catlady
Vi har fällt flera vilda körsbärsträd och jag undrar om det kan vara värt det att såga till dem och torka dem tills nästa eldningssäsong, eller om körsbärsträ bara ryker och tramsar?
Aqvakul
Helt OK att elda med, tycker jag.
Blomstertanten
Elda ???? wacko.gif
När man kan göra så mycket fina saker av körsbärsträ !!!!
KURT
CITAT (catlady @ 02-03-2008, 00:22) *
Vi har fällt flera vilda körsbärsträd och jag undrar om det kan vara värt det att såga till dem och torka dem tills nästa eldningssäsong, eller om körsbärsträ bara ryker och tramsar?

"ryker och tramsar" ? All ved brinner bra om den bara klyvs och torkas bra.
Chamomille
CITAT (Blomstertanten @ 01-03-2008, 23:30) *
Elda ???? wacko.gif
När man kan göra så mycket fina saker av körsbärsträ !!!!

Absolut. Men det måste torka låååångsamt, annars spricker träet.

Eller elda. Jättebra.
ängsvädd
Jag tror ni kan sälja körsbärsvirket som slöjdmaterial, det finns nog många intresserade, det är tydligen jättefint att slöjda med. Synd att elda upp tycker jag.

Skolor, slöjdföreningar, privatpersoner kan vara intresserade.
ängsvädd
fel, detta inlägg kan tas bort.
Stella-Polaris
Det är bra energivärde i Fågelbär/körsbär och är förträffligt att elda med. Som i vanlig ordning gäller klyvs innan påsk för att elda med till vintern.

Om man sedan elda med det eller inte är frågan. Jag har sett folk som huggt upp Fågelbär, av faner kvalitet, till ved. Vilket ger en värdeförlust på minst 4000 kr m3. Är dimensionen över 30 cm, ingen eller få synliga kvistar, bulor eller mustacher, och över 3 m i längd så kanske man skall försöka sälja dem som sågstock istället. Sannolikheten att ni skulle ha Faner kvalitet, och därmed en massa penga liggande, är försvinnande liten.

Är det hyfsad kvalitet och dimension kan ni ju även låta någon med en småsåg såga upp dem och sedan använda det till något kul
catlady
Tack för alla svar!
Jo, jag funderade också på om jag kunde tillverka något av träet, men jag har inga verktyg förutom en lånad motorsåg så det blir nog inget av det. Istället har jag ett gammalt hus som är helt beroende av kaminen de riktigt kalla vinterkvällarna. Men jag vill bränna bra material.
Körsbärsträden vi sågade ner höll ej de dimensioner/den standard som Stella Polaris skriver om, och är redan uppsågade till 15 st 1-1,5 meters stockar i varierande bredd och utseende.
Om det är någon av er som är intresserade av att köpa dem av mig så säg till! Men annars tror jag att jag ser till att klyva dem innan påsk och torka dem i källaren.
ängsvädd
Jag skulle annonsera på blocket, dn eller liknande. Skulle tro att man får mer för körsbärsvirke än vad ved kostar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon