L8 B.
Hej!
Var ute och tog lite bilder på träd och buskar i vintervila. Hur är det med dina kunskaper inom detta område? Lite på kul, känner du igen dessa?

A=?

B=?

C=?

D=?

E=?

F=?

G=?
Lotta i Gbg
Jag gissar gärna, men det är alltid svårt när man bara ser en liten bit. Är det ett träd eller en buske t ex
ok:
A Hägg
B Rönn
C Salix av något slag
D Syren
E Prunus av något sklag, slånbär?
F Hassel
G Asp, har de är blanka knopparna, men är det en större knopp så kan det vara hästkastanj..

Ändrade mig på A
Henrik_
Jag ger mig på en gissning jag med, så är tror jag smile.gif
Är mycket nyfiken på E..

A: Hägg

B: Äpple

C: Sälg

D: Syren

E: Någon prunus.. svår, är det hägg igen?

F: Hassel

G: Hästkastanj
Madeleine1
Här måste jag ju testa mina kunskaper...

A. Hägg
B. Äpple
C. Gråvide
D. Syren (ljus)
E. Plommon
F. Avenbok
G. Hästkastanj
L8 B.
Vad ni är duktiga!
A- hägg, b- äpple, c- sälg, d- syren, e- slånbär, f- björk och g- kastanj. Men vad exakt vet jag inte. Har dock en som jag inte känner igen..

poppel? men jag vet inte...
Huggorm
Det skulle kunna vara något slags poppel, det ligger nog närmast till hand. Men det är svårt att säga även när man ser träden. Kommer du dit igen kan du se om det ligger löv kvar i närheten.

Hoppas det är okej om även jag postar en bild på ett träd med märkliga vinterknoppar som jag inte riktigt känner igen? Det är ett relativt stort träd, ett vårdträd från början på nittonhundratalet. Fanns inte mycket nedfallna löv kvar, men några stycken almlöv som dock kan ha varit från något annat träd i närheten. De bilder jag hittar på vinterkala almar har inte den speciella placering av knopparna som detta träd har. Kanske något slags fruktträd?

Madeleine1
Hm... men visst ser det väl ut som alm, men jag måste erkänna att jag aldrig tidigare har tittat närmare på alm så här års på året. Däremot hade vi vinterkvist på min utbildning för ett tag sedan och då lärde jag mig att blomknopparna är svullna och runda, medan bladknopparna är mer spetsiga.
Hur menar du att knopparna "borde" sitta om det är alm?
Jag har nog fått uppfattningen att de sitter så där sick sack som de gör på bilden och hela trädets uppbyggnad är väldigt fiskbensliknande. Stämmer med alm för mig.
Det ska bli kul att höra om någon kan ge ett definitivt svar åt oss! smile.gif
Lotta i Gbg
Jag tror också på någon poppel och på den som Huggorm undrar över tror jag är blomknopparna på alm.
L8 B.
[quote name='Huggorm' date='02-03-2008, 20:23' post='779552']
Hoppas det är okej om även jag postar en bild på ett träd med märkliga vinterknoppar som jag inte riktigt känner igen?

Skoj!
Alltid lite knepig så här års... Knopparna påminner om lärk, men ändå inte riktigt.

Några fler "blommor"
a)

b)

c)

d)

e)

f)

g)
Huggorm
CITAT (Madeleine1 @ 02-03-2008, 21:04) *
Hm... men visst ser det väl ut som alm, men jag måste erkänna att jag aldrig tidigare har tittat närmare på alm så här års på året. Däremot hade vi vinterkvist på min utbildning för ett tag sedan och då lärde jag mig att blomknopparna är svullna och runda, medan bladknopparna är mer spetsiga.
Hur menar du att knopparna "borde" sitta om det är alm?
Jag har nog fått uppfattningen att de sitter så där sick sack som de gör på bilden och hela trädets uppbyggnad är väldigt fiskbensliknande. Stämmer med alm för mig.
Det ska bli kul att höra om någon kan ge ett definitivt svar åt oss! smile.gif

Blomknoppar kan det mycket väl vara, jag tänkte bara på bladknoppar. Och dom stämde inte med de bilder jag hittade bland annat här. Men i sådana fall är det säkert en alm ändå smile.gif
Madeleine1
Åh.... jag har inte tid med det här!!! sweatingbullets.gif whist.gif naughty.gif Borde verkligen ägna mig åt skolarbete istället, men det är svårt att låta bli... återkommer senare!
Huggorm
Gissningar från en amatör:

A: Al
B: Hassel
C: Björk
D: Sälg

Resten vete katten...
L8 B.
Helt okey med amatörer... tänkte att detta är ett sätt att öka sin kunskap smile.gif En trevlig länk föresten! Jag har en kompis som läste på Säbyholms gymasium (trädgårdsmästare). De hade tentor, med grenar, knoppar, bark och så - därav denna idé. Säger jag som haft tentor om olika mineral och bergarter *skratt*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon