Full version: Vad göra med slänt?
erisara
Jag har en slänt på ungefär 3 * 25 meter som just nu är öppen jord (i stort sett, finns ett par perenner, några vårlökar och en liten fläderbuske i den). Vad ska jag ta mig till med den?
Jag kommer inte att hinna göra så mycket i sommar men det vore nog bra att få ner rötter i den så att jorden inte spolas bort. Kan det funka att så någon sorts gröngödsling med djupare rötter? Vad i sådana fall?
Och vad ska jag sedan göra med den på sikt? Det bör vara något som är snyggt att titta på eftersom den ligger rakt utanför vardagsrumsfönstret. Ogiftigt eftersom jag har småbarn, någorlunda rådjurssäkert samt passar ihop med björkarna längre upp i backen. Allra helst ska åtminstone delar av växterna vara ätliga dessutom (gillar nyttoväxter).
Tilläggas kan att jorden är stenig lerjord i zon 3.

Jag har funderat och funderat men inte kommit på något bra (mer än att eventuellt ha rodhodendron i ena "hörnan"). Hjälp?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske en massa tåliga perenner kanske?? Såhär ser delar av slänten ut som jag planterade till bostadsrättsföreningen.

Jag planterade stora fält av torktåliga perenner som skulle klara sig i det soliga läget och som vi skulle slippa behöva vattna (mer än i etableringsfasen).

Många av perennerna var ganska billiga, det var inga exklusiva växter det är sånt som lavendel, bergienia, kantnepeta, silverarv, nävor (valde sorter som skulle klara lite torrare lägen), mossflox, kattfot, röd rudbeckia, stäppsalvia, drakmynta, fjällsippa (Dryas), citrontimjan (tog sticklingar från mina plantor), rosenskära, och så finns det lite plantor av någon martorn vilken sort kommer jag inte ihåg. Jag fick även hjälp med att placera ut en del stora stenar i slänten så man kan klättra upp och rensa i den utan att trampa på blommorna. Jag har även satt ner en del lökar, även där inga exklusiva sorter lite vildtulpaner typ T. tarda, scilla, pärlhyacint, porslinshyacint, krokus.

Om man ska sätta in lite ätligt skulle man ju kunna ha smultron och kanske några buskar rosenkvitten på något fält.
erisara
Vilken snygg slänt. Den kanske man kan använda som inspiration. thanks.gif
ängsvädd
Vad ligger slänten mot för väderstreck? Det är avgörande för vilka växter som kan trivas.
Jan Lindgren
Hej!
Ska du ha rhododendron så passar amerikanska blåbär, amerikanska tranbär och lingon. Är jorden inte sur så kan du välja på massor av bärbuskar.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Vackert, Åsa! Har du någon bild av hur slänten såg ut innan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon