byggsture
02-03-2008, 18:26
Har funderat på var man får tag i palmnäring som vissa hemsidor anvisar till.
Jag har ett antal Trachycarpus Fortunei-Väderkvarnspalm, någon Cykas Revolta-Japanska Kottepalm, en Sabalx Texensis-Sabalpalm och två Europeiska dvärgpalmar men ingen näring. Nu har det iochförsig gått bra med tradioenell näring men kanske man fått lite bättre tillväxt med anpassad näring. Alla palmerna är i uterummet på vintern och ute maj-September.
Alexander-VG-zon3
02-03-2008, 18:30
dom hade nog trivs bättre om du kunde ta ut dom tidigare och ta in dom efter nån lätt frost natt . då får man även upp en bättre tillväxt när det väl är varmt .
Trachycarpus Fortunei,Sabalx Texensis,Europeiska dvärgpalmar vill ju inte vara inne ,, utan ut när det över +1c sedan in efter nån lätt frost natt och övervintra 0c +10c . så då växer dom nog bättre om du tycker dom växer lite sakta eller dåligt .
men dom behöver ingen palmnäring . du ska istället köpa näring som innehåller extrajärn .
kotteplam är ingen palm och kräver inte mycket näring .
byggsture
02-03-2008, 18:42
Tack för ditt svar Flaxxs förstår jag dig rätt så anser du att palmerna skall ut innan maj?
När rekommenderar du?
Alexander-VG-zon3
02-03-2008, 18:46
CITAT (byggsture @ 02-03-2008, 18:42)

Tack för ditt svar Flaxxs förstår jag dig rätt så anser du att palmerna skall ut innan maj?
När rekommenderar du?
jag har ju två av dom ute åretrunt med skydd här i zon 1-2 ,, men du kan sätta ut dom när det är runt 0c och sedan tar du in dom på hösten efter -5c och under vintern-hösten tar du ut dom så fort det blir lite mildare igen det blir en massa bärande men dom mår bättre av att vara ute så länge å så mycket det går .
nu har jag inte räknat in kotteplamen - den kan du sätta ut när det är runt +10c och ta in innan frosten .
Alexander-VG-zon3
02-03-2008, 18:52
här är en bild på några av mina palmer som jag har på friland .
[attachment=14210:vår08_308.jpg]
väderkvarnsplam på friland dadelplam på friland - frösådd
Orkidétjuven
06-03-2008, 22:48
Hur har det gått för dina palmer på friland flaxss?
Hur gamla är de? typ?
Alexander-VG-zon3
06-03-2008, 22:54
ålder är svårt att säga då jag köper dom redan gammal ,, den äldsta som jag tro kan nog va runt 15-20år men är inte säker . den jag haft längst i ägo är sen 04-05 och lever än på friland .
men mina frösådder ( dom dadelpalmerna jag har på friland , som syns på bildlänken) är ca 3-4år ,, lever än idag och växer på södersidan .
mina dvärgplamer har 4 dvs dom 2 som synd på bilden och två andra ,, har inget gett nåt skydd å dom lever ålder vet jag inte men den på bild skulle jag gissa på runt 5år .
sedan har jag då 3väderkvarnsplamer där alla lever utom en som har ruttnat . där ser du den ena också på bild på länkarna .
Orkidétjuven
06-03-2008, 23:03
jag kollade runt lite och det var kul att se, jag är lite sugen att prova på med, men det får bli min fars tomt isåfall, på gränsen mellan Zon2 och 4 uppe i kolmårds skogarna så jag är lite osäker hur det ska gå, men man får prova sig fram. Om inte annat så får man ta in dem för vintern.
Alexander-VG-zon3
07-03-2008, 21:34
köp en väderkvarnspalm ( en stor ) och köp sedan fiberduk eller grönvinterväv och virar in den i plus skotta över mycket snö ,, ljusslinga om du vill tillföra värme eller värme ljus . som skydd ett annat alternativ frigolit låda fylld med leca där du har värmeljus runt ,,m dock värmeljus kan ju ta fyr . lycka till !!!!!
odla den söderläge i sand-grusjord med ett djupare fukt och närinsgrikare lager (där tjäle inte kommer åt så kraftigt).
skydda den när det går under -5c -10c .
Orkidétjuven
08-03-2008, 00:47
Tack. tål att tänkas på.
Angående ljusslinga runt palmer under vinterhalvåret.
Amerikansk forskning från Ohio visar att palmer med ljusslinga och fiberväv klarade vintern sämre än samma palmer som bara hade väven. Detta för att ljusslingan värmer snölagret och smälter bort det. Snön skyddar bättre än ljusslingan värmer.
mvh Ciczi
Orkidétjuven
29-04-2008, 12:44
Nu har iaf mina kottepalmer åkt ut över dagarna.
Hur tror ni det skulle gå med Livistona rotundifolia? Ngn som provat det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.