Full version: Gödsling med kompost
karlgunnarpeter
Jag har under 10-15 år i stort sett gödslat trädgårdslandet enbart med kompost och gräsklipp. Varje höst brukar jag dessutom anlägga en "markkompost" av ängshö på en ruta i landet. Året därpå odlar jag t ex gurka och squash där. Nu undrar jag lite över om man borde lägga till nån typ av gödsling som komplement till detta. Kan det bli brist på vissa näringsämnen/spårämnen eller innehåller komposten allt som behövs? Odlingsresultatet brukar bli hyfsat men rödbetorna växer nästan alltid dåligt. Nu läste jag att rödbetor är näringskrävande och kanske är det helt enkelt så att de hamnat så sent i växtföljden att jorden där de stått varit alltför näringsfattig. Egentligen tycker jag det är lite onödigt att köpa gödningsmedel i handeln, skulle helst vilja klara mig med "självhushåll". Tack vare ängshöet och gräsklippet kommer det ju hela tiden nytt organiskt material till jorden. Tacksam för idéer och kommentarer.
Åsa, mälardalen zon 2
Så väldigt näringskrävande brukar inte rödbeta vara men den ska behöva kalium så man kan strössla ut lite aska där den ska växa exempelvis. +Den är från början en strandväxt så kan man få tag på tång så ska det vara gynnsamt. +Rödbetor är känsliga för torka annars ska kompost och gräsklipp vara bra för rödbetsodling.

Om komposten är näringsrik eller ej beror ofta på vad man slängt i den, en hushållskompost brukar innehålla mycket mera näring än en kompost där man enbart slänger trädgårdsavfall.
Bassam
Hej
Jag tycker att vi ska tänka till samma för att hittar uppfattning:
Vi kan se hur mycket kalium de behåller sen kan vi bestämma.
Gemensamt för alla rotfrukter är att de är bra källor till kalium, mellan 200 och 740 mg per 100 g. Högst innehåll har pepparrot (740 mg/100 g) följt av rotpersilja, jordärtskocka palsternacka, rotselleri och (562 - 470 mg/100 g). Kalium är ett mineral som uppmärksammas
Obs så om du behöver komplettera, du ska tänka på dem näring som har mycket kalium, exat på dem är komposten, som ska använda till Rödbor.
Lycka till, H: Bassam
karlsdal
Lägg på färskt gräsklipp i odlingsbäddarna också. Det är nyttigt och bra för alla växter...

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Det var inget... Läste inte ditt inlägg tillräckligt ordentligt.
karlgunnarpeter
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-03-2008, 19:45) *
Om komposten är näringsrik eller ej beror ofta på vad man slängt i den, en hushållskompost brukar innehålla mycket mera näring än en kompost där man enbart slänger trädgårdsavfall.

Jag har trädgårdsavfall och vegetabiliskt köksavfall i komposten. Så den lär väl inte vara särskilt kväverik.
karlgunnarpeter
CITAT (Bassam @ 01-03-2008, 19:52) *
Gemensamt för alla rotfrukter är att de är bra källor till kalium

Det har jag inte tänkt på förut, att man kan kontrollera vad roten innehåller för ämnen för att få en idé om vad de behöver för näring. Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon