ruskprick
Hej!

När ska man böja gödsla rabarbern, thujan och rosbuskarna?

Börjar man olika tider på våren beroende på vad det är eller är det bara att "köra på"?

Är helt grön på detta så jag behöver hjälp! whistling.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Växterna tar inte upp så mycket gödning innan de börjat grönska så man kan vänta med gödslingen tills man ser att växterna börjar grönska. (thujan kan man göda så fort jorden reder sig ifall den verkar växa dåligt, en thujahäck som växer bra behöver inte gödas)

För väldigt många fleråriga växter så räcker en gödsling på våren. Har man en väldigt mager trädgård kan man dock ge fleråriga växter en giva till runt midsommar sedan bör man inte ge växterna så mycket mera, speciellt inte gödning som innehåller en massa kväve.

Ettåriga växter som grönsaker och sommarblommor kan man ge gödning vid flera omgångar under odlingssäsongen allteftersom de växer.
puskas5
Hur är det egentligen med gödslingen.
En variant är att man ger en rejäl giva i början på växtsäsongen och ytterligare en under växtsäsongen, dock ej för sent.
En annan variant är att man ger lite gödning varje gång man vattnar från växtsäsongens början till slutet av juli.
En tredje variant är att man ger en liten giva i början och sedan ökar dosen fram till början av juli för att sedan gradvis minska givan.
Hur gör ni?
Aqvakul
CITAT (puskas5 @ 01-03-2008, 20:05) *
Hur är det egentligen med gödslingen.
En variant är att man ger en rejäl giva i början på växtsäsongen och ytterligare en under växtsäsongen, dock ej för sent.
En annan variant är att man ger lite gödning varje gång man vattnar från växtsäsongens början till slutet av juli.
En tredje variant är att man ger en liten giva i början och sedan ökar dosen fram till början av juli för att sedan gradvis minska givan.
Hur gör ni?

Variant 3 - vilket också stöds av forskningen (se t.ex. senaste numret av Hemträdgården) Använder heller inte specialgödselmedel, utan nöjer mig med naturgödsel, kompost och NPK.
Alexander-VG-zon3
rosorna gödslar jag i mars-april ,, resten börjar jag väl i april-maj nånting . å ettåriga heltiden .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon