Full version: Dränering pågår
Gossen Ruda
Visar en bild på min sommarstuga där jag var ute och jobbade lite idag.

[attachment=14214:080302_3.jpg]

Till vänster ligger sjön och till höger ett berg, jag bor på nordsidan. Marken består av ett par dm jord ovanpå lera. Detta innebär att när det regnar mycket, som det gör nuförtiden, så blir det milt sagt rätt så fuktigt eftersom vattnet har svårt att tränga ner i leran och rinner genom och på jorden istället. Sällan torkproblem men dessto mer problem med vatten. Nu har jag tröttnat och håller på att gräva ner en dränering för att skära av vattenflödet så här kommer en bild till från samma ställe men några grader åt höger.

[attachment=14213:080302_1.jpg]

Som synes rinner det en del vatten i diket, jag uppskattade det till 3-5 liter i minuten. Skönt att slippa få det genom trädgården. Där blomsterpinnarna står finns en befintlig dränering åt vänster som till slut mynnar i sjön efter diverse kringelikrokar. Om nån undrar över svängen som diket gör så beror det på att jag hittade en stor jä-la sten där som jag måste runda. Djupet på diket är närmare halvmetern där skottkärran står. Bara lite info vad jag gjort idag denna gröna och våta "vinter"
Bee
Vilket slit! Vad skall du göra med rännan framöver? Skall du ha i grus och sen täcka över?
Jag har ett sånt projekt framför mig, i mindre format men dock.
Gossen Ruda
Dräneringsslang i botten med grus och småsten över, sen lite jord och gräs överst
bear
Ett tips klä in rännan med fiberduk (geotextil) fyll på med drängrus täck gruset runt om med fiberduken. På så sätt hindras jord att komma in

och täta gruset med tiden och försämra dräneringseffekten. Fiberduken släpper igenom vatten men hindrar jorden från att tränga in i gruset.

Finns att köpa på rulle i bygghandeln, Jula m m ganska billigt ...........

Absolut värt det evtra arbetet........
Fågelvägen
Fin liten bäckfåra! Snyggt jobbat! bravo.gif Stenen du svär över crazy.gif gör att bäcken får en naturlig krök. Varför i all världen ska du täcka in det hela med stort besvär och kostnader? Du har vatten som är på väg någonstans?

Jag kan inte låte bli att lägga mig i nu! Jag skulle göra kanterna lite sluttande, lägga olika stora naturstenar i botten av diket, plantera lite svärdsliljor, irisar eller funkia här och där. Och kanske ha en liten damm där vattnet samlas längst ner, där man kan ta lagom "rumstempererat" vatten till trädgården.

Ibland är det torrt, visst! Också de stora floderna i Italien är torra mitt i sommaren. Stenarna på bottnen visar att det är en flod i alla fall - ja, en bäck då i ditt fall.

PS. I Grönköping, där ju Gossen Ruda egentligen bor, är en liten bäck just lagom stor som turistattraktion.
Gossen Ruda
Möjligen blir det fiberduk, jag har funderat på det men något öppet dike går inte eftersom det en gångstig/småtraktorväg jag delvis grävt upp.
Fågelvägen
Det var ju synd - såg så lovande ut!
buffy
Tack för intressanta inlägg och bilder!! Vi måste dränera vår kolonilott i år, och jag undrar hur stort fall man behöver på dränerings"dikena". Vi har, precis som G Ruda, ngra dm jord ovanpå mkt ogenomsläpplig lera, och vi drabbades svårt av förra sommarens regnande. Vi blev tvungna att gräva ned några rejäla tomfat i marken och dränera till dem för att kunna pumpa bort vatten - det blev kubikmetervis i juli (eftersom vatten från kringliggande lotter rann in till oss och fyllde på när vi pumpat ut "vårt" vatten. Det räckte inte, många växter både perenna och andra dog, så i år måste vi gräva mer. Vi tänkte försöka dränera till en rätt närbelägen bäck. Det är ca 150 m meter dit, och kolonilotten är på 550 kvm, hur mkt dräneringsrör behöver man gräva ned inne på själva lotten, tro? Jag skulle bli mkt tacksam för alla slags tips och råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon