Full version: Flytta krollilja?
malinkamalej
Jag har ett par krolliljor, sannolikt frösådda från grannen som har massor (avundsjuk? jag? aldrig... wacko.gif ). Men de står i ett jättetråkigt undanskymt hörn där de inte syns om man inte vet var man ska leta... Krolliljor ska ju vara lite svåra att få att etablera sig, hur ska jag göra för att de ska trivas på sin nya plats? Kan de trivas i det som så småningom ska bli något woodlandaktigt i mörkret under vårt jättestora bigarråträd?

Även på lantstället växer det krolliljor på konstiga ställen -- bland hallon, nässlor och krikonsly i det som synnerligen missvisande kallas "plommonlunden" av svär-släkten. Jag såg dem först det år allt jämnades med marken tidig vår -- bra för att få njuta av krolliljorna, men till priset av utebliven hallonskörd. Kampen mot nässlor och sly tror jag jag lämnar walk-over i, men det vore ju skoj att rädda liljorna därifrån...

Mlain
Eivor E på Väddö
Jag fick krolliljelökar förra sommaren. De ville falla sönder, men jag planterade så mycket som gick under några små björkar. De fick lite plantjord uppblandat med sandjorden under björkarna. Alla 6 hade blad i år, 4 st blommade också.
Småfjällen som föll av, planterade jag också och de har små blad i år. Så min errfarenhet var att de inte alls var svåra att flytta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon