Full version: Smultron?
förvirrad
Någon som kan hjälpa mig att reda ut vad det innebär att smultronfröna ska gro "svalt"? Eftersom jag bor i lägenhet finns inte så mycket att välja på tyvärr... Antingen i lägenheten där det väl är ca 22 grader eller i skafferiet där det är ca 8-10 grader ungefär. Jag antar att lägenheten är för varm och skafferiet för kallt g.gif

Vilket verkar bäst att satsa på?
Eva 33c
Det står så mycket....
Men mina smultronfrön har alltid grott bra i vanlig rumstemperatur, som hos mig är ca 20grader. Så satsa på lägenheten, är mitt tips. smile.gif
Tosan
PÅ mina stod de att de skulle stå mörkt och svalt i 4 dygn, skafferiet låter bra. Sedan ska de ut och gro i god rumsvärme.
De jag har är månadssmultron "rugen"
Eva 33c
Tittade i mina anteckningar för i år; det tog 9 dagar i rumstemperatur för dem att gro. De stod i tvättstugan som är mitt varmaste rum.
Jag har nog sått smultronplantor nästan varje år, och de brukar aldrig trilskas. Men du kan ju dela på sådden och se om de gror olika fort eller olika bra. Sånt är spännande.
förvirrad
Hmm... Jag har också "Rügen", men jag tänkte att skafferiet kanske snarare är "kallt" än "svalt".

Tackar för tipset om att dela på sådden, det ska jag nog göra, då gror väl förhoppningsvis några frön iallafall!
Tosan
CITAT (förvirrad @ 01-03-2008, 23:13) *
Hmm... Jag har också "Rügen", men jag tänkte att skafferiet kanske snarare är "kallt" än "svalt".

Tackar för tipset om att dela på sådden, det ska jag nog göra, då gror väl förhoppningsvis några frön iallafall!

Det är ungefär samma som i min matkällare, och det har funkat 2 ggr smile.gif
förvirrad
CITAT (Tosan @ 02-03-2008, 10:43) *
Det är ungefär samma som i min matkällare, och det har funkat 2 ggr smile.gif

Jamen dåså, då får jag väl hoppas att det funkar för mig också smile.gif
Eva 33c
Egentligen borde du ju omöjligen kunna misslyckas. Tosan har alltid sått sina svalt med framgång. Och jag har sått mina varmt med framgång. Så vad kan gå fel? biggrin.gif
Lycka till och rapportera gärna hur det gick!
Tosan
Ja, alltså, ska jag va ärlig så tror jag de växer upp hur du än gör. Det växer upp fröplantor ute åxå, bara sådär...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon