Det står ett buskage vid vår entretrappa som jag inte är särskilt förtjust i. Det är någon sorts en eller kanske idegran, barren är mjuka och mörkgröna och det sitter små små kottar/fröställningar på just nu. Går det att på nåt sätt klippa ner ett så här pass uppväxt buskage (ca 2 m högt) eller är enda alternativet att ta bort det? Jag skulle vilja ha det i höjd med räcket max och jag kan tänka mig att låta det se fult ut under en säsong men kanske inte under flera år.
[attachment=14181:familjen_088.jpg]
Anders Roslagen
02-03-2008, 18:05
Idegran ser det ut att vara men ta en närbild och sätt in här eller artbestäm med hjälp av en bra bok eller google för att vara på säkra sidan. Idegran är en av få barrväxter som det går att beskära med gott resultat. Du kan klippa den till häck, till ett klot eller en figur. Eller spara en stam och ta bort de nedre grenarna så att det blir ett litet träd.
Nu ser jag inte i din profil vilken zon du bor i eller i vilken del av landet.
Anders verkar ju vara väldigt kunnig...men om det var min buske skulle jag prova att klippa till den som jag ville...blir det katastrof så får man väl ta bort den vartefter. Du vill ju endå inte ha den som den ser ut nu...
Jag förstorade bilden och det ser ut som idegran. Som Anders beskriver - man kan beskära den nästan hur som helst. Gör man det nu på våren kommer snittställena under säsongen att täckas med nya skott så att den i slutet av sommaren inte ser stubbad ut.
Sök här med orden formklippning och idegran så får du se några häftiga bilder på hur man med ganska enkla medel kan beskära idegran i olika former.
jag har oxå en idegran - stor o vacker men en väninna blev lite förskräckt när hon såg att den fanns - jag har ju hundar - och enl henne skulle ett par barr kunna ta död på både hundar o hästar etc. är den verkligen så farlig? Funderar på att utrota den för säkerhets skull men den är vacker.
Nej de dör inte av ett par barr. I de fall djur har dött så har man av misstag mata hästar med idegranar. Vad jag vet har inga husdjur dött av att de ätit några grenar.
Fågelvägen
09-03-2008, 21:35
Inte ens rådjuren äter idegran, varför skulle hundar göra det?
Kärnorna i de röda bären är giftigast. För en vuxen människa behövs ganska mycket barr för att man ska känna förgiftningssymptom. Jag har faktiskt både småsmakat barr och druckit idegransté innan jag visste att det inte var så bra, men blev inte alls sjuk iallafall.
Kolla med giftmedelcentralen om du är orolig för hunden. Man kan ofta beräkna förgiftningssymptom på en hund om man jämför med en människa med samma vikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.