Zoyas matte
hej
Ska man sätta sticklingen i vatten och vänta på rötter , eller direkt i jord.??
Har för mig att jag provat båda med varierande resultat. Ska man ha plastpåse över sticklingen??
Jag vill veta allt!!
aldo
Jag tycker just denna växt är lite svår att rota .
Har prövat båda sätt men tycker att direkt i jord är bäst .

jahi
Jag har åxå provat olika varianter o har kommit fram till att vilken variant som helst men när ljuset återvänt har funkat bäst för mej i alla fall.
Så jag skulle ha väntat ett par månader o kört ner en i jord direkt , utan påse.
God lycka!!!
Fågelvägen
Jag tycker Abutilon är lätta att rota. Jag har redan alldeles för många av de gula!
Jag brukar beskära dem ungefär i februari-mars. Sticklingar med gröna stjälkar (inte bruna, förvedade) brukar lyckas bäst. Om de har blommor eller blomknoppar brukar de vissna ganska snabbt. Jag klipper av alla större blad, lämnar bara 5-6 små blad kvar. Så får sticklingarna stå i vatten tills deras rötter är minst 4-5 cm. Plantering i köpejord blandad med lite grov sand (eller såjord).

Problemet med Abutilon är inte att få flera, utan att toppa dem i tid, innan de fått 50 cm långa kala kvistar med massor av blommor längst ut. Eftersom de blommar hela året är toppandet en ständig beslutsångest. -cry-.gif
Zoyas matte
[Jättetack för era svar.
Har två i vatten just nu sen ca 2-3 veckor och såg i dag att det var 1 cm rot på den ena. Tänkte att det kanske inte var bra att rota i vatten eftersom hos vissa växter t ex pelargoner så blir de rötterna som kommer i vatten inte "skapta" för jord. Ska framöver testa lite olika , men fick bra tips av er.

Håller verkligen med dig "Fågelvägen" att det gäller att toppa i tid. Missar ofta det eftersom de ofta blommar och är fullt med knoppar. Jag tror mina är längre än 50 cm ! thumbdown.gif Inget kul.
Hoppas det blir lite småplantor nu i alla fall.

Fågelvägen
Kanske dethär är en lämplig tråd att fråga i:

Kan man såhär års klippa ner Abutilon så det blir en 25 cm:s stam med ett par grenar men UTAN ETT ENDA BLAD? Alla blommar, så det blir mycket sorgligt!

Eller är det klokast att kompromissa? Åtminstone en del kvistar måste kortas ner ordentligt.

Tacksam för råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon