Visar en bild på min sommarstuga där jag var ute och jobbade lite idag.
[attachment=14214:080302_3.jpg]
Till vänster ligger sjön och till höger ett berg, jag bor på nordsidan. Marken består av ett par dm jord ovanpå lera. Detta innebär att när det regnar mycket, som det gör nuförtiden, så blir det milt sagt rätt så fuktigt eftersom vattnet har svårt att tränga ner i leran och rinner genom och på jorden istället. Sällan torkproblem men dessto mer problem med vatten. Nu har jag tröttnat och håller på att gräva ner en dränering för att skära av vattenflödet så här kommer en bild till från samma ställe men några grader åt höger.
[attachment=14213:080302_1.jpg]
Som synes rinner det en del vatten i diket, jag uppskattade det till 3-5 liter i minuten. Skönt att slippa få det genom trädgården. Där blomsterpinnarna står finns en befintlig dränering åt vänster som till slut mynnar i sjön efter diverse kringelikrokar. Om nån undrar över svängen som diket gör så beror det på att jag hittade en stor jä-la sten där som jag måste runda. Djupet på diket är närmare halvmetern där skottkärran står. Bara lite info vad jag gjort idag denna gröna och våta "vinter"