|
Chamomille
01-03-2008, 15:20
Jag ställer frågan igen. Det skrevs i husdjursavdelningen att det var livsfarligt...
Myosotis
01-03-2008, 15:22
Ja för omgivningen kanske...! Nej, jag fattade ingenting heller. Känner mig rätt så levande.
Mat för människor kan vara skadligt för husdjur. Men just vitlök måste de nog äta mycket för att det skal vara skadligt: http://www.vetinfo4dogs.com/dtoxin.html
Chamomille
01-03-2008, 16:00
Jag antog från början att det var avsett för husdjur, men... Ah, hade det varit farligt så hade jag (och min omgivning) dött för läääänge sen...
skogstroll
01-03-2008, 16:48
ja det enda jag vet är att avocado är farligt för fåglar..  och hundar inte ska äta vanlig "människo"-choklad... förutom allt annat som är giftigt för oss alla...
Chamomille
01-03-2008, 17:17
Hej granne!!!  Jaa, förmodligen är allt giftigt egentligen. Men är vitlök dögiftigt för hunden eller människan? Och "vem" har sagt det? Och varför?
Fågelvägen
01-03-2008, 17:21
På 1700-talet påstod man med stor bestämdhet att en hund snabbt dör om den äter ett salladsblad. Det finns väl mängder med myter om sådant som är "livsfarligt" för olika djur. Kurts lista var upplysande! Det verkade som forskningsresultat, inte mytologi.
Är hundar så förädlade att de inte instinktivt låter bli sådant som är skadligt för dem? Eller har hunden lärt sig av sin bästa vän, människan, som obekymrat stoppar i sig skadliga ämnen?
I detta skede läste jag tråden en gång till (slarvigt) och började undra vilket husdjur det från början handlade om. Åt hästar t.ex.ger man stora mängder vitlök. För dem är det åtminstone inte skadligt. Får kan äta både vitlök, liljekonvaljer och röd flugsvamp utan att bli sjuka. Fungerar kanske som maskmedicin.
Chamomille
01-03-2008, 17:28
Och jag kan tydligen äta flera vitlökar i månaden (tillsammans med min sambo) utan att må dåligt.
skogstroll
01-03-2008, 17:35
hej granne  jo det är nog bara nyttigt med vitlök, innehåller nog mycket nyttigt  Däremot kanske man inte ska mata sina vovvar med vitlök det kanske är dåligt för dem... har jag fått för mig i alla fall.
gammelnalle
01-03-2008, 17:49
vov!!
(vitlök och vatten)
b
Fågelvägen
01-03-2008, 17:52
Gammelnalle, vad betyder det lilla hemlighetsfulla b längst ner?
Chamomille
01-03-2008, 18:51
CITAT (Fågelvägen @ 01-03-2008, 17:52)  Gammelnalle, vad betyder det lilla hemlighetsfulla b längst ner? Det har jag undrat också.....
Kan det stå för Björn möjligen?
gammelnalle
01-03-2008, 19:36
CITAT (MariaS @ 01-03-2008, 19:05)  Kan det stå för Björn möjligen? du har vunnit!!!!! b (som i gammelnalle)
Anki på Öland
01-03-2008, 23:07
Hittade detta.... "Hundar och katter lär sakna ett enzym som bryter ner vitlökens svavelföreningar; djur sägs ha dött av anemi sedan man gett dem vitlök invärtes" Vet inte hur sant det är - har gett mina hundar vitlöksolja för hundar på maten. Anki
CITAT I detta skede läste jag tråden en gång till (slarvigt) och började undra vilket husdjur det från början handlade om. Åt hästar t.ex.ger man stora mängder vitlök. För dem är det åtminstone inte skadligt. Får kan äta både vitlök, liljekonvaljer och röd flugsvamp utan att bli sjuka. Fungerar kanske som maskmedicin. Nu måste jag få lägga i mig i lite... Jag vet mycket väl att folk ger vitlök i mängd till sina hästar. Vitlök är däremot giftigt även i liten mängd för dem. Något som alla som tillverkar och säljer preparaten aldrig skulle hålla med om. Jag ska se om jag kan hitta belägg för mitt påstående..
mamamaggan
02-03-2008, 00:14
Vår katt , som gillade vitlök ( speciellt vitlöksost ) blev 15 år . Tror inte att det kan vara farligt för katter.
Fråga till Agria veterinären; CITAT Är vitlök farligt för hästar?
Fråga: Vad är det i vitlöken som gör att hästar drabbas av blodbrist enligt kanadensisk forskning? Vad är det som gör att hästar drabbas? Trodde det var nyttigt. Vi människor tål ju att äta vitlök.Tacksam för svar MVH Karin
Svar: Hästar tål också att äta vitlök, men i rimliga mängder. Det man visat genom forskningen är att hästar om de får fri tillgång på frystorkad vitlök äter tillräckligt mycket för att orsaka "blodbrist" En "blodbrist" som normaliseras 5 veckor efter att man slutat ge det. Vad i vitlöken som orsakar problemet, har man inte visat. på engelska!allt om hästarJag har själv gett vitlök till mina hästar, men aldrig märkt något positivt resultat. Då det däremot kan ge NEGATIVA konsekvenser har jag slutat med det. Better safe than sorry. Vad är det vi säger på svenska?
Chamomille
02-03-2008, 06:52
CITAT (Wilmer @ 02-03-2008, 00:23)  Fråga till Agria veterinären; på engelska!allt om hästarJag har själv gett vitlök till mina hästar, men aldrig märkt något positivt resultat. Då det däremot kan ge NEGATIVA konsekvenser har jag slutat med det. Better safe than sorry. Vad är det vi säger på svenska? Vilken bra test... Hur många hästar har fri tillgång till frystorkad vitlök?  CITAT (mamamaggan @ 02-03-2008, 00:14)  Vår katt , som gillade vitlök ( speciellt vitlöksost ) blev 15 år . Tror inte att det kan vara farligt för katter. Min sambos hund (död sen länge, inte pga vitlök) tuggade i sig en hel vitlöksfläta en gång. Han dog inte men han stank vitlök i flera dar.
var tydl lite oklar när jag skrev ang den "livsfarliga" vitlöken. Innan vitlöken klassades som farlig för hundar hade många en flaska olja med vitlök i som hundarna fick en skvätt av på maten varje dag under fästingsäsongen - det var verksamt eller oxå fanns det mindre fästingar på den tiden.
Chamomille
02-03-2008, 07:54
CITAT (gunvor @ 02-03-2008, 07:45)  var tydl lite oklar när jag skrev ang den "livsfarliga" vitlöken. Innan vitlöken klassades som farlig för hundar hade många en flaska olja med vitlök i som hundarna fick en skvätt av på maten varje dag under fästingsäsongen - det var verksamt eller oxå fanns det mindre fästingar på den tiden. Jag förstår...
Nä, inte många hästar har fri tillgång, men eftersom test inte kan påvisa något som är bra, bara att vitlök ger anemi, svårigheter att ta upp andra ämnen etc. så är jag inte intresserad av en undre gräns för hur mycket jag kan ge utan att det ev, Inte ger några skador... Ungjefär som att käka lite gift för DET dör man ju inte av  varför då överhuvudtaget stoppa det i sig? Eller sin djur..
Choklad, potatis och lök - likaså vitlök är inte bra för hundar, för de kan inte smälta dem. Potatis kan de äta om man mosar dem först, men inga mängder. Lök och choklad tror jag hunden överlever om den slipper, men vitlök i oljeform och s.k "vitlöksgodis" som finns att köpa till hundar i fackhandeln ska inte vara något problem. Är man orolig för både fästingar och hundhälsa kan man annars göra ett avkok på rosmarin och vitlök som man kan förvara i kylskåpet någon vecka som man sprayar över pälsen när man ska ut.
CITAT (Grå @ 02-03-2008, 20:41)  /.../ Är man orolig för både fästingar och hundhälsa kan man annars göra ett avkok på rosmarin och vitlök som man kan förvara i kylskåpet någon vecka som man sprayar över pälsen när man ska ut. Tipset fungerar nog, men jag vill inte ha en vitlöksstinkande hund hela säsongen... Huva!
Riksen finns ju att man blir konstant småsugen på mat Min förra häst luktade prickigkorv när han svettades, jobbigt när man var hungrig i stallet.. Fick sno morötter.
En oväntad förgiftningsrisk för hundar är xylitol, hunden slickar kanske inte på björkstubbar, men kan äta tuggumi med xylitol i. http://www.apoteket.se/rd/d/3049/a/6686http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.24...3A%28xylitol%29
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|