Har sett att soptippen säljer jord som är rätt billig. Det känns som att denna jord skulle vara bra, men jag har ju iofs inte så stor koll...Någon här som vet? Tänkte i så fall använda den både till grönsakslandet och på alla andra ställen i trädgården...
/Elin
Det är förmodligen komposterbart material som de gör jord av. Det är nog inte speciellt näringsrikt, men det är säkert bra med mullämnen.
CITAT (KURT @ 02-03-2008, 10:10)

Det är förmodligen komposterbart material som de gör jord av. Det är nog inte speciellt näringsrikt, men det är säkert bra med mullämnen.
Vad är det som gör en jord näringsrik då? Trodde att den jord som togs från komposten var den bästa jorden...
/Elin
ankiironninge
02-03-2008, 11:11
hi hi...jag köpte för ca 3 år sedan jord från
en återvinningscentral som gjorde jorden av matkompost..'
den var underbart näringsrik och behövdes definitivt spädas ut.
Det roliga med den jorden var att.....'
hehe överallt fick jag tomatplantor :) Inte för att det störde mig direkt men så var det.
antagligen för att just tomatfröna klarade sig igenom hela kompost proceduren..
har även köpt jord från "vanlig" kompostering och funnit den bra.
för vad får man för jord när ,man köper 5 för hundra...??
CITAT (Elin80 @ 02-03-2008, 10:12)

Vad är det som gör en jord näringsrik då? Trodde att den jord som togs från komposten var den bästa jorden...
/Elin
Det beror vad det är för kompost. Är det bara grenar ris, bark och liknande så innehåller inte det mycket kväve, är det hushållskompost kan det ju däremot innehålla en hel del kväve. En vanlig trädgårdskompost är normalt inte speciellt näringsrik.
ankiironninge
02-03-2008, 16:29
detta med hur jord ska vara beror på hur det ser ut just där du ska odla..
och vilka växter som ska planteras..tex är jorden lerig, ska det i mer sand, mull..
jag har planterat mina växter i typ 5 för 100, eler jord från sopptipp/återvinningscentral jord..
sedan har jag gödslat ev blandat i mull eller sand..
eller egen kompost..
lycka till
Fågelvägen
02-03-2008, 16:40
Någon här på forumet hade köpt återvinningsjord och ville aldrig göra om det, för att det var så mycket ogräsfrön i den. Jag har själv känt mig lockad, men tänkt på att säkert en del svamp, nematoder, virus och snigelägg kan följa med. Själv har jag slängt kvickrotsrötter och vill inte ha dem i retur!
Vill gärna höra mer erfarenheter, tack!
PS Det var roligt
, ankiironninge! "hehe överallt fick jag tomatplantor

"
ankiironninge
02-03-2008, 16:45
hehe fågelvägen..
jo sant tomatplantor blev det men..
inga andra ogrässorter..
mycket fin jord måste jag säga..
hur det är idag att köpa matkompost jord vet jag inte, angående
snigelägg..
men tror jag ska göra ett experiment och odla i en pallkrage och anv matkompostjord och (växtkompostjord..) plus näring så får vi se.. ;)
Jan Lindgren
02-03-2008, 20:43
Hej!
Det var jag som fick enormt med ogräs av soptippsjorden. Jag har fortfarande problem trots att det gått ett par år. På vår nya tipp försöker man få åtminstone 70 grader i komposten med matavfall. Det är för att de flesta farliga bakterierna ska dö. Förhoppningsvis dör de flesta fröerna också. Så kolla hur komposten är skött och vad som finns i den innan du köper.
MVH
Jan Lindgren
Jag tror att mycket av den jorden som säljs som planteringsjord också kommer från olika former av komposter.
ankiironninge
03-03-2008, 07:38
CITAT (KURT @ 03-03-2008, 07:13)

Jag tror att mycket av den jorden som säljs som planteringsjord också kommer från olika former av komposter.
jag tror det jag med..
detta med jord är ju svårt, när är man garanterad ogräsfritt?? är det när man köper dyr,kvalitetsjord??
jag jobbar med storskötsel och har använt komposterad växtkompost för utfyllnad i egen jordblandning , har då även lagt ogräs i komposten och komposterat, har inte upplevt att vi har mer ogräs i rabatterna ..tror på hur varmt det blir i komposten.. vad tror du/ni? olika ogrässorter dör vid olika värme.
Däremot skulle jag fylla ut en slänt en gång och köpte billigaste billigaste utfyllnadsjorden och fick då en prästkargeslänt, och annat smått och gott ;)
Hej
Jag tycker att säga soptipps- jorden behåller mycket näring på grund att man skaffar de från olika material och från matten kvar, det är positiv sätt, men jag tycker om man kan ta garanti att komposten är fri från ogräs, ibland kan företag ger garanti på grunt att de gjorde jord fri från ogräs genom ansätter komposten till varm luft Som döda ogräs insekter virus och bakterie.
Lycka till, H: Bassam
Piccante
05-03-2008, 00:29
Vissa kommuner rötar biologiskt avfall för att utvinna biogas, sedan efterkomposteras avfallet. Misstänker att mkt av näringen försvinner när den behandlas så mkt, men det blir fin lucker mull som säkert är bra till att dressa gräsmattor och dyl. Skulle dock inte använda soptippsjord som bara är komposterad i grönsaksland och växthus. När vi köpte sån jord fick vi kratta ur rostiga batterier och trasiga glödlampor! Sorterar inte folk noga i hemmen så kan ju alllt möjlligt komma med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.