ruskprick
Hej!
Som rubriken lyder... Behöver tips om vilka växter och blommor som inte sniglarna tycker om. confused.gif

Det är så otacksamt när dom äter upp det man har lagt ner tid och pengar på. ranting.gif

Snälla, hjälp en nybörjare!!! crazy.gif
Solstorm
De klättrar i rosorna men jag har inte sett att de äter dem, inte än i alla fall. Tyvärr verkar det som de utökar menyn för varje år. I början äter de bara vissa växter, nu tar de fler och fler sorter efterhand som sniglarna blir fler och fler.
CillaM
Så här snabbt vet jag, och detta är hos mig, det kan skilja sig mellan olika ställen, att de inte äter mina pioner, mina hostor, mina tulpaner, mina balkansippor. Det är massor fler växter som de inte äter, eller ska jag säga, åt förra året. Jag har märkt att deras diet skiljer sig åt från år till år. Buskar och träd har de inte heller gett sig på
Bassam
Hej
Jag ska säga att det är bästa sätt att borta sniglar samlar de på kvällen och döda de, annan metoden du kan skaffa två liter flaskor och ta ut halsen av dem, sen du ska följer dem med öl och sätta dem i marken som tycker att sniglar röra sig, också finns sniglargift som god känd från miljöförvaltning och säljer i Sverige, det är inte farlig till barn eller djur eller människor.
Obs: det är svårt att hitta växter som inte sniglar tycker om, men jag anordnar dig att jag lita efter om jag hittar, jag skriva till dig.
Lycka till, H: Bassam
Wilmer
Perennerna överlag verkar klara sig lite bättre. Kanske för de rivstartar tidigt? Hos oss har detta klarat sig fram tills nu;

Drakmynta, myntor, astrar, flox, lupin, stor prästkrage, salvia, Studentnejlika, löjtnantshjärta, prydnadsgräs, nejlikordiv. ...

De äter däremot glatt på klematisen.

Men utan bekämpning kanske inget överlevt..
Bee
Jag vet inte hur sniglarnas tänder ser ut men det verkar som att ju mjukare växten är desto aptitligare är den. Sen kanske en del "mjukisar" har växtsaft som inte smakar gott i snigelmunnen så att de får vara orörda.

Granat10
Rubeckia, gullviva, rosor och kaprifol klarar sig från våra sniglar.
Troligen äter inte sniglar giftiga växter. Tänka bara på att de inte är giftiga för barn.
Sätt bara inte Tagetes för då kommar alla sniglar till dig.
ängsvädd
Primula har jag fått info om här på odla ska vara snigelsäkert. Har köpt tre plantor som jag ska testa i år.
Wilmer
Med tanke på att de tuggar i sig lökar har de nog rejäla käkar... Tänder också..? Min primula lever än, det kanske kan stämma?
krullan
Hej!
Sniglar har rivtungor. Ser ganska häftigt ut på nära håll!
En generell regel är att de gillar starkt doftande växter. Därför är tex bambisäkra tagetes helt värdelösa i en snigelträdgård.
Vad som är säkert en säsong kan sniglarna ta nästa, det dina inte gillar, kan andra sniglar på andra platser ta. Något bombsäkert finns inte.
Men du kan tex testa astilbe, digitalis, echinacea, arter av geranium, julros, oregano, lammöra, praktlysing.

JAG FÖRSÖKER SAMLA DEN BEKÄMPNING SOM STÅR TILL BUDS, produkter/produktnamn och deras tillverkare. Vad gäller elstaket hittar jag bara snigelbromsen, men det ska finnas fler! Och fällor! HJÄLP mig att hitta rätt. Lyckas inte googla allt!

Lycka till med odlandet.
Knytt
Tagetesen Newton skyr de som pesten hos mig.
Hostorna äter de med god aptit sad.gif

Lupiner, prästkragar, digitalis, rosorna etc har fått vara ifred, hittills.
Ciczi
Nu har jag ju inte mördarsniglar... (tack gode skapare för det) men väl pantersniglar och dessa gillade inte mina tagetes tiger eye förra året. Hittade aldrig någon i de trakterna kring tagetes... Däremot var daliorna otroligt mumsiga... ranting.gif Vet att de tuggade på höstvädden också.
Däremot sökte de skydd under kantnepetan, bellis, förgätmigej, murgröna och lobeliorna (bland annat).

Att få bort dem helt går nog inte så det är väl bara att lära sig att leva med kräken. suck...

Ciczi
Whiskuchi
Vallmon fick vara ifred (fast inte den blå bergvallmon, den var tydligen det godaste de någonsin smakat) mad.gif
Solstorm
Stora barr och lövträd verkar orörda, men det är väl bara en tidsfråga.
vesuvia
Håller med Solstorm, det är bara en tidsfråga innan sniglarna knaprar i sig allt.

Hos mig käkade de med stor förtjusning upp rabattdahliorna och gnagade på allt annat för den delen också.
jakten var vild här morgon och kväll och nu har jag redan inhandlat snigelgift för jag ansåg att min rygg inte orkar hur mycket krökande som helst och snacka inte om knäna phuu...

Mvh Karin
buffy
Vissa växter som är giftiga för människor äter sniglarna gärna, t ex lupiner. Vi har haft mördarsniglar sedan 1999, och de växter som vi hittils kommit fram till att sniglarna inte ger sig på är framför allt rosor, pioner, knölbegonia, palsternacka, luktärter, sibirisk iris, löjtnantshjärta, daggkåpa, jättenattljus + sommarljus, samt kryddväxter som oregano, mynta, citronmeliss och lavendel.

Växter de särskilt aggressivt kastar sig över tycks förutom alla övr. grönsaker vara kronärtskocka, tagetes (erecta), amaryllis, storblommig iris, rabarber (men bara bladen). + antagligen ngra till som jag har glömt för att de blev uppätna snabbare än jag hann lägga dem på minnet =(

Många växter har ingen som helst chans såvida man inte förodlar dem inomhus, särskilt alla ätliga bönor och ärter, men även kålväxter.

Lilla My
Finns en bra artikel här på odla.nu om "snigelsäkra växter". En hel del av dessa växter har jag testat med gott resultat dvs de har fått vara i fred. Nu börjar en ny säsong = kamp mot de krälande...

http://www.odla.nu/artiklar/snigelsakra_vaxter.shtml
buffy
Har just läst igenom listan och tycker att mycket stämmer. Hos mig äter dock sniglarna med förtjusning vallmo och kungsljus, och när jag försökte med kronärtskocksplantor blev de obevekligen uppätna fastän jag hårdbevakade dem och lade ut snigelmedel i ringar runt dem.

Igår mitt på dagen kollade jag mina "fällor" och hittade två otvivelaktigt levande småsniglar tillsammans med liten hög snigelpellets. Det tyckte jag var lite oroväckande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon