Full version: Blåbär
Elin80
I år när jag äntligen har fått min efterlängtade trädgård ska jag köpa blåbärsplantor. Det ska vara de svenska sorterna Emil och Putte. Men jag har absolut ingen aning om hur man ska ta hand om dessa.

Så ge mig gärna en utförlig beskrivning på hur jag gör den dagen jag kommer hem med mina plantor. T ex vilken jord vill de ha (har för mig att det är sur jord...?), hur långt ner i marken ska de stå, hur nära varandra ska de stå, vilken månad ska jag plantera dem, behöver de massor med sol eller lite lagom?

Ja, berätta allt jag kan tänkas behöva veta för att ta väl hand om mina små blåbär! :-)

/Elin
MariaS
Planteras i rhododendronjord, med ett plantavstånd på 50-100 cm. Gräv ur minst 50cm djupt och brett, fyll med torven, plantera lika djupt som de stått i krukan, vattna vänta skörda och njut.
Jan af Lisö
Jag har tre blåbärsplantor planterade våren 2003. Har för mig att på "Odla nu" finns det en artikel om odling av blåbär, annars så kommer man långt med det som Maria skriver.

Jag har dock en annan kommentar, jag har Putte, NorthBlue och Birgitte Blue. Måste erkänna att av dessa tre sorter så värderar jag Putte allra lägst och funderar på att byta ut den mot något annat. Busken är minst, bären har minsta storlek av dessa tre sorter, minst smak, dock söta. Är däremot mycket nöjd med de övriga sorterna, Birgitte Blue är nästan 150 cm hög nu. North Blue har friskas och mest smak av de tre, Birgitte är störst och sötast.
katah
Mina blåbär fick en grop på 80-90 cm och grusdränering och blandning av tallbarrskompost ( torrmaterial runt tallar i skogen ,absolut inte grankompost)och surjord ( helt naturell )

Kolla sidan ; http://www.seglorabar.com/

Jag köpte mina 5 plantor därifrån förra året, de kostar rätt mycket men påstår att ge en bra resultat snabbt .
Jag sambeställde med en bekant ( 7 plantor ) och även om de har slutat att sälja till privatpersoner , så fick vi köpa ändå.

Kolla i alla fall deras planteringsråd ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon