Full version: Strålrudbeckia?
Eva i Skåne
Jag köpte frön till en väldigt annorlunda rudbeckia i våras. Jag tror den hette strålrudbeckia. Är det någon annan som sått den? Isåfall: Har ni fått någon stängel än? Mina, som är försatta inne, har fortfarande inte mer än fyra bladpar och är max 20cm. Det verkar väldigt långt till någon blomma unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är inte strålrudbeckian en perenn för isåfall är det nog tveksamt att de blommar första året vid sådd. När man sår perenner så blir det oftast ingen blomma första året och med vissa kan man behöva vänta ett par år innan de blommar. Ex. Av de 6st Echinaceorna som jag sådde förra våren har bara en behagat blomma i år, med de andra får jag nog vänta ytterligare ett år.
Magdalena
Hej!
Jag köpte oxå strålrudebeckian från Coop och frösådde i april/maj. Detta samtidigt som jag frösådde någon annan rudbeckia som jag inte minns namnet på - denna har nu gått i blom, fina gula blommor. Den andra har precis som din bara 3-4 bladpar och är från 10-20 cm långa. Jag tror som Åsa att den kommer blomma först nästa sommar..hoppas jag i alla fall!
Är din utplanterade? Mina står fortfarande i krukor men ska ut i rabatten snart!
Eva i Skåne
Aha. Det gäller att ha koll. Jag trodde det var ettåringar. Jag har planterat dem ute i en pallkrage, men är de perenna så får jag flytta dem i höst. Då accepterar jag till fullo att de inte blommat i år.
Eva i Skåne
Det går framåt smile.gif Nu har jag sett att det finns en liten blomknopp långt nere i rosetten på de två största plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon