joz
nån som testat det. ska ha bort en rätt rejält stor sten.
KURT
Kolla på byggahus.se forum, jag tror inte att snigeldynamit är det bästa för stora stenar.
Chamomille
Ja.... Visst fungerar det. Jag har testat pga ett verandabygge. Gick bra, stenen sprack. Sen fick jag göra "om" det en gång till för att få mindre stenbitar (det är ju inte lika effektivt som en "riktig sprägning så klart). rolleyes.gif
joz
är nog mest temperaturen jag tänker på. det står att den inte ska fungera om det är för kallt.
men vad innebär det och fungerar den lite eller inte alls ?
använde det i somras och då funkade det hur bra som helst ...men det var väl drygt 20-25 grader varm då.
Ralf
CITAT (joz @ 02-03-2008, 19:02) *
är nog mest temperaturen jag tänker på. det står att den inte ska fungera om det är för kallt.
men vad innebär det och fungerar den lite eller inte alls ?
använde det i somras och då funkade det hur bra som helst ...men det var väl drygt 20-25 grader varm då.

Antingen fungerar den och sten spricker eller så fungerar massan inte alls o du står där med hel sten och bortkastade pengar.
joz
CITAT (Ralf @ 03-03-2008, 08:30) *
Antingen fungerar den och sten spricker eller så fungerar massan inte alls o du står där med hel sten och bortkastade pengar.

jo det har jag ju insett. men frågan är ju hur kallt det kan vara. har sett uppgifter från allt till minus 5 och uppåt.
henriks
CITAT (joz @ 03-03-2008, 19:08) *
jo det har jag ju insett. men frågan är ju hur kallt det kan vara. har sett uppgifter från allt till minus 5 och uppåt.

minusgrader får det absolut inte vara - då är det bortkastade pengar

jag har använt en hel del snigeldynamit när jag kom på en bergsklack när jag sänkte golvet inne i ladugården - är ju inget "hit" att spränga med vanliga sprängämnen inomhus... Min erfarenhet är att det går fortare och fortare ju varmare det är, men att det fungerar utmärkt med 5-10 plusgrader också - men då tar det en evig tid - dagar, upp till en vecka innan det har expanderat färdigt. Frysa får det inte göra, då det kört.
joz
CITAT (henriks @ 03-03-2008, 19:18) *
minusgrader får det absolut inte vara - då är det bortkastade pengar

jag har använt en hel del snigeldynamit när jag kom på en bergsklack när jag sänkte golvet inne i ladugården - är ju inget "hit" att spränga med vanliga sprängämnen inomhus... Min erfarenhet är att det går fortare och fortare ju varmare det är, men att det fungerar utmärkt med 5-10 plusgrader också - men då tar det en evig tid - dagar, upp till en vecka innan det har expanderat färdigt. Frysa får det inte göra, då det kört.

verkar som man får vänta då :/ kryper ju farligt nära 0'an på nätterna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon