Full version: Nu e jag ledsen
messermark
Var ut o kikade i min bänk i inglasningen, grävde ner ca 150 lökar där i höstas wub.gif av olika slag och hoppades att det kanske kikat upp nått där nu då det fort blir varm där inne. Det visade sig att en liten ynka snödroppe har klarat sig och kikat upp resten verkar mössen ha ätit upp då det är gångar och hål i hela bänken. crying.gif Är väl bara vänta ett tag till och se om fler klarat sig annars får man väl börja om till hösten. sweatingbullets.gif Har för ca en månad sen skaffat en ultraljudsdosa för att skrämma bort mössen då det har varit massor här i vinter, nu sitter den i inglasningen och ska skaffa en till dit den här satt. Kriget är igång. devil.gif
skogstroll
ja ibland är det bra att ha katt...
MariaS
Är det gångar, så hjälper inte ultraljudsdosan! Då är det förmodligen SORK! Samplantera med narcisser eller vitlök så får de andra lökarna vara ifred!
messermark
Skulle tro att det är blandad kompott för de vi fått i fällor har varit möss. Sorkarna har väl då kalasat på annat under fällorna...
MariaS
Sorkar är tillräckligt smarta för att INTE gå i fällor!
messermark
CITAT (messermark @ 02-03-2008, 18:57) *
Sorkarna har väl då kalasat på annat under fällorna...

Det är därför de varit UNDER fällorna... Dags o skaffa katt tror jag naughty.gif
KURT
CITAT (messermark @ 02-03-2008, 19:57) *
Skulle tro att det är blandad kompott för de vi fått i fällor har varit möss. Sorkarna har väl då kalasat på annat under fällorna...

Om det antingen är möss eller sorkar så är det ju konstigt att du som överskrift skriver "råttdjävlar"!
Boxer
CITAT (KURT @ 03-03-2008, 07:15) *
Om det antingen är möss eller sorkar så är det ju konstigt att du som överskrift skriver "råttdjävlar"!

Skulle tro att det är ett uttryck för frustration!

Till en guldhamster som gnager sönder soffor, gardiner, dammsugaren m.m. brukar jag "fräsa": Din lilla råtta!
160kvm stort hus
Mina råttdjävlar hade ätit upp allt på mitt lilla pelarpersikoträd. Samt gnagt av alla pelargonstammar. Och dom var jättegröna och friska. ( dvs överlevt vintern ) !! -cry-.gif

Så nu jävlar... nu är det krig.

Sambon är allergisk mot katt, så vi kan inte ha det. Däremot så springer det minst två katter i närheten så man tycker ju att domborde hjälpa till lite.

messermark
Jodå råttjävlar är ett samlat ord för alla gnagande kräk som existerar just nu, iaf de i inglasningen. Blir nya lökar att gräva ner till hösten med vitlök och annat avskräckande, fällor och ljuddosa. Eventuellt kisse, tyvärr gillar jag inte riktigt katter men får nog krypa till korset och inse att de behövs här. Hunden är inte nån bra råttjägare, 13 bast och lite äcklad av sig.
MariaS
Höns är bra musjägare också! Lite extra proteiner giggle.gif
Överbölingen
I vår har vi inga större förhoppningar för det är sorkår. Här klarar sig viserligen det som är under jord pga tjälen men ovan brukar det vara jäms med marken. Men det kommer i alla fall.

Däremot hade vi inga hundar i hundgården i somras så den i anslutning liggande köksträdgården fick diverse besök. Bl a knippsade sorken varenda sockerärt och jag älskar sockerärtor. Katt kan vi inte ha för det är inte permanentboende. Däremot gläds vi åt räven, ugglor och några lekatter som vi sett.
messermark
Vi har också "permafrost" vintertid (bor i zon 5-6) men de har nog kalasat innan frosten kom. Sen täckte jag bänken med löv i höstas kan ju kanske ha en bidragade orsak... g.gif Bara de inte käkat upp Pionerna, då är det verkligen krig. devil.gif De börjar vara en 10-15 år de äldsta Pionerna. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon