ruskprick
Hej!
Som rubriken lyder...... Jag har mängder med sniglar och behöver lite tips om vilka växter (blommor) som dom inte äter. confused.gif

Det är så otacksamt när dom äter upp det man har lagt ner massa pengar och tid på. ranting.gif

Snälla hjäp en nybörjare!!!! crazy.gif
Solstorm
De klättrar i rosorna men jag har faktiskt inte sett att de äter dem (ännu i alla fall) . De väljer det de tycker är godast först. Tidigare år har det bara varit vissa växter som varit favoriter, men nu tar de fler och fler sorter efterhand som sniglarna blir fler och fler.
MariaS
Inte för att jag har några sniglar, men de som har sniglar, har noterat att vedartade buskar och träd går helt fritt, samt barrväxter. Ogräs och gräsmatta verkar klara sig bra också.
Däremot verkar bladperenner vara favogodis, som funkia, flikrabarber och liknande.
Irene_L
Här finns det lite bra förslag:
http://www.odla.nu/artiklar/snigelsakra_vaxter.shtml
catlady
Hos mig klättrar gärna mördarsniglar upp i både rosor och annat för att äta upp knopparna... Väletablerade bärbuskar, pioner, salvia och lavendel verkar klara sig relativt bra. Överhuvudtaget örter/kryddor är mindre intressant än härliga bladväxter. Tidiga, höga perenner tror jag också fungerar, men sådant som är litet/lågt länge på våren äts upp direkt.
theseraphim
tips
Skaffa riktig pinjebark(inte täckbark) täck rabatten med minst 5 cm, vid kanten mellan tec rabatt o gräsmatta gör en liten buffert remsa med ren sand så slipper man en massa problem. Sniglar tycker inte om sand eller pinjebark av egen erfarenhet, det tog inte allt men slapp iaf 60-70% av dem och då i samverkan med gift så blev det riktigt uthärdligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon