Maria82a
Jag såg en bild på lungörten...verkar inte vara så dyr...men ser ut att vara en liten planta...ngn som köpt denna?
CillaM
CITAT (Maria82a @ 01-03-2008, 17:48) *
Jag såg en bild på lungörten...verkar inte vara så dyr...men ser ut att vara en liten planta...ngn som köpt denna?

Nix, lungörten har jag som ogräs nästan wacko.gif Men det är den klart värd att vara.
renate
Jag har vit lungört,den vanliga med, en fin vårväxt som blommar tidigt och har vackra blad på sommaren. Om man klipper bort överblommat sprider den sig inte så förfärligt och bladen är finare då.
ingrid fuxwall
Lungört är vacker på våren när den blommar - gör den redan nu! Men sedan tycker jag nog att den utvecklas till ett ogräs.

ingrid
Blomstertanten
Har redan den vita lungörten ! Och den blommar redan biggrin.gif
Jag tycker den vita lungörten är "snällare" än den vanliga, den sprider sig inte alls lika mycket.
[attachment=14163:Vit_lungört.jpg]
Betty
Har inte den vita varianten, bara den "vanliga". Sprider sig inte alltför aggressivt i norrläge här uppe hos mig i zon 6.
dicentra
Om man nu tycker att det är ett "ogräs",så tycker jag att det är ett ovanligt vackert sådant!! tummenupp.gif

Här hemma har jag Sissinghurst White,Ice Ballet och Opal i den vita varianten sen har jag "några" stycken med andra blomfärger. naughty.gif

Jag har dom främst för de vackra bladens skull!

MVH Marie-Louise smiley_small_hug.gif
Gåsis
Har samma erfarenhet som betty att här i hög zon är den inte ogräsaktig utan ganska beskedlig.

/Åsa
Christina i Småland
Jag har också vit lungört. Hade först den vanliga rosa/blå med fläckiga blad och helt plötsligt fanns det en vitblommande bland dem. Den flyttade jag till ett annat ställe, där den fått breda ut sig, men ingen av dem blommar är, bara knoppar.
/Christina
ewa zon 3
Inte köpt, har redan.Tycker väldigt mycket om mina lungörter för att de kommer så tidigt på våren.
Gör för det mesta som Renate, klipper bort blommställningarna, för då tycker jag de vackra bladen kommer mer till sin rätt.

/Ewa
Ewa L
Har också 'Sissinghurst White' redan. Tycker så mycket om den pga att den lyser upp rejält där det står i rejält mörker. Länge blommar den också.

Den rosa/blå får jag gräva upp småplantor av ibland, men har fortfarande många i bekantskapskretsen som vill ha.
Wilmer
Jag har också en vit rugge redan! Så moderna man blev helt plötsligt w00t.gif Tycker om dem.
Fia i Kalmar
Jag har inga vita, bara de vanliga. Och jag älskar dem. Bor i zon 1 och har lite sniglar och mycket skugga och kirskål, så den är mycket omtyckt av mig wub.gif
Det blir nog att jag införskaffar någon vit oxå, nu i år kommer den ju vara lätt att få tag i!!!! yahoo.gif
embees
Jag har ingen vit. Men däremot både den vanliga och den rödblommig med ofläckiga blad och de blommar båda sorterna.
Kanske skulle skaffa en vitblommig också.

CITAT (embees @ 03-03-2008, 19:11) *
Jag har ingen vit. Men däremot både den vanliga och den rödblommig med ofläckiga blad och de blommar båda sorterna.

redan nu skulle det stå också [size="4"]
Solstorm
De blommar samtigt som årets första bi tittar fram. Flera år så har det första ensamna biet kommit och satt sig på min trappa och varit lite seg där. Jag brukar ta en tidning eller något att lyfta upp biet på och sätta i en lungörtsblomma. Tror att det får lite kraft och värme där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon