|
Andra bilden nere tv. ser ut som stockros?
Nr 2 är ett ogräs, kommer inte på namnet nu. Får vita blommor på hög stjälk. Bara att dra upp!
Jag tycker att nr 1 ser ut som Trädgårdsaurikel.
Inger S
02-03-2008, 20:02
Bild 2 kan ju också vara en Nejlikrot. Den finns i orangea/gult och i rött. Den är nog framförädlad av "ogräset" som näms här ovan. Fundera på om det är den förädlade Du har innan Du ratar den för ogräs. Den första bilden - kan det vara någon Iris eller kanske liljeväxt.
Usch jag är dålig på det här känner jag.
Jag håller fast vid att bladen nedan tv på bild två är stockros. De andra bladen på bilden kan säkert vara ogräs.
Inger S
02-03-2008, 20:27
Och jag håller med Dig Wilmer att bladen på bild nr 2 är Stockrosblad, men att de små bladen där ovanför tycker jag liknar bladen på en Nejlikrot.
CITAT (Inger S @ 02-03-2008, 20:27)  Och jag håller med Dig Wilmer att bladen på bild nr 2 är Stockrosblad, men att de små bladen där ovanför tycker jag liknar bladen på en Nejlikrot. Det vore ju jättepositivt ifall det vore stockros men det är äkta ogräs.  Jag har mängder av dessa små kullar i slänten varje år o det är inte stockros.
Men Cilla, ser du inte att det är två olika sorter? En ensam med två blad (stockros?) och en hög med - ogräs?
CITAT (Wilmer @ 02-03-2008, 22:02)  Men Cilla, ser du inte att det är två olika sorter? En ensam med två blad (stockros?) och en hög med - ogräs? Nää, jag ser faktiskt inte det, jag ser ogräset, med det stora bladet framåt o så ser jag nåt som ser ut som pioner som sticker upp försiktigt
Ta på dig stockros glasögona och kika en gång till
CITAT (Wilmer @ 03-03-2008, 14:11)  Ta på dig stockros glasögona och kika en gång till  Kunde jag bara hitta min lilla ogräsbok för att se vilket namn ogräset har så jag kan visa vilket det är... Återkommer, förhoppningsvis under kvällen
Se här Cilla. I den lilla ringen verkar det vara stockrosblad, Den stora är ogräs. [attachment=14283:stockros.jpg]
CITAT (MariaS @ 03-03-2008, 19:23)  Se här Cilla. I den lilla ringen verkar det vara stockrosblad, Den stora är ogräs. [attachment=14283:stockros.jpg] Jo, jag ser men alla blad kommer ifrån ogräset, det är jag 1000 på.
Gjorde min egen lilla kludd, hoppas ni förstår vad jag menar. Bägge större blad kommer från ogräset, den större ringen som MariaS gjorde. Den mindre ringen är nog inget annat än förra årets nervissnade pioner.
Ojoj, vad spännande! Jag tror fortfarande på stockros  Så nu Malin, du får driva upp den delen av plantan för bevis  .
Den sista bilden, det är väl en blåsippa?
malin72
08-03-2008, 22:30
CITAT (CillaM @ 08-03-2008, 22:22)  Den sista bilden, det är väl en blåsippa? hm jag har aldrig haft någon här inne på tomten men det vore ju skojj!!!
Det sista bladet är definitivt en blåsippa. Fröna sprids med tex myror, så de kan ha burit dit växten. Var rädd om det så kanske du snart får blåsippor på tomten.
Tycker att nr 2 ser ut som praktbetonika (det stora bladet)
Praktbetonika har ju längre eller avlånga blad som dessutom är mycket större. Jag tror att jag hittat namnet, tror alltså, löktrav Alliaria petiolata Ogräset. Fast det finns nog de i krydd- och örtkretsarna som inte anser det vara ett ogräs, men hos mig är de hopplösa.
Jag tror också på ogräs,det är i alla fall inte stockros.Lång tråd fär en enda fråga.
malin72
09-03-2008, 12:46
CITAT (renate @ 09-03-2008, 12:10)  Jag tror också på ogräs,det är i alla fall inte stockros.Lång tråd fär en enda fråga. jo det blev ju det men det var ju inte bara den jag undrade över
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|