jag sår också backnejlika…..en vit och en röd. Den vita har grott i massor och den röda, inte ett liv.
I fjol var det några petunior som vanligen lyckas men som tvärt vägrade.
/Anki
Margith
01-03-2008, 12:38
Om det är nån tröst, så gror även mina Flitiga Lisor urdåligt i år

och de brukar jag faktiskt inte misslyckas med.
Jag funderar allvarligt på att köpa en ny påse av nåt annat fabrikat och så en omgång till.
Jag har alltså bestämt mig för att det är fröerna som det är fel på
Hej:
Jag tycker säga att ni som köper fröpåsar följer information noga, om ni får dåliga resultaten, ni kan gå till affären och klaga.
Lycka till, H: Bassam
Margith- visst är det fel på fröna, självklart, inte på oss, aldrig
Bassam- jag har skickat efter dom
Jag skall göra ett nytt försök och köpa nya fröer. Ger inte opp i första taget.
Rissen
Det verkar vara svårgrott på många fronter i år. Frön som samlades in från förra året, verkar ha mycke sämre kvalite än vanligt. Lika är det med sticklingar har jag märkt. Pellisar som alltid gror lätt, möglar och ruttnar istället. Funderar på om det beror på den dåliga sommaren förra året.
MariaS- Jag tror du har rätt i detta. Jag pratades vid med min granne som hade samma problem.
Hon är väldigt duktig på att plocka fröer och så året efter men som sagt de ruttnar bort för henne också.
Man blir sååååå besviken för man längtar ju efter att få sätta igång och resultatet man får blir
detta.
Rissen
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2008, 17:21
Frökvaliten påverkas mycket av väderleken som var då fröerna bildades, fröer som bildats under en kall och regnig sommar brukar vara sämre än de som odlats vid varm och solig väderlek. De fröer som bildats vid kall väderlek har ofta mindre näring i sig mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.