Full version: Tips mot bananflugor
Österläge
Vi har massa bananflugor inomhus, förmodligen kom de in med jorden när jag började förodla. Jag googlade och hittade några tips som jag i min tur testade och ett av dem är så bra att jag måste tipsa om det!

Sätt ner tändstickor i jorden med svavlet upp så sniffar de ihjäl sig. Jag gjorde det i mitt miniväxthus och efter bara en kort stund var det fullt av döda flugor på insidan av plasten! Det funkar nog bäst när det är ett tättslutande rum som t ex ett miniväxthus, men kanske även annars i blomkrukor.

Andra knep är att ställa ut en skål med sockervatten eller saft och några droppar diskmedel för att bryta ytspänningen. Skålen i köket är full med flugor, den i badrummet helt tom... Olika kolonier av bananflugor med olika smak?!?

Fick även tipset att lägga ut kanelstänger lite överallt, det har jag inte märkt nån effekt av men det gör ju ingen skada heller...

Fler som har tips för att bli av med de små irriterande flygfäna?
CillaM
CITAT (uteplatsen @ 02-03-2008, 18:48) *
Vi har massa bananflugor inomhus, förmodligen kom de in med jorden när jag började förodla. Jag googlade och hittade några tips som jag i min tur testade och ett av dem är så bra att jag måste tipsa om det!

Sätt ner tändstickor i jorden med svavlet upp så sniffar de ihjäl sig. Jag gjorde det i mitt miniväxthus och efter bara en kort stund var det fullt av döda flugor på insidan av plasten! Det funkar nog bäst när det är ett tättslutande rum som t ex ett miniväxthus, men kanske även annars i blomkrukor.

Andra knep är att ställa ut en skål med sockervatten eller saft och några droppar diskmedel för att bryta ytspänningen. Skålen i köket är full med flugor, den i badrummet helt tom... Olika kolonier av bananflugor med olika smak?!?

Fick även tipset att lägga ut kanelstänger lite överallt, det har jag inte märkt nån effekt av men det gör ju ingen skada heller...

Fler som har tips för att bli av med de små irriterande flygfäna?

Du är 100:a på att det är fruktflugor och inte de vidriga sorgmyggorna?
Österläge
CITAT (CillaM @ 02-03-2008, 18:54) *
Du är 100:a på att det är fruktflugor och inte de vidriga sorgmyggorna?

Hmm, vet inte... De ser ut som bananflugor... Hur ser man skillnad?

CillaM
CITAT (uteplatsen @ 02-03-2008, 19:25) *
Hmm, vet inte... De ser ut som bananflugor... Hur ser man skillnad?

Jag förväxlade dom också i början: Banan/fruktfluga och Sorgmygga

Vidriga och jäkligt irriterande är de iaf!
Österläge
Är sorgmyggor "farliga" då? Det är klart om de äter av växternas rötter så... Hur ser man skillnad, de är ju så små?!?
Tosan
Fruktflugorna har aningen större, rödbrun kropp, sorgmyggorna svarta, och hoppar mer än de flyger (tycker jag iaf)
Är det fruktflugor brukar det hjälpa att hälla ättika i vasken, är det sorgmyggor så rekommenderar jag nematoder, framförallt om du ska så frön.
KURT
Det är med all sannolikhet inte fruktflugor (bananflugor) så här års!.
Österläge
Jag kollade på dem igår o nog är det sorgmyggor alltid... Attans! Svavelstickor i miniväxthuset hjälper ju en del, o saftfällor också. Nematoder känns lite over-kill för en glad amatör som jag, men tack för tipset! Blir det för illa så...
Bassam
Hej
Jag tycker att säga om du lägga krukor i hinken, och vattna så mycket, så ska blir brist på syra i jorden så larver ska gå upp över jorden, så du kan plocka dem, eller sug dem på dammsugen.
Lycka till, H: Bassam
Tosan
CITAT (Bassam @ 03-03-2008, 20:46) *
Hej
Jag tycker att säga om du lägga krukor i hinken, och vattna så mycket, så ska blir brist på syra i jorden så larver ska gå upp över jorden, så du kan plocka dem, eller sug dem på dammsugen.
Lycka till, H: Bassam

Rätt bra ide att plocka dem, bara det räcker, det kan ju fort bli en miljon stycken av dem. Jag upptäckte att de gärna gick upp på ytan när lysrören slocknat.
Själv mosade jag en puppa idag med spetstång mohahaha devil.gif
Österläge
Hmm, hittills har jag ju mest ansträngt mig att ta död på flugorna, men det är klart att dels är det ju larverna som är hotet mot växterna, dels är de sas roten till det onda... Idag när min man rökte en cigg blåste han in rök i miniväxthuset, hihi... Får se om det gasade ihjäl dem! Annars testar jag snart Bassams trick, tack för tipset!!
magdalena81
Hej!
Har testat det där med tändstickor och det ser ut att fungera mot sorgmyggor eftersom jag ej sett några men nu undrar jag är det någon som vet om larverna dör de också? Eller sitter de skyddade i jorden?
Tosan
En del hävdar ju det. Hos mig fungerade det inte alls...
magdalena81
CITAT (Tosan @ 07-03-2008, 23:08) *
En del hävdar ju det. Hos mig fungerade det inte alls...

Synd sad.gif Jag som har hoppats på en garanterad lätt metod.
furir
Jag köpte såna där gula *flytraps* på blomsterlandet och satte ner i jorden, de drar åt sig myggorna som fastnar på dem. Nu har jag kanske någon enstaka som flyger omkring och om jag ser dem så klämmer jag ihjäl dem.
Österläge
CITAT (furir @ 09-03-2008, 08:57) *
Jag köpte såna där gula *flytraps* på blomsterlandet och satte ner i jorden, de drar åt sig myggorna som fastnar på dem. Nu har jag kanske någon enstaka som flyger omkring och om jag ser dem så klämmer jag ihjäl dem.

Det låter som en bra och effektiv grej! Får ta mig en tur till blomsterlandet eller plantagen eller nåt... Jag har fortf mycket flugor, trots alla knep, men det har ännu inte blivit av att sänka ner krukorna i vatten... Kanske är det effektivt...
Eva i Höga
Tändstickor har inte hjälpt hos mig men ska en tur till Blomsterlandet så då kan jag nog inhandla flytraps så jag får hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon