|
Hejsan. Ska försöka beskriva vad jag har då jag inte vet namnet. Den stackarn har nu levt i samma kruka som den köptes i för tre år sen. Den hänger i en ampel och har långa hängande grenar. I ändarna av bladen så växer det ut en stjälk som får en bägare med lock i änden. Har sett varianter med små bägare, men denna har decimeterlånga och är riktigt feta med vätska inuti. Jag förstår att jag måste ta hand om den på något vis. Men innan jag försöker trassla ut den ur ampeln, med risk för att skada den, behöver jag råd. Ska den ha det luftigt eller trångt. Skall den ha det magert eller gödas. Just nu så är den inte bortskämd med något. Mvh Månkan
Du har en kannranka Nepenthes alata. Den ska planteras i ogödslad torv eller vitmossa. Har den suttit i samma kruka i tre år, bör den nog få byta upp sig. Annars göder man inte kötttätarna, det sköter de själva med sina fångster.
Hej Månkan! Grattis till din Nepenthes som (enligt mig) är en underbar växt. Här är en länk inom odla som säkert kan hjälpa dig. Nepentes Lycka till
Tack så mycket för svar. Då förstår jag varför den bara fortsätter blomma trots "vanskötsel". Lite större kruka skall den förståss få. Hälsningar Monica
Eva i Skåne
03-03-2008, 21:56
Din rubrik får mig att tänka på om du efterlyser skyddsåtgärder för att inte bli angripen av köttätaren men har du klarat dig i tre år så...
Jag har missskött min kannranka  , det var för varmt i huset (+25), tort i luften och den torkade mellan vattningarna några gånger... Kannorna torkade av  ... Jag har flyttat den till badrummets fönster i somras, det är fuktigare där och svalare. Fast inte lika ljust heller. Den växter fort men får inga kannor. Kommer den bilda kannor igen? Eller det är kört för min planta nu? Hoppas att få lite tips, så min kannranka blir glad igen! TAck på förhand, Julia.
Ingen kan hjälpa?
Lady Hamilton
05-03-2008, 22:32
Om den inte bildar nya kannor kan det bero på att den får näring. Min kannranka växer som "ogräs" och har 2 m långa stänglar som jag måste klippa ofta för att kunna ta mig fram Jag ger endast vatten och ingen näring Visst tynar kannorna bort emellanåt men det bildas hela tiden nya
Den får inge näring, jag har aldrig bytt jord (har den i 2 år), vattnar den bara och duschar ibland, men den får inga kannor...  Kan det bero på något annat?
ängsvädd
06-03-2008, 18:47
CITAT (Juli S @ 06-03-2008, 17:55)  Den får inge näring, jag har aldrig bytt jord (har den i 2 år), vattnar den bara och duschar ibland, men den får inga kannor...  Kan det bero på något annat? Vad ger du den för vatten?
CITAT (Juli S @ 06-03-2008, 17:55)  Den får inge näring, jag har aldrig bytt jord (har den i 2 år), vattnar den bara och duschar ibland, men den får inga kannor...  Kan det bero på något annat? Om du vattnar med kranvatten, så får den redan lite näring genom det. Ge den istället destillerat vatten för batterier. Finns i femlitersdunk. Då tvingar du fram kannor.
Kanske det är vattnet  ! Vi har vatten från egen grävt brunn, den är bara 6 meter djupt, så kanske det finns massa ämnen i vattnet. Mycket järn finns där iaf  . Ine ens tänkte på det... OK, ska prova med destilerat vatten! Hur lång tid kommer det ta ungefär att få fram nya kannor?
ängsvädd
06-03-2008, 21:53
CITAT (Juli S @ 06-03-2008, 21:48)  Kanske det är vattnet  ! Vi har vatten från egen grävt brunn, den är bara 6 meter djupt, så kanske det finns massa ämnen i vattnet. Mycket järn finns där iaf  . Ine ens tänkte på det... OK, ska prova med destilerat vatten! Hur lång tid kommer det ta ungefär att få fram nya kannor? Om du har tomt så kan du samla regnvatten. Mycket bra för köttätare. (Kranvatten är olämpligt bl a för att kalk tillsätts i det.)
Lady Hamilton
06-03-2008, 22:10
Har man kondenstumlare så kan man använda sig av det vattnet
CITAT (MimmiH @ 06-03-2008, 21:53)  (Kranvatten är olämpligt bl a för att kalk tillsätts i det.) Återigen så är min bestämda uppfattning att kalk INTE tillsätts kranvattnet, det finns där naturligt och har sin ursprungliga härkomst av lättvittrade bergarter!
ängsvädd
07-03-2008, 08:32
CITAT (Kee @ 06-03-2008, 23:37)  Återigen så är min bestämda uppfattning att kalk INTE tillsätts kranvattnet, det finns där naturligt och har sin ursprungliga härkomst av lättvittrade bergarter! Enligt http://www.brutalablommor.se/care.htm:Vattenverket kontrollerar vårt dricksvatten (kranvatten) och tillsätter KLOR för att tex. bakterier inte skall kunna frodas här. Även KALK tillsätts för att inte våra ledningar skall ta skada av vattnet.
Det tror jag inte på, men jag har haft fel förr. Höga kalkhalter är ett problem för vattenverket, då de riskerar att sätta igen ventiler och andra passager i systemet som är trånga och där vatten står stilla länge.
Klor (hypokloritjonen) tillsätts i antibakteriellt syfte och ngt vi ska vara glada för att de gör. Halterna av klor i ett vanligt genomsnittligt kommunalt vattensystem är så låga att de inte har någon påverkan på oss. Jämför med länder som tex Australien där kranvattnet luktar simbassäng så inser man snart att vattnet här i Sverige är väldigt fint. En del länder behandlar inte alls sitt vatten mot bakterier, men där går vattnet inte att dricka heller.
Fria kloridjoner har ingen biologisk påverkan i de koncentrationer som gäller för oss.
ängsvädd
07-03-2008, 20:42
CITAT (Kee @ 07-03-2008, 20:37)  Det tror jag inte på, men jag har haft fel förr. Höga kalkhalter är ett problem för vattenverket, då de riskerar att sätta igen ventiler och andra passager i systemet som är trånga och där vatten står stilla länge. Hemsidan kan ju ha fel också. Det du skriver låter vettigt. Om man orkade skulla man kunna kolla med ett vattenverk
Jag var på besök hos stockholm vatten i höstas där vi ingående fick ta del av deras verksamhet. Jag frågade förvisso aldrig rakt ut, men när vi talade om tillsatser (bla kloret och bakteriekontroll), sas inget om just kalk.
jensbrett
30-03-2008, 23:06
Hej om ni ska veta mer om köttätande växter svänger förbi på våran forum. klick till forum
Cassiopeia
31-03-2008, 07:33
Ville bara tipsa om Brutala Blommors hemsida, de har en hel del fakta och skötselråd om alla möjliga köttätande växter. Jag bor jättenära denna affär och har varit där och köpt några växter för några år sedan, men det var tydligen inte min grej för alla dog.  Jag minns att jag köpte litervis med batterivatten för man skulle inte vattna med vanligt vatten, men inte hjälpte det. Jag köpte dem eftersom vi hade så mycket blomflugor inne men inte åt dem några flugor heller. *s* http://www.brutalablommor.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|