catlady
Jag håller på att förbereda höga pallkragar (tre på varandra) på uteplatsen för de två klätterrosor mina grannar grävde upp härom veckan. Jag blandar sand, torv, lerjord, matjord och gödsel för att ge dem en bra start, men jag vet inte vad jag kan förvänta mig i tillväxt eller växtsätt av dem. En av dem stod det Snövit (Iceberg?) på och en New Dawn, men grannen kan inte svära på att hon satte på de rätta lapparna (har legat någon annastans). Pallkragarna står framför en 2 m hög mur och jag ska sätta spaljéer i dem. Jag skulle gärna vilja att rosorna klättrade uppåt och sedan bred ut sig på muren. Är det något speciellt jag ska tänka på? Behöver man beskära klätterrosor eller kan man hålla sig till att klippa bort det som är dött?
Tacksam för alla tips!
Kajsa
Blandningen i pallkragen låter som smaskens för rosorna. New Dawn blir stor ca 3 - 6 m hög och ca 2.5 m bred. Iceberg är en rabattros om det är den , blir ca 1- 1.20 m hög, det märker du väl i sommar, då kan du kanske ha Iceberg framför. Får det plats mer än New Dawn ? Tre pallkragar på varandra räcker inte som djup utan rötterna måste ha bra jord under också. Nöj dig med att klippa bort det som är dött nu i sommar.

Glömde lägga in länken, här New Dawn
catlady
Vart tog mitt svar vägen som jag hade skrivit till den här tråden???

Jag skrev och undrade om det verkligen inte räckte med tre pallkragar på höjd eftersom jag läst att 60 cm räckte i en annan tråd om klätterrosor i kruka..? Hjälper det inte att pallkargen är så bred som den är (115 cm)? Rotsystemet är hursomhelst närmare obefintligt just nu pga slarvig uppgrävning, så jag räknar med att pallkragens storlek räcker i ett par år - tills jag vet hur rosen utvecklar sig. Sedan får jag väl plantera den i marken istället. Pallkragen lär ju gå i sönder efter ett par säsonger också...
Tack för svar!
noranettan
Det finns en Climbing Schneewittchen (Iceberg) också. Den blommar på årsskotten och blir kalasfin. ND blommar ju på både årsskott och fjloårsskott och får en lite längre blomning därför. Hur kommer du att behandla jorden under pallkragarna?? Är det berg eller jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon